SPECT(głowa)

1. Data: 2004-03-26 09:11:31

Temat: SPECT(głowa)
Od: "Iwona" <i...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak w temacie.
Czego dowiemy się po badaniu tego typu i jakie jest ryzyko z nim związane(14
letnia dziewczynka)?

Iwona

2. Data: 2004-03-26 20:52:44

Temat: Re: SPECT(głowa)
Od: "Tomasz Bandurski" <b...@d...this.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Iwona" <i...@W...pl> napisał w wiadomości
> Jak w temacie.
> Czego dowiemy się po badaniu tego typu i jakie jest ryzyko z nim
związane(14
> letnia dziewczynka)?

Badanie scyntygraficzne przeplywyu mozgowego (metoda SPECT) pokazuje
ukrwienie poszczegolnych czesci mozgu. To czego konkretnie dowiadujemy z
badania zalezy od wstepnego rozpoznania i pytania postawionego przez lekarza
kierujacego. Na wniku dostaniesz mapke przeplywu i opis w stylu nie
stwierdza /stwierdza sie defekty perfuzji na poziomie ...% w okolicy...
obraz moze odpowiadac.... - wynik przeznaczony jest raczej dla lekarza
kierujacego.
Ryzyko:
- podanie znacznika - substancja jest obojetna dla zdrowia (znacznik nazywa
sie ECD lub HMPAO)
- ryzyko infekcji - jak przy zastrzyku dozylnym lub pobieraniu krwi
- ryzyko radiacyjne (dotyczace promieniowania jonizujacego) - porownywalne
jak przy zdjeciu rtg kosci czaszki, czyli zaniedbywalne
generalnie badanie uwazane jest za calkowicie bezpieczne.
Badanie wyglada w skrocie tak ze zglaszacie sie do rejestracji, troche
trzeba poczekac (czasem lepiej uzbroic sie w cierpliwosc), pacjentka dostaje
zastrzyk dozylny, ok. godziny czekania i badanie trwajace ok 20 minut
podczas ktorego pacjentka lezy z glowa umieszczona w gammakamerze takiej jak
ta: http://www.rad.kumc.edu/nucmed/images/machines/ms3.j
pg
Po badaniu zaleca sie pic nieco wiecej plynow aby jak najszybciej wydalic
promieniotworczy znacznik.
Na wynik czeka sie ok 3 dni.

Pozdrawiam,
T.B.

3. Data: 2004-03-27 08:41:06

Od: "Iwona" <i...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tomasz Bandurski ( b...@d...this.wp.pl ) napisał:

> Użytkownik "Iwona" <i...@W...pl> napisał w wiadomości

> Badanie scyntygraficzne przeplywyu mozgowego (metoda SPECT) pokazuje
> ukrwienie poszczegolnych czesci mozgu. > Pozdrawiam,
> T.B.

Serdecznie dziękuję za szczegółowy opis (o to mi chodziło;) ).

Martwi mnie ten zastrzyk dożylny (zawartość). Jakie mogą ew. wystapić jego
powikłania (pomijając radiację)?

Pozdrawiam
Iwona

4. Data: 2004-03-27 22:10:48

Od: "Tomasz Bandurski" <b...@d...this.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Serdecznie dziękuję za szczegółowy opis (o to mi chodziło;) ).
>
> Martwi mnie ten zastrzyk dożylny (zawartość). Jakie mogą ew. wystapić jego
> powikłania (pomijając radiację)?

Praktycznie zadne. Jak zwykle producent zastrzega w ulotce jedynie
potencjalna mozliwosc wywolania odczynow uczuleniowych - ale to chyba raczej
pro forma, nie potwierdzaja tego zadne doniesienia z osrodkow wykonujacych
to badanie. W ogole znaczniki izotopowe jakkolwiek czesto mylnie nazywanie
kontrastami sa w przeciwienstwie do tych ostatnich bardzo dobrze tolerowane
(w wiekszosci sa to substancje identyczne lub bardzo zblizone struktura do
substancji naturalnie wystepujacych w organizmie - ich rola polega na
wejsciu w naturalne przemiany w ustroju).

Pozdrawiam,
T.B.

5. Data: 2004-03-28 08:20:07

Od: "Iwona" <i...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zblizone struktura do substancji naturalnie wystepujacych w organizmie -
> ich rola polega na wejsciu w naturalne przemiany w ustroju).

Dziękuję. Bardzo uspokoiły mnie Twoje słowa.

Pozdrawiam
Iwona

zaburzenia cielesno-płciowe - interseksualizm
Dusznosci
Dlaczego nikt nie chce...
tłuszczak
Pytanie o VII nerw czaszkowy