wieczór grecki

1. Data: 2004-03-26 12:21:41

Temat: wieczór grecki
Od: "Ismail" <a...@g...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Jutro przychodzą przyjaciele i chcę zrobić wieczór grecki (tam się kilka lat
temu poznaliśmy),
Byłbym wdzięczny za wszelkie podpowiedzi co do menu.
Przepisy postaram się juuż odszukać w googlach (choć gdy ktoś je ma to
byłbym wdzięczny) ale prosiłbym o podpowiedzi co do menu.
Chcę by było super a że uwielbam gotować to już się cieszę na wasze
odpowiedzi.

1. Data: 2004-03-26 13:52:28

Temat: Re: wieczór grecki
Od: "Aska" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ismail" <a...@g...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> byłbym wdzięczny) ale prosiłbym o podpowiedzi co do menu.
> Chcę by było super a że uwielbam gotować to już się cieszę na wasze

Grecja, słonce, mmm.
Proponuje na przystawke podac oliwki (np. z czosnkiem) i jakas fajna
srodziemnomorska sucha kiełbache, a na danie glowne moussaka (nie wiem, czy
dobrze napisalam). I morze Retsiny. Dostepna jest w kazdym chyba
supermarkecie w kilku rodzajach o roznym nateżeniu zywicznego posmaku. A! I
moze jeszcze osmiorniczki! Rzecz prosta bardzo i bardzo rowniez smaczna.
Osmiorniczki:
- opakowanie lub dwa (lepiej dwa, bo to dobre) baby octopus firmy Dal Pesca
(zawsze sie udaja),
- cebula (z 3 sztuki),
- czosnek (kilka zabkow),
- ocet winny,
- natka pietruszki (duzo).
Najpierw zamrozone osmiorniczki wrzucamy do gara na maly ogien, az zmiekna.
Lod sie rozpusci i one w tej wodzie sie ugotuja, zmniejszajac dwukrotnie swa
objetosc :(. Ciecz ma prawie wyparowac. Na duzej i glebokiej patelni na
oliwie z oliwek podsmazamy posiekana cebule i poszatkowany (lub
przepuszczony przez praske) czosnek, jak cebulka sie zeszkli dorzucamy
osmiorniczki i na malym ogniu pod przykryciem podduszamy, ale niedlugo (nie
wiem ile, robie to na oko, cebula i osmiorniczki maja byc miekkie). Pod
koniec duszenia dodajemy czesc natki pietruszki, sol, pieprz (tylko swiezo
mielony, innego nie uznaje) i obficie polewamy (nie tylko skrapiamy) octem
winnym. Gotowe danie nalezy posypac pietruszka. Na talerzu mozna
"robale"dooccić lub wycisnac na nie cwiartke cytryny. Z bulka lub bagietka z
maslem - palce lizac.
A na deser nabylabym u Turka ciasteczko miodowe.

Pozdrawiam smacznie
Joanna (wspominajaca milo wakacje na Krecie)

1. Data: 2004-03-26 14:38:57

Od: wiku <s...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ismail wrote:

> [...]
> byłbym wdzięczny) ale prosiłbym o podpowiedzi co do menu.
> Chcę by było super a że uwielbam gotować to już się cieszę na wasze

to moze na przystawke wybierz c os z tego:
- mule z podgrzewana feta w jakim sosiku (ja polecam
pomidorowo-czosnkowy) z jakis podgrzanym pieczywem,
- tzatzyki,
- salatka grecka,
- plastry fety zapiekane w folii aluminowej, z plasterkiem pomidora,
ofrobina swiezej bazylii i polane ostra oliwa (genialnie proste a zawsze
robi wrazenie)

na glowne zas polecalbym kleftiko zapiekane w pergaminie (podzielone na
pojedyncze porcje) lub po prostu razem w rekawie
wiku

--

http://www.breakbeat.pl/
MAY THE BREAKZ BE WITH YOU

1. Data: 2004-03-26 16:47:21

Temat: Odp: wieczór grecki
Od: "Basiek" <bkolodziej_nospam@eastwest_nospam_.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Przepisy postaram się juuż odszukać w googlach (choć gdy ktoś je ma to
> byłbym wdzięczny) ale prosiłbym o podpowiedzi co do menu.

Polecalabym Moussake:
50 dag mielonej wołowiny lub baraniny,
1-1,5 kg bakłażanów,
50 dag mięsistych pomidorów,
15-20 dag ostrego żółtego sera,
2-3 jaja,
duża cebula,
2-3 ząbki czosnku,
półtorej łyżki mąki,
3/4 szklanki białego wytrawnego wina,
kilka łyżek tartej bułki,
3-4 łyżki mąki,
po ćwierć łyżeczki bazylii, oregano i rozmarynu, szczypta gałki
muszkatołowej,
olej do smażenia,
cukier,
pieprz,
sól;
półtorej szklanki sosu beszamelowego,
natka pietruszki

Bakłażany umyć, osuszyć, pokroić na niezbyt grube plastry, oprószyć solą i
odstawić w chłodne miejsce. Pomidory na chwilę zanurzyć we wrzątku, zdjąć z
nich skórkę, pokroić na ćwiartki i usunąć pestki. Cebulę i czosnek drobno
pokroić, lekko zrumienić na oleju, dodać mięso i podsmażyć, mieszając
widelcem, by się nie pozbijało w grudki. Następnie dołożyć pomidory,
przyprawy ziołowe i gałkę muszkatołową, doprawić cukrem, solą i pieprzem,
podlać winem i dusić około 20 min. W tym czasie obtoczyć w mące osączone
plastry bakłażanów i zrumienić je na gorącym oleju. Do rondla z uduszonym
mięsem wsypać 1-2 łyżki tartej bułki, wymieszać i odstawić, by masa
przestygła, po czym starannie połączyć ją z żółtkami i pianą ubitą z białek.
W formie wysmarowanej olejem i posypanej tartą bułką układać warstwami: 2/3
bakłażanów oprószonych tartą bułką, masę mięsną, resztę tartej bułki i na
końcu pozostałe bakłażany. Wierzch polać sosem beszamelowym i wstawić formę
do gorącego (190°C) piekarnika na 45 min. Po 30 min posypać startym żółtym
serem, a po wyjęciu z pieca - posiekaną zieleniną.

Choc tak naprawde, to chyba kazdy Grek dodaje tu cos innego.
W samej Grecji jadlam kilka roznych rodzajow, ale ogolnie ja uwielbiam.
Smacznego.
Basiek.

mikrofalówka ma ktoś moze taką...
"jajecznica" z tofu