zegar słoneczny - konstrukcja??

1. Data: 2005-04-23 21:37:34

Temat: zegar słoneczny - konstrukcja??
Od: "fiora" <a...@n...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Chciałabym w ogrodzie na !pionowej! ścianie domku umieścić
zegar słoneczny.
czy ktoś zna zasady konstrukcji lub wie, gdzie można niedrogo kupić?
Pozdrawiam
Fiora

2. Data: 2005-04-23 22:27:50

Temat: Re: zegar sloneczny - konstrukcja??
Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

fiora wrote:
> Chciałabym w ogrodzie na !pionowej! ścianie domku umieścić
> zegar słoneczny.
> czy ktoś zna zasady konstrukcji lub wie, gdzie można niedrogo kupić?

Wpisz w Google "vertical sundial" (w cudzyslowie).
Obejrzyj obrazki na stronie
http://www.analemma.biz/sundial_shade%20moments.htm
Dokladne wyskalowanie musi brac pod uwage szerokosc
geograficzna.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

3. Data: 2005-04-23 22:49:56

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz wrote:

> [...]
> Obejrzyj obrazki na stronie
> http://www.analemma.biz/sundial_shade%20moments.htm
> Dokladne wyskalowanie musi brac pod uwage szerokosc
:)))))
formalnie tak jest
bo wskazowka w poludnie celuje w Gwiazde Polarna
i na roznych szerokosciach geograficznych jest to pod roznym katem
:)
ale jest to problem dosc istotny w zegarach przenosnych
w stacjonarnym jest to 'wartosc 'stala
:)
w sumie to nie ma sie w co bawic w wielka matematyke
tylko wycechowac zegar w oparciu o dokladny czas
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

4. Data: 2005-04-24 00:45:52

Od: "Moon" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

.

> w sumie to nie ma sie w co bawic w wielka matematyke
> tylko wycechowac zegar w oparciu o dokladny czas

no własnie - z zegarka:)
jedyna decyzja to czas letni, czy zimowy?

moon

5. Data: 2005-04-24 04:25:47

Od: "miroslaw zaniewski" <m...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> no własnie - z zegarka:)
> jedyna decyzja to czas letni, czy zimowy?
>
> moon

Po zmianie czasu należy ścianę przechylić.
Mirzan

6. Data: 2005-04-24 07:03:38

Od: "Kyllyan" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> w sumie to nie ma się w co bawiąc w wielka matematykę
> tylko wycechować zegar w oparciu o dokładny czas
No niestety. Tak wyskalowany zegar biedzie pokazywał dokładny czas przez dwa
dni w roku. W ten dzień, w którym został wyskalowany i w odpowiadający mu
dzień o przeciwnej porze roku. Na przykład wiosna i jesień. Aby czas był
dokładny przez cały rok, wskazówka musi być pochylona ku podstawie zegara
pod kątem odpowiadającym szerokości geograficznej miejsca. U mnie jest to 54
stopnie i 20 minut. W zegarze o podstawie poziomej skierowana na północ. W
wiszącym dowolnie, ale wtedy tarcza z godzinami winna być ustawiona
poprawnie w astronomiczne południe. Zresztą zegar słoneczny, nawet najlepiej
wyskalowany, potrafi pokazywać czas różniący się od właściwego nawet o
kwadrans.
Położenie geograficzne miejsca w Polsce można sprawdzić tu:
http://student.uci.agh.edu.pl/~binkiew/w.html

--
Sławomir J Marusiński
Gdańsk

7. Data: 2005-04-24 07:27:55

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

Kyllyan wrote:
> [...]
> w astronomiczne południe. Zresztą zegar słoneczny, nawet najlepiej
> wyskalowany, potrafi pokazywać czas różniący się od właściwego nawet
:)))))
ja tam nie bawilem sie w matematyke
u mnie gdy cien glazu przy stawku dochodzi jednej z kep moich Fargesii
nitida
jest okolo 14 czasu letniego i pora mi jechc na obiad
:)
inne godziny mam podobnie nacechowane
:))))
a gdy nie ma slonca to mam inny ...
hehe
prawie rownie dokladny
zastanawiam sie ile chleba zjadlem na sniadanie
bez sniadania jesc mi sie chce juz okolo poludnia
jedna pajdka to mniej wiecej okolo 13
a dwie starczaja mi do 14
:))))))))))

8. Data: 2005-04-24 11:54:13

Temat: Re: zegar słoneczny - konstrukcja??
Od: Guru <n...@n...home.pl> szukaj wiadomości tego autora

http://skocz.pl/rao

albo ogólnie www.zegarysloneczne.pl
--
Pozdrowienia,
Guru

9. Data: 2005-04-24 13:11:51

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Kyllyan wrote:

> No niestety. Tak wyskalowany zegar biedzie pokazywał dokładny czas przez dwa
> dni w roku.

A to zalezy co sie zrobi. Oczywiscie mozna tak wyskalowac, zeby
pokazywal zawsze (gdy swieci na niego slonce) dokladny czas.
Po prostu kazdego dnia o kazdej godzinie zaznaczamu w ktorym
miejscu jest koniec cienia. Powstana dla kazdej godziny linie.
Dla pewnosci mozna jeszcze namalowac krzywe odpowiadajace
kazdemu miesiacowi (zaznaczamy jak wedruje cien pierwszego
dnia kazdego miesiaca). Wtedy mozna umiescic wskazowke dowolnie,
nie troszczac sie o nachylenie.

Pozdrowienia,
Michal

--