zypa warzywna a witaminy - gotować na bulionie czy na wodzie?

11. Data: 2011-10-12 22:16:25

Temat: Re: zupa warzywna a witaminy - gotować na bulionie czy na wodzie?
Od: "lamia" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:qymp73f73wp1.s2qemjeo0zqh.dlg@40tude.net...
> Byle zupa była bez cebuli, mąki, śmietany, ziemniaków i w ogóle
> węglowodanów, mięsa.
> Takoż i do mrożenia.
>
> Czyli - jaki sens?

sól, śmietana,masło etc - możandodać ad-hoc - nie robi problemu.

12. Data: 2011-10-12 22:18:07

Od: "lamia" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Justyna Vicky S." <v...@t...poczta.bez.onet.tego.pl> wrote in message
> Wekowanie będzie skuteczne jeśli tylko nie dodasz do wywaru dodatków
> powodujących jego szybsze zepsucie się. Wg mnie unikałabym cebuli,
> śmietany

cebuli dużo dodaję/dodałam (mixuję) - chorera :_)

13. Data: 2011-10-26 13:44:13

Od: "lemonka" <...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "lamia" <l...@o...pl> napisał w wiadomości
> gotuję jednorazowo dużo zupy, niespecjalnie mieści się w jednym garze i
> pierw gotuję wywar mięsny (z przyprawami),
> zwazywszy na witaminy rozpuszczalne w tłuszczach - jak jest lepipej? - czy
> ugotować warzywa / wywar z warzyw w wodzie (oddzielnie), a potem połączyć?
> czy też lepiej desant warzyw do bulionu 'ponormalnemu'?

Obojętnie. Większość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i tak nie przetrwa
gotowania. Zupy jada się raczej dla soli mineralnych i błonnika, nie dla
witamin.
Kwestia przechowywania w lodówce to inna sprawa. Można trzymać bezpiecznie
przez 48 godzin po szybkim schłodzeniu, dalej - zaczyna się ryzyko.
Wekowanie nie utrwala żywności, musiałabyś pasteryzować tę zupkę co 24
godziny przez 3 dni, a potem możesz trzymać w szafce choćby i 6-8 miesięcy.
I nie ma znaczenia, czy ta zupka będzie z ziemniakiem, śmietanką czy mąką.
Zawartość mąki ma głównie takie znaczenie, że zupka się robi gęsta a skrobia
ulega retrodegradacji (trudne słowo!) w lodówce. Podsumowując: 48 godzin w
lodówce, pół roku po trzykrotnej pasteryzacji lub do 12 miesięcy po
sterylizacji.

pojechany mix
Jaka sałatka z fetą?
wdłuż (zlewu)