wata szklana a pluca

1. Data: 2003-09-22 13:12:22

Temat: wata szklana a pluca
Od: "Krzysztof B" <b...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

W sobote rozbieralem stara sciane ocieplpna wata szklana. Gdy wyjmowalem
wate w powierzu pojawilo sie mnostwo czasteczek waty - ostrych - wbijaly sie
w skore. Dopiero po napadach kaszlu wpadlem na pomysl zalozenia maski. Jaki
wplyw moga miec wlokienka waty szklanej na zdrowko moich pluc. Co moge teraz
zrobic aby zminimalizowac ujemne skutki jej dzialania.
Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi
Krzysiek

2. Data: 2003-09-23 11:34:55

Temat: Re: wata szklana a pluca
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 22 Sep 2003, Krzysztof B wrote:

> [...]
> wplyw moga miec wlokienka waty szklanej na zdrowko moich pluc. Co moge teraz

o wacie szklanej nie wiem na ile moze powodowac nastepstwa. Teraz to juz
chyba nic nie mozesz zrobic poza unikaniem ekspozycji na takie pyly
w przyszlosci

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

3. Data: 2003-09-23 14:22:11

Od: "Piotr ne" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof B napisał:

> [...]
> wplyw moga miec wlokienka waty szklanej na zdrowko moich pluc. Co moge teraz
> zrobic aby zminimalizowac ujemne skutki jej dzialania.

Chyba nic. Ale podobno takie włókna mogą się same rozpuścić.

http://www.owenscorning.com/acquainted/health/resear
ch.asp
http://www.owenscorning.com/acquainted/about/philoso
phy/glass.asp

Glass Fiber Safety
More than 50 years of scientific research compiled by industry, government
and independent research facilities has not found an association between
exposure to glass fiber and cancer in workers at glass fiber
manufacturing facilities.

Według innych źródeł pewien chomik nabawił się kłopotów:
http://www.sustainableenterprises.com/fin/Health/swi
ssstudy.htm

Hamster gets mesothelioma in Swiss lab
By Robert Horowitz
Hamsters forced to breathe fine-diameter fiberglass in a Swiss laboratory
developed fibrotic lung conditions, tiny tumor-like growths, abnormal
mesothelial cells and damaged cell nuclei only six months into a two-year
study. One test animal exposed to fiberglass developed mesothelioma,
the rare and fatal cancer of the lung lining almost exclusively associated
with asbestos.

Piotr

--
Zabezpieczenie antyspamowe: w moim adresie nie ma cyfr

4. Data: 2003-09-23 19:59:45

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 23 Sep 2003, Piotr ne wrote:

> [...]
> and independent research facilities has not found an association between
> exposure to glass fiber and cancer in workers at glass fiber

cancer to wiadomo, ze nie ale trzeba jeszcze sprawdzic
"glass fiber" AND "pulmonary fibrosis"
albo
"glass fiber" AND "interstitial pulmonary diseases"

- przyznam nie wiem, bo sam nie szukalem - ale moze warto
- nie znam pismiennictwa.

P.

5. Data: 2003-09-23 21:05:46

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

P...@d...am.t
orun.pl,
> [...]

> albo
> "glass fiber" AND "interstitial pulmonary diseases"
>
> - przyznam nie wiem, bo sam nie szukalem - ale moze warto

Ale przy pojedynczej ekspozycji ryzyko bedzie b. male.

P.S. Czy na pewno wiadomo, ze to wata szklana a nie welna mineralna?

--
Robert

6. Data: 2003-09-24 05:34:47

Od: "Krzysztof B" <b...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Robert" <u...@o...pl> napisal w wiadomosci
news:bkqcjs$ev2$1@topaz.icpnet.pl...[...]> P.S. Czy na pewno wiadomo, ze to
wata szklana a nie welna mineralna?

Na 100% nie wiadomo. Ale na ciele zostawiala male szklane igielki. Stare to
bylo i zdaniem wlasiciela to wata szklana.

Pozdrawiam
Krzysiek

7. Data: 2003-09-24 06:09:01

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bkraee$40q$...@n...polbox.pl,
Krzysztof B <b...@p...com>:
> [...]
>
> Na 100% nie wiadomo. Ale na ciele zostawiala male szklane igielki.
> Stare to bylo i zdaniem wlasiciela to wata szklana.

Jesli stare, to prawdopodobnie wata.
(Aczkolwiek welna mineralna tez daje takie igielki w skorze, ktore kluja
przez kilka dni. I tez nalezy pracowac w masce.)

--
Robert

8. Data: 2003-09-24 17:31:42

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 23 Sep 2003, Robert wrote:

> Ale przy pojedynczej ekspozycji ryzyko bedzie b. male.

tez tak mysle .. :)

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl