wrócę do wątku ulgi podatkowej na opiekuna ON

1. Data: 2005-02-06 13:54:56

Temat: wrócę do wątku ulgi podatkowej na opiekuna ON
Od: "jan" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

jakiś czas temu wspomniano o możliwości odliczeń podatkowych za zatrudnienie
opiekuna ON.
Czy korzystaliście z tego w rozliczeniach podatku za 2003r i jakie macie
doświadczenia z urzędem skarbowym?

Jano

2. Data: 2005-02-06 14:50:13

Temat: Re: wrócę do wątku ulgi podatkowej na opiekuna ON
Od: "jan" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeszcze jedno.

"Przepisy dot. odliczeń na omawiane cele (np. ulga na opiekuna) stosuje się
odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu pozostają następujące osoby
niepełnosprawne: współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce
przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka,
rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowe - jeżeli w roku podatkowym
dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają kwoty 9 120 zł."

czy ja dobrze interpretuję, że będąc ON samodzielnie rozliczającą się z
podatku nie mam żadnych limitów dochodów aby skorzystać z ww ulgi?

Rozumiem też że można jednocześnie korzystać z kilku przysługujących ulg
np.: na samochód i opiekuna.

Jano

3. Data: 2005-02-06 17:51:00

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jan" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowe - jeżeli w roku podatkowym
> dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają kwoty 9 120 zł."
--------------------------
Wymieniony wyżej przepis dotyczy podatników na których utrzymaniu pozostają
uprawnione do ulgi w podatku ON.
Kwota 9120 zł jest ograniczeniem w zastosowaniu sobie ulgi , ale nie dotyczy
ona ON, tylko osoby na której utrzymaniu pozostaje ON lub ON-y.
------------------------
> czy ja dobrze interpretuję, że będąc ON samodzielnie rozliczającą się z
> podatku nie mam żadnych limitów dochodów aby skorzystać z ww ulgi?
------------------------
Zdanie Twoje jest co najmniej niezrozumiałe. Jeśli jako ON rozliczasz sie
samodzielnie , to przysługują Ci ulgi w dochodzie do opodatkowania
limitowane i nielimitowane. Limitowane to odliczenie za używanie samochodu
będącego Twoją własnością na dojazdy na niezbędne zabiegi rehabilitacyjne,
nie ma ulgi na opiekuna, a nazywa się to dokładnie limitem na opłacenie
przewodników [poza osobami niewidomymi, to odliczenie przysługuje osobom
niepełnosprawnym ruchowo posiadającym I grupę inwalidztwa lub równoważną].
Te limitowane odliczenia to w 2004 roku kwota 2280 zł.
Odliczenia te nie wymagają ***posiadania dowodów potwierdzenia poniesienia
tych wydatków***. W przypadku samochodu trzeba jednak udowodnić że takowy
się posiada i dysponować jakimiś papierami potwierdzającymi konieczność
przejazdów na zabiegi rehabilitacyjne. Nie potrzeba natomiast dokumentować:
ilości przejazdów, ilości przejechanych kilometrów, dowodów zakupu paliwa
itp. Ponadto nigdzie nie ma wymogu, by przewodnikiem była jedna konkretna
osoba i w związku z tym nie potrzeba kwitów na opłacenie określonych osób
pomagajacym niepełnosprawnym ruchowo w przemieszczaniu się.
Pozostałe ulgi rehabilitacyjne jak zakup sprzętu, adaptacje pomieszczeń itp.
wymagają kwitów, ale nie są limitowane.
Zakup leków zakwalifikowano do ulg limitowanych z tego powodu, że można od
dochodu odliczyć jedynie miesięczne nadwyżki kwot zapłaconych za leki
powyżej 100 zł [poświadczenie lekarza o konieczności łykania okresowego lub
dozgonnego tych leków].
I na koniec. Nie można odliczyć żadnych wydatków w częściach zrefundowanych
przez MOPR-y, MOPS-y, PCPR-y czy PFRON albo NFZ.
Kto chętny to mogę mu przesłać aktualny komentarz Min. Fin. dotyczący ulg
rehab. w podatku doch. od osób fiz.
--------------------------
> Rozumiem też że można jednocześnie korzystać z kilku przysługujących ulg
> np.: na samochód i opiekuna.
--------------------------
Dobrze rozumiesz, ale nie dotyczy to wszystkich ON.
--
Zdrówko!

Zbig A Gintowt

4. Data: 2005-02-06 18:24:47

Od: "interpio" <i...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
> [...]
zatrudnienie
> opiekuna ON.
> Czy korzystaliście z tego w rozliczeniach podatku za 2003r i jakie macie

Do tej pory nie miałem z odliczeniem tego typu kłopotów ale czytałem w
prasie,
że były takowe w zakresie nie tyle dokumentowania ulg, co chęci urzędu
skarbowego do złapania opiekuna i jego opodatkowania. Opiekun może np. w
ogóle nie mieć dochodów
i doliczenie kwoty 2.280 nie spowoduje żadnego obowiązku podatkowego. Ale
nie wpisanie takich dochodów a wskazanie opiekuna może dla niego mieć skutki
karno-skarbowe za ukrywanie dochodu.

Nie wiem czy się dodatkowo nie zabezpieczyć poprzez pisemne oświadczenie
opiekuna, że otrzymał 2.280 zł. Dodatkowo mój opiekun doliczy sobie do
dochodu tą kwotę, złoży PIT-37 i będzie wszystko na 1000% w porządku.

> czy ja dobrze interpretuję, że będąc ON samodzielnie rozliczającą się z
> podatku nie mam żadnych limitów dochodów aby skorzystać z ww ulgi?

W zasadzie nie ma, trzeba pamiętać o tym, że Urząd Skarbowy, może tyle oddać
pieniędzy
z podatku ile tego podatku się zapłaciło. Czyli jeżeli np. podatnik
utrzymywał się tylko z renty i podatek w PIT-40 z ZUS-u za 2004 r. wyniósł
260 zł. - to tyle maksymalnie urząd skarbowy może zwrócić.

> Rozumiem też że można jednocześnie korzystać z kilku przysługujących ulg
> np.: na samochód i opiekuna.

Tak, taka osoba może korzystać i z opłacenia opiekuna i używania samochodu.
Nie może skorzystać np. z podwójnego opłacenia opiekuna np. raz jako osobą
niewidoma
a drugi raz jako osoba z niepełnosprawnością narządu ruchu (w przypadku
współistnienia
inwalidztwa z tytułu wzroku i narządu ruchu).

Im dłużej zajmuję się tymi ulgami, tym wydaje mi się, że nie ma rzeczy
rzeczywistych. Często to co jest zapisane w ustawie, w przypadku gdy są
jakieś wątpliwości w przepisach, najbezpieczniej interpretować na niekorzyść
podatnika.
Ale czasami dane z PIT-ów od np. od pracodawcy są błędne i niedorzeczne, to
pomimo
wszystko takie dane wpisać.
Miałem taką sytuację, że wypisany przez pracodawcę PIT był źle wystawiony,
za duże
odliczone składki na ubezpieczenie zdrowotne, odliczyłem w rozliczeniu
rocznym tyle ile można zgodnie z ustawą czyli 7,75 % przychodu. Niby
wszystko OK, ze skarbówki Panie oświadczyły, że rzeczywiście w PIT od
pracodawcy był błąd ale do rozliczenia
trzeba wpisać odliczenie składki zdrowotnej na poziomie błędnnym 10 % - bo
jest
jakaś niezgodność danych w systemie komputerowym...
Pozdrawiam Piotr

5. Data: 2005-02-06 19:31:05

Od: "dianaza" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> napisał w
wiadomości news:cu5lf9$t2p$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Kto chętny to mogę mu przesłać aktualny komentarz Min. Fin. dotyczący ulg
> rehab. w podatku doch. od osób fiz.
> Zbig A Gintowt
-----------
Zbyszku, pozwolisz, że podam link do strony jak rozliczyć podatki 2004r,
poparte przykładami...w którym jest wytłumaczone zrozumiale co można
odliczyć...
Mam nadzieję, iz nie będziesz miał nic przeciwko temu...:), a może jeszcze
komuś być potrzebny...

http://www.niepelnosprawni.info/labeo/app/cms/x/1094
6

Pozdrawiam
Bogusława

6. Data: 2005-02-06 19:34:32

Od: "jan" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki za info. Znajoma zasiała we mnie wątpliwości co do wysokości
dochodów.
Nie korzystałem nigdy z ulgi na opiekuna więc usiłuję zgłębić to
zagadnienie.
Tzn nie jest wymagane dokumentowanie opłacania opiekuna lecz z drugiej
stronu US potrafi dopomnieć się o to w celu sprawdzenia czy opiekun zapłacił
od tego podatek?
Mam nadzieję że więcej się dowiem z komentarza Min. Fin. dotyczącego ulg
rehabilitacyjnych w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jano

7. Data: 2005-02-06 20:04:41

Od: "interpio" <i...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Streszczę może parę ciekawych informacji zawartych w leksykonie podatkowym
za 2004 r. autora Ryszarda Kubackiego wydawnictwo Unimex:
Dodam, że książka ta leży prawie na każdym biurku urzędu skarbowego:

str. 853
Zakup sprzętu AGD nie jest wydatkiem rehabilitacyjnym

str. 855
Wydatki związane z używanie silnikowego wózka inwalidziego do celów
leczniczo-rehabliltacyjnych należy traktować na równi z wydatkami na
używanie do tych celów
samochodu osobowego.

str. 864
Zakup podkładów rehabilitacyjnych czyli pościeli z wełny owczej nie stanowi
wydatku rehabilitacyjnego

str. 868

"Chociaż przepis nie wymaga od podatnika dokumentowania wydatków na cele
dojazdów na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitcyjne, to jednak wysokość
poniesionych i wykazanych z tego tytułu wydatków, POWINNA BYĆ PRAWDOPODOBNA,
BIORĄC POD UWAGĘ ODLEGŁOŚĆ DOJAZDÓW I CZĘSTOLIWOŚĆ ICH TRWANIA.

str. 871 / 872
Wyjaśnienia urzędu skarbowego w Olsztynie, " że tylko orzeczenie o
niepełnosprawności narządu wzroku uprawnia do skorzystania z ulgi na zakup
okularów aa odpowiednio orzeczenie o niepełnospraności narządu słuchu -
aparatu słuchowego".

8. Data: 2005-02-06 20:08:14

Od: a...@i...org.pl (algraf) szukaj wiadomości tego autora

Juz kiedys pisalem ale powtorze...

US moze sobie wolac papierki ale... ja wysylalem rozliczenia roczne poczta
(polecony) i tyle... Kiedys cos chcieli sprawdzic (ale rachunki za remont)
to zaprosilem ich do siebie bo nie moge wyjsc zima z domu i pani z US sie
jakos nie chcialo do mnie podjechac :-) No ale jak by byla wytrwala i
przyjechala to by stala pod drzwiami bo akurat opiekuna nie ma i nie mam jak
jej drzwi otworzyc, moze nastepnym razem bedzie :-)

pozdrawiam
Arek

ps niech ktos sobie nie mysli ze jestem jakims kanciazem.... ale na wredne
ich chwyty my mozemy tez reagowac...

9. Data: 2005-02-06 22:55:22

Od: "interpio" <i...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Arek napisał:

> [...]
> jej drzwi otworzyc, moze nastepnym razem bedzie :-)

> ps niech ktos sobie nie mysli ze jestem jakims kanciazem.... ale na wredne

Polak potrafi, dobre. Tak trzymać!!! Chwyty, co niektórych US, rzeczywiście
są wredne, bo jakby ustawodawca chciał aby podatnik wykazywał te wydatki
jakimiś dowodami to zapisałby to w ustawie.
Pozdrawiam Piotr

Zakłady Pracy Chronionej
Niepełnosprawni w dziełach dawnych malarzy
sprzedam pompke do roho, aparat do masazu
Sraczka, czyli uczulenie na zwyklych ludzi
Winda