zacienienie pluca

1. Data: 2005-11-23 21:39:52

Temat: zacienienie pluca
Od: "ds" <b...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Mam pytanie.
U 77 letniego pacjenta stwierdzono zacienienie na plucu w ksztalcie owalnym
wielkosci ok 3 cm. Podejrzenie - nowotwor pluca.

Biopsja z wezlow chlonnych nie wykazala komorek rakowych, zdaniem lekarzy,
nie musiala.
Wiem, ze sa przypadki, kiedy nowotwor pluca jest trudny do 100% rozpoznania,
czasem
mozna go stwierdzic dopiero podczas operacji (ktora u wspomnianego pacjenta
nie wchodzi w gre z uwagi na slabe serce).
Czy moga istniec jednak inne przyczyny owego zacienienia ? Jesli tak, to
jakie ?
Dodam, ze pacjent latem rzucil palenie (palil przez ok. 60 lat).

Dziekuje z gory za informacje
Pozdrawiam
ds

2. Data: 2005-11-23 22:31:08

Temat: Re: zacienienie pluca
Od: "Norbert" <a...@w...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy moga istniec jednak inne przyczyny owego zacienienia ? Jesli tak, to
> jakie ?

Rownie dobrze moze to byc grzybica pluc. Ostatnio slyszalem o ciekawym
przypadku, a wydawaloby sie ze to rzadkosc.

--
Pozdrawiam Norbert :-)

3. Data: 2005-11-24 08:16:13

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Rownie dobrze moze to byc grzybica pluc. Ostatnio slyszalem o ciekawym
> przypadku, a wydawaloby sie ze to rzadkosc.

Mogą być bardzo rozmaite rzeczy, od zmiany zapalnej, poprzez wspomnianego
przez Norberta grzybniaka, pierwotny guz płuca (zapewne rak, ale
niekoniecznie) albo przerzut skąd indziej. To pierwsze, oczywiste rzeczy
które przychodzą na myśl. Ale jeśli nie ma weryfikacji
histologicznej/cytologicznej są to czyste spekulacje. Materiał do takiej
weryfikacji można uzyskać podczas bronchoskopii albo przez nakłucie ściany
klatki piersiowej, w zależności od położenia zmiany. Pobranie materiału ze
samego węzła chłonnego jest nietypowe, ale rozważenie korzyści i
niebezpieczeństw dla chorego należy do lekarza prowadzącego i to z nim
trzeba sprawę przedyskutować. W skrócie chodzi o to - czy mając konkretne
rozpoznanie w ręku, będzie można rozpocząć (wobec, jak rozumiem,
nienajlepszego stanu ogólnego chorego) leczenie inne, niż bez takiego
rozpoznania i jak daleko się można posunąć żeby chory nie był męczony dla
samego zaspokojenia ciekawości.

Może Piotr K. nasłuchuje, i się wypowie, chociaż ostatnio rzadko się
pojawia...

--
Krzysiek, EBP
Jednoznacznie można odpowiedzieć tylko na nieciekawe pytania

4. Data: 2005-11-24 17:07:31

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

> Biopsja z wezlow chlonnych nie wykazala komorek rakowych, zdaniem lekarzy,
> nie musiala.

tak, igla biopsyjna jest cienka i mogla nie pobrac komorek nowotworowych
stad jesli w biopsji aspiracyjnej cienkoiglowej nie stwierdza sie komorek
nowotworowych a charakter zacienienia budzi powazne watpliwosci taki
wynik uznaje sie za niekonkluzywny czyli nierostrzygajacy a chorego
kwalifikuje sie do diagnostyki droga operacyjna (zabieg w znieczuleniu
ogolnym, ktory mozna czasami wykonac wideotorakoskopem - plucny
odpowiednik laparoskopu lub czasami trzeba zrobic operacja klasyczna)

> [...]
> nie wchodzi w gre z uwagi na slabe serce).
> Czy moga istniec jednak inne przyczyny owego zacienienia ? Jesli tak, to

ograniczona zmiana gruzlicza - gruzliczak. Czasami grzybniak ale
wyglada on raczej inaczej i czesto jest rozroznialny w badaniu
tomografii komputerowej. Moze byc to zmiana pozatorowa - pozatorowosci
plucnej

> Dodam, ze pacjent latem rzucil palenie (palil przez ok. 60 lat).

jesli jednak pali przez 60 lat najbardziej prawdopodobnym
rozpoznaniem jest niestety rak pluca

Ile pacjent ma lat? Jaki jest wynik badania czynnosciowego
pluc - spirometri? Czy onkolog po wstepnej konsultacji podjalby
sie leczyc tego pacjenta chemioterapia lub radioterapia
gdyby rozpoznanie raka pluca zostalo potwierdzone badaniem
histopatologicznym (oczywiscie zalezy to jeszcza od rodzaju raka)

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

5. Data: 2005-11-24 17:28:34

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 24 Nov 2005, Krzysztof (Suzuki Kokushu) wrote:

> [...]
> które przychodzą na myśl. Ale jeśli nie ma weryfikacji
> histologicznej/cytologicznej są to czyste spekulacje.

zgadza sie

> Może Piotr K. nasłuchuje, i się wypowie, chociaż ostatnio rzadko się
> pojawia...

pojawilem sie : )))

P.

6. Data: 2005-11-24 17:45:28

Od: "gburek" <z...@z...net.pl_Bez_spamu_prosze> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisal

> [...]
| wynik uznaje sie za niekonkluzywny czyli nierostrzygajacy a chorego
| kwalifikuje sie do diagnostyki droga operacyjna

ciekawostka:
na studiach na kole patomorfologii robilismy z kolega badania statystyczne
tyczace skutecznosci biopsji cienkoiglowej w rozpoznawianiu nowotworow
tarczycy
wyniki "nieco" nas zdziwily gdyz okazalo sie iz skutecznosc siega ledwie
10-15%
wydaje mi sie iz proba byla raczej miarodajna gdyz przez nasze rece przeszly
karty kilku tysiecy chorych

--
Dominik

7. Data: 2005-11-24 19:41:50

Od: "ds" <b...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> gdyby rozpoznanie raka pluca zostalo potwierdzone badaniem
> histopatologicznym (oczywiscie zalezy to jeszcza od rodzaju raka)

Pacjent ma 77 lat i niestety przy jego stanie zdrowia nie ma mozliwosci
leczenia ani chemia, ani operacyjnie, bo nie nie bylby w stanie tego
wytrzymac. Ma bardzo slabe serce, zmiany miazdzycowe, a teraz jeszcze
stracil glos i pojawilo sie kolejne podejrzenie - nowotworu krtani.

Dziekuje za informacje
Pozdrawiam
ds

8. Data: 2005-11-25 08:47:48

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> skutecznosc siega ledwie 10-15% wydaje mi sie iz proba byla raczej
> miarodajna gdyz przez nasze rece przeszly karty kilku tysiecy chorych

Patrząc na biopsje cienkoigłowe z tarczycy to nic dziwnego. Nie wiem w
jakim stopniu to kwestia trudności samego narządu, a w jakim tego że kłują
tarczyce endokrynolodzy (więc mniej manualnie doświadczeni) podczas gdy
inne często chirurdzy, ale większość rozmazów tarczycowych to treść
białkowa, krew, koloid i trochę komórek nabłonka pęcherzykowego, co nie
wystarcza do jednoznacznego rozpoznania. Z drugiej strony tak właśnie
wygląda materiał z rozrostu guzkowego (aby postawić taką dgn wystarczy że
jest więcej takiego właśnie materiału), a więc najczęściej bioptowanej
zmiany; natomiast już z kilku komórek możesz mieć umotywowane podejrzenie
raka anaplastycznego. Nie robiłem formalnych porównań, ale na osobiste
wrażenie, wydolność BAC w innych lokalizacjach jest _wielokrotnie_ większa.

--
Krzysiek, EBP
Histora nigdy nie wyleczy żadnego narodu z flustracji

klinika dermedica w Warszawie
Pigułka - pyt. do ginekologów
sens jest
Bolące oczy - jak temu zaradzic??
Dlaczego lekarze nie informuja pacjentow???