zakwas na żur

1. Data: 2009-08-27 14:30:49

Temat: zakwas na żur
Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Zrobiłem zakwas na żurek, nie pierwszy raz zresztą. Niestety tymczasem wyszedł
zupełnie słodki. Co mogłem zrobić źle?? Czy to nadal nadaje się do użycia??
Pozdrawiam Piotr

2. Data: 2009-08-27 18:20:53

Temat: Re: zakwas na żur
Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 27 Aug 2009 16:30:49 +0200, Piotr wrote:

> [...]
> zupełnie słodki. Co mogłem zrobić źle?? Czy to nadal nadaje się do użycia??

Kup płatki owsiane górskie, do słoika litrowego wsyp 1/3 wysokosci i
dodat łyżke maki pszennej, wymieszaj i zalej i wymieszaj czystą ciepłą
wodą z filtra RO albo przynajmniej przegotowaną. Postaw słoik przykryty
ściereczką lub niedokreconą zakrętką w ciepłym miejscu i obserwuj
pojawienie się pęcherzyków w płatkach - bedzie to znak, że zaczęła
się fermentacja. Po paru dniach możesz sprawdzić zapach (kwaśne mleko)
i kwaskowaty smak. Będzie gotowy. Jest jeszcze inny sposób - kupić
gotowy zakwas i dodać część do słoika z własnym.

3. Data: 2009-08-28 11:17:31

Od: Pr0NET <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On Aug 27, 8:20 pm, Panslavista <p...@w...pl> wrote:

> [...]
> i kwaskowaty smak. Będzie gotowy. Jest jeszcze inny sposób - kupić
> gotowy zakwas i dodać część do słoika z własnym.

To zakwasu nie na żurek nie robi się z mąki żytniej?

4. Data: 2009-08-28 12:44:28

Od: "Slavinka" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pr0NET" <b...@g...com> napisał w wiadomości
b.googlegroups.com...

> [...]
> gotowy zakwas i dodać część do słoika z własnym.

To zakwasu nie na żurek nie robi się z mąki żytniej?

Zależy gdzie - w górach robiono częściej z owsa tj. owsianej mąki, którą
można było kupić na targach czy jarmarkach w dowolnych ilościach, podobnie
gotowy zakwas - były dostępne nawet w litrowych butelkach po wódce
zakorkowane zwitkiem papieru gazetowego, urwanego z kraju strony (bez
druku). Dla mnie żur żytni jest lekko gorzkawy w porównaniu z owsianym.
Dawniej, gdy biedoty było więcej preferowano owies, żyto szło na chleb...

tarka na placki ziemniaczane
BIEDA ZUPKI
Kolendra z torebki
sałatka 7-składnikowa