Re: wplyw na psychike

From: "Jamis" <v...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: wplyw na psychike
Date: Wed, 5 Jun 2002 22:59:46 +0200

> Jaki wplyw moze miec na psychike i zachowanie czlowieka w poznijszym
okresie
> zycia wykorzystywanie seksualne we wczesnym dziecinstwie?

Podam ciekawy przyklad z "Obszary nieświadomości" S. Grof'a. Mianowicie,
Kobieta miała straszliwą kancerofobię (strach przed rakiem) i ciągle
wizytowała u lekaży, była przez to kompletnie niezrównoważona, cierpiała
psychicznie, a poza tym fizycznie, bo czesto wkładano jej wziernik do płóc
(żeby zobaczyć żekomego raka). Nie wykryto nic, oczywiście. Życie rodzinne
rozpadało się jej, nie była w stanie znieść uczucia że ma raka...

Po głębokiej psychoterapii z nieświadomością, odzyskała swoje wczesnie
utracone wspomnienia z dziecinstwa (które później potwierdzono przez
rodzinię), gdzie jej ojciec molestowal ja sexualnie gdy miala 3 lata, i
przykladowo wkladal jej czlonka w usta.
Przeżycia musiały być dla dziewczyki tak dramatyczne i niezrozumiałe, że
wyparła je w nieświadomość, z kąd wracały w postaci lęku przed rakiem (i
innych objawów). Aby zaleczyć "nieznany lęk" chodziła do lekazy, którzy
wkladali jej 'wzierniki' do płóc, co miało przypominać pierwotne
doświadczenie traumatyczne, i było powtażane, ponieważ psychika samoistnie
dążyłą do przypomnienia i przetrawienia tych wspomnien (w taki czy inny
sposob).

Przepraszam za tak drastyczny przyklad... dla zlagodzenia dodam ze ta
kobieta zostala calkowicie wyleczona.

ale konsekwencje molestowania sexualnego w dziecinstwie najczesciej sa
ukryte (wyparte wspomnienia), a wracają najczęściej notorycznie i to w innej
formie.
Bardzo czesto molestowanie sexualne buduje fundament dla fobii, czy
wszelakich psychoz, nieraz zachowan agresywnych itp...
samo cierpienie

Ale polecam ksiazki Stanislava Grofa... doskonale nowatorskie podejscie do
dynamiki psychiki (i skuteczne w psychoterapii)
i on to lepiej tłumaczy niż ja ;)

Jamis