Smażony szczupak

1. Data: 2003-08-25 19:58:41

Temat: Smażony szczupak
Od: "mangha" <RedXIII@[do wycięcia]wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mój ukochany kupił świeżego szczupaka i życzy sobie smażonego, najlepiej w
cieście. Co prawda umiem smażyć rybę ;))) ale kiedyś już smażyłam szczupaka
i odbiegał od ideału, niestety. Bardzo proszę o jakiś dobry przepis, w
Internecie nie znalazłam.

mangha

1. Data: 2003-08-26 08:04:13

Temat: Re: Smażony szczupak
Od: "adal" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "mangha" <RedXIII@[do wycięcia]wp.pl> napisał w wiadomości
Bardzo proszę o jakiś dobry przepis, w
> Internecie nie znalazłam.
>
> mangha

Szczupak to raczej "sucha" ryba, stad nie wypada jej przesmazyc czy
wysuszyc na patelni. Jest doskonaly w smietanie (szybko obsmazony, do
naczynia zaroodpornego lub prodiza, zalac smietana, niech chodzi...), a
jesli na patelni, to ja osobiscie lekko opruszam dzwonka ryby maka i
wrzucam na mocno rozgrzana patelnie smazac 2-3min z kazdej strony, potem
zmniejszam plomyk i rybka "dochodzi" polewana maselkiem. Smaze na oliwie z
odrobina masla (pierwsze, gorace smazenie), potem po zmniejszeniu temp.
dodaje jeszcze troche masla i tym tluszczykiem polewam kawalki ryby zeby
nie wyschla. Jesli to wiekszy szczupal i ma byc "chrupiacy", to kazde
dzwonko przekrajam jeszcze na pol wzdluz kregoslupa.
Smacznego,
Adal.

1. Data: 2003-08-26 10:07:19

Od: "mangha" <RedXIII@[do wycięcia]wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "adal" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> nie wyschla. Jesli to wiekszy szczupal i ma byc "chrupiacy", to kazde
> dzwonko przekrajam jeszcze na pol wzdluz kregoslupa.

Wielkie dzięki za przepis, będę smażyć w dzwonkach. Ale mam dodatkowe
pytanie - w jak głebokim tłuszczu go smażyć? Zależy mi na tym, żeby
dokładnie się usmażył, ale nie wchłonął zbyt wiele tłuszczu. Czym najlepiej
go doprawić? Poza tym chciałabym podać do niego sos czosnkowy na śmietanie -
może jakieś sugestie, jak najlepiej go zrobić do szczupaka?

Pozdrawiam,
mangha

1. Data: 2003-08-26 10:07:26

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Szczupak to raczej "sucha" ryba, stad nie wypada jej przesmazyc czy
> wysuszyc na patelni.

No wlasnie....
Mam jeszcze 2 inne propozycje:

A. Eksperyment (no niezupelnie, bo probowalem z innymi rybami i wyszlo
swietnie):

Skladniki:
Szczupak, lub inna ryba - ok. 0.5 kg
Curry paste (do dostania w sklepach Asian Foods, w odmianie czerwonej,
lub zielonej, zielona jest ostrzejsza). - 2 lyzki stolowe
Mleko kokosowe (do dostania tamze, uwaga mleko nieslodzone)
- 1 puszka ok. 0.5 l
Liscie Kaffir Lime (do dostania tamze), patrz tez:
http://minister.agric.nsw.gov.au/Hort/Fmrs/Asian_veg
/kaffir.htm
- 4-8 szt.
Fish sauce (do dostania tamze) - 2-3 lyzki
Cukier - 1-2 lyzeczki
Olej (arachidowy, slonecznikowy, sojowy) - ok. 2 lyzki
Bazylia, koperek, albo cos innego do posypania, przybrania

1. Szczupaka wyfiletowac, podzielilc na stosowne porcje
2. Olej rozgrzac mocno w woku (jak nie ma to substytulowac gleboka
patelnia, lub garnkiem)
3. Wrzucic curry paste i podsmarzac na silnym ogniu ok. 1 min
intensywnie mieszajac lopatka, zeby sie nie przypalila
4. Wlac mleko kokosowe, doprowadzic do zagotowania i zmniejszyc ogien.
5. Wlozyc rybe tak, zeby byla przykryta mlekiem z curry i zostawic, zeby
sobie bulkalo
6. Dorzucic przyprawy (w tym liscie Kaffir Lime) i bulkac az sie ryba
ugotuje.
7. Podawac z ryzem na sypko, posypane pietruszka, kub koperkiem.

B. Klasyka
Skladniki:
Szczupak, lub pstrag
Maslo
Oliwa
Cytryna, lub limonka
Koperek, pietruszka w duzych ilosciach
Kolendra (jesli jest to troche)
Pare zabkow czonsku
sol, pieprz, inne przyprawy wedle gustu

1. Na folii aluminiowej polozyc plasterki masla
2. Na te plasterki polozyc oskrobana, wypatroszona, posolona i
popieprzona rybke
3. Do srodka rybki zapakowac zielsko i zgnieciony czosnek, podlac troche
oliwy
4. Oblozyc z gory paroma plasterkami maselka i szczelnie zawinac w
folie jak niemowle w pieluszki.
5. Odstawic do lodowki na 30 min lub dluzej
6. Piec w piekarniku (na oko) az bedzie dobre
7. Po wyjeciu z piekarnika, odwinac z pieluszek (znaczy z folii)
wyrzucic z srodka zielsko, bo niejadalne i nieapetuczne.
8. Skropiwszy cytryna, podawac z ziemniaczkami, lub ryzem a do tego
biale wino....

MNIAM!

Pozdr.,
Shrek