SZUKAM

1. Data: 2000-12-18 21:26:32

Temat: SZUKAM
Od: "Marlena Z." <l...@p...ds12.agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo bylabym wdzieczna za wyjasnienie mi pojecia:
EPIDERMIZACJA NADZERKI

z gory wielkie dzieki.

Goska

2. Data: 2000-12-19 21:57:13

Temat: Odp: SZUKAM
Od: "Faber" <f...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nadzerka to ubytek nablonka - zewnetrznej warstwy komorek pokrywajacej np.
blony sluzowe, prowadzacy do odsloniecia warstw glebszych (blony podstawnej)
jest to tak zwana ndzerka prawdziwa. Przypuszczam, ze twoje pytanie dotyczy
szyjki macicy. Kanal szyjki macicy pokryty jest tzw. nablonkiem gruczolowym,
natomiast tarcza szyjki macicy - tj. czesc wystajaca do pochwy jest,
podobnie jak pochwa pokryta nablonkiem wielowarstwowym plaskim. Jesli z
jakiegos powodu dojdzie do wynicowania szyjki macicy - jej jakby "wywiniecia
sie" do pochwy, to nablonek gruczolowy zostanie odsloniety. Jest to tzw.
nadzerka rzekoma. Poniewaz w tym miejscu nablonek taki nie powinien
wystepowac, to nastepuje odtwarzanie nablonka wielowarstwowego plaskiego.
Odbywa sie to na dwa sposoby: odbudowanie sie z tzw. komorek rezerwowych,
majacych zdolnosc do rozwiniecia sie w kierunku komorki nablonka plaskiego,
gruczolowego badz innych - jest to proces metaplazji, albo poprzez
napelzanie nablonka wielowarstwowego plaskiego ze okolic otaczajacych. Oba
te procesy nosza nieprawidlowa, choc powszechnie stosowana nazwe
EPIDERMIZACJI.
Pozdr
Faber
Użytkownik Marlena Z. <l...@p...ds12.agh.edu.pl> w wiadomości do grup