Re: wiosna, wiosna ...

From: "skryba ogrodowy" <s...@o...eu>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: wiosna, wiosna ...
Date: Thu, 27 Jan 2011 20:25:58 +0100

Użytkownik "Panslavista" <p...@i...pl> napisał w wiadomości
news:4d4161ca$0$2438$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]

Witaj nowy Narybku zawirusowany ciężką chorobą o nazwie "zielonym do góry"
:-))
Przede wszystkim szanuj kręgosłup - musi go starczyć (w dobrej kondycji) do
późnej starości. Prac polowych (grządkowych), wymagających schylania - jak
najmniej (dla Twego dobra i dobra Twoich bliskich). Jeśli jest przy Tobie
zdrowy Men, to na posiadanym areale posadzi Tobie: (prawie bezobsługowe)
krzewy aronii (poczytaj o właściwościach leczniczych jej owoców i soku - nie
odpuść tego nasadzenia), krzewy borówki wysokiej i ewentualnie malin (soczek
na przeziębienia zamiast apteki) oraz: jabłonie (dla przeciętnej rodziny
wystarczy 3-4) od odmian wczesnych, aż po bardzo późne. Ze dwie gruszki
różnych odmian, choć nie wszyscy gustują w tych owocach. Następnie,
koniecznie wiśnie i śliwy oraz brzoskwinie (ewent. też nektaryny). Gdy
drzewka zaczną rodzić będziesz miała przy przetworach tyle roboty w kuchni,
że na pracę przy warzywach ochoty i czasu może zabraknąć. Dla urozmaicenia
kilka egzotycznych drzewek owocowych (najlepiej od Mirzana - sprawdzona
jakość). Trawkę między drzewkami na krótko (dwa razy w tygodniu) skosi nawet
kilkunastolatek. Nigdy w sklepie nie kupisz takich dżemów i soków, jakie
zrobisz sama - nawet, jeśli długo poczekasz na uznanie rodziny to i tak
warto. U mnie rodzina stoi w kolejce, by załapać się na delicje produkowane
przez moją NWD z owoców, które moje drzewka rodzą, pod moją baczną i
troskliwą opieką. Schylanie nad marchewką, pietruszką nie ma sensu. Dopadną
je szkodniki, pleśnie, choroby grzybowe lub gryzonie. W efekcie i tak
będziesz jadła te pryskane z marketu, a narobisz się jak koń - często
zapłatą jest rozczarowanie. Mam swoje lata i doświadczenie wiem, co mówię,
ale rób jak chcesz - tylko, po co powtarzać błędy innych, którzy dziś będąc
w niekoniecznie młodzieńczym wieku, za swoją naiwność i zapał przy uprawach
grządkowych zapłacili cenę nie wartą plonów. Jeśli, już koniecznie chcesz
uprawę grządkową to, co najwyżej truskawki i żurawinę. Aaa - i jeszcze na
takim areale zmieszczą się ze dwie - trzy leszczyny (prowadzone jako drzewka
jednopienne - może być "olbrzymi z Halle", "Nottingham" i "Cosford") i jeden
orzech włoski. Dla jednej rodziny i jej gości starczy spokojnie. O kwiatkach
i innych "ozdobniuchach" się nie wypowiadam, bo to nie jest "moja miłość".
Jednak zanim posadzisz jakiekolwiek drzewko by uniknąć rozczarowań poświęć
trochę (a raczej sporo) czasu na zapoznanie się z zasadami cięcia i
pielęgnacji poszczególnych drzew owocowych

Pozdrawiam pogodnie
skryba siwobrody
Ps. Skąd klikasz?
"Chcesz być szczęśliwy przez godzinę - upij się,
Chcesz być szczęśliwy przez rok - ożeń się,
Chcesz być szczęśliwy przez całe życie - załóż sobie ogród"