Soda - Po co?

1. Data: 2002-08-27 10:32:27

Temat: Soda - Po co?
Od: Jarek Wojtowicz <j...@a...wytnijto.com> szukaj wiadomości tego autora

Hej

W niektorych przepisach z wypiekami wystepuje soda oczyszczona. Czy ktos
moglby napisac po co sie ja dodaje?

Gruz
Jarek
--
main ()
{

cout << "I'D RATHER PUSH MY VOLVO THAN DRIVE A HONDA" << endl;
}

1. Data: 2002-08-27 10:51:55

Temat: Re: Soda - Po co?
Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jarek Wojtowicz" <j...@a...wytnijto.com> napisał w
wiadomości news:3D6B553B.5020003@aareon-ag.wytnijto.com...
> Hej
>
> W niektorych przepisach z wypiekami wystepuje soda oczyszczona. Czy ktos
> moglby napisac po co sie ja dodaje?

mniej więcej zamiast proszku do pieczenia...
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

1. Data: 2002-08-27 11:00:27

Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> napisała:

> mniej więcej zamiast proszku do pieczenia...

... albo razem z proszkiem do pieczenia, tak jak w ciescie bananowym
M. Bassett, ktora jakis czas temu wyjasniala na grupie, po co jest soda.
Oto cytat:

W niektorych przepisach na ciasta wystepuje i proszek do pieczenia, i
soda. Z tego, co wiem, soda powoduje, ze ciasto rosnie natychmiast po
jej dodaniu, natomiast proszek do pieczenia dziala przez dluzszy czas,
dopiero, gdy ciasto sie ogrzeje. Stad mala ilosc sody dodana do
proszkowej babki powoduje, ze babka rosnie bardzo szybko na poczatku (od
sody), a nastepnie, gdy soda przestanie dzialac, zaczyna sie dzialanie
proszku, ktory powoduje dalsze rosniecie. Sa rowniez ciasta na samej
sodzie, ale dla mnie maja one "gryzacy" smak.

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2002-08-27 11:01:07

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 27 Aug 2002 12:32:27 +0200, Jarek Wojtowicz
<j...@a...wytnijto.com> wrote:

>Hej
>
>W niektorych przepisach z wypiekami wystepuje soda oczyszczona. Czy ktos
>moglby napisac po co sie ja dodaje?
>
>Gruz
>Jarek

rozpucza wszystko a la proszek do pieczenia. w uzyciu - jak
dodasz proszek to ciasto moze chwile psotac, jak soda sie zetknie
z plynem zaczyna dzialanosc od razu...i potem przestaje. moja
Mama miala zawsze zgage po ciescie na proszku i wobec tego zawsze
uzywala albo drozdzy albo sody...jeszcze jest takie cos jak
amoniaczek, ale nei znam go.

|Kr
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2002-08-27 11:31:54

Od: "Rena" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

>soda powoduje, ze ciasto rosnie natychmiast po
> jej dodaniu, natomiast proszek do pieczenia dziala przez dluzszy
czas,
> dopiero, gdy ciasto sie ogrzeje.

o - w wielu przepisach na placki jest proszek do pieczenia. to chyba
nie ma to sensu - lepiej dodac sode?

1. Data: 2002-08-27 16:46:45

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 28 Aug 2002 17:07:30 +0200, "PaKa" <p...@m...com.pl>
wrote:

> [...]
>kwasem (moze byc ocet, kw. sytrynowy itp) reaguje wytwrzajac gaz (chyba CO2)
>i wode. Reakcja ta zachodzi bardzo szybko wiec nie do wszystkich wypiekow
>sie nadaje.
>Proszek do pieczenia to kwasny weglan wapnia w dzialaniu bardzo podobny do
>sody oczyszczonej, dlatego producenci dodaja do niego innych substacji
>spowalniajacych ten proces (katalizatory).
>Drozdze sa to grzyby ktore rowniez wytwarzaja gaz tylko ze do tego
>potrzebuja pozywki w postaci cukru.
>Wszystkie te substancje maja jeden cel "pompowac" i podnosic ciasto aby

no to ja to powiedzialam, ale nie tak naukowo ;))

Kr
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2002-08-27 20:24:14

Od: Nikodem Kuznik <n...@a...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Wszystkich!

Jako mlody chemik, ktory dopiero co pojawil sie w tej grupie, ale
z duzym zainteresowaniem obserwuje ja, pozwole sobie na maly komentarz.
Moja skromna wiedza z chemii chcialbym zalatwic bilet wstepu do
sympatycznej grupy usmiechnietych kucharzy ;-)

On Wed, 28 Aug 2002 17:07:30 +0200, PaKa wrote:

> [...]
> w postaci cukru.
> Wszystkie te substancje maja jeden cel "pompowac" i podnosic ciasto aby

Wodoroweglan i kwasny weglan to to samo, zatem te dwa preparaty roznia
sie tylko kationem (sod lub wapn) no i dodatkami, w tym drugim przypadku
sa to rozne sole kwasow fosforowych.
Rzeczywiscie wodoroweglany (soda juz pod dzialaniem temperatury, a
proszek do pieczenia pod dzialaniem kwasow) rozpadaja sie do CO2, czyli
gazu, ktory 'spulchnia' ciasto i wody. Ale pozostaje jeszcze reszta - sod
i wapn, ktore lacza sie z innymi skladnikami ciasta. Podejrzewam, ze
wlasnie te swiazki sodu badz wapnia moga miec wplyw na smak wypieku. Dla
przykladu, sol kuchenna, czyli NaCl ma wyraznie slony smak, jesli tylko
zmieni sie sod na potas - KCl, to slony smak jest znacznie slabszy.
Nie oznacz to, ze ciasta z dodatkiem sody beda bardziej slone od tych z
dodatkim proszku, moze byc roznie.
Swoja droga dodawane 'katalizatory', jak to nazwal moj przedmowca czyli
sole fosforowe rowniez moge miec wplyw na smak ciasta. Podejrzewam, ze
ich rola polega na regulacji pH ciasta, aby wydzielanie sie CO2 bylo
rownomierne w czasie.
Jest jeszcze jedna kwestia, moze malo istotna, ale chcialbym sie
podzielic moimi przemysleniami. Sole czesto w rozny sposob pochlaniaja
wode. Niektore sole wapnia wiaza bardzo duzo wody, tak samo niektore sole
sodu. Dlatego tez byc moze jesli wypieczemy 2 ciasta - jedno z dodatkiem
sody, drugie z dodatkiem proszku, to jedno z nich moze wyjsc bardizej
suche inny mniej. Wszyskto zalezy od uzytych skladnikow. Chyba nie ma
prostej reguly, ale moze ktos zechce poeksperymentowac?...
Ciekawy jestem co Herve pisze na ten temat w swoich ksiazkach.

Mam nadzieje, ze nie zanudzilem nikogo tymi przydlugimi wywodami, ktore
niestety nawet nie daja odpowiedzi ktory z preparatow stosowac...

Pozdrawiam serdecznie,

Nik

P.S.
No, oczywiscie, zapomnialem sie nawet przedstawic - nazywam sie Nikodem,
ale moze lepiej krocej - Nik.

1. Data: 2002-08-27 20:33:30

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>o kurka - szeka mi spadla pod biurko od tych fachowych wyrazen ;-) witaj
>mlody chemNiku :-)
>Herbatka

ja w ogole nic nie zrozumialam i jestem pod wrazeniem, ze ktos
umie tak naukowo gadac :)) i jezusie maryjo...to ja jem sole
fosforowe? I zyje?

Krysia
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2002-08-27 20:34:27

Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2002-08-27 20:50:00

Od: Nikodem Kuznik <n...@a...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 27 Aug 2002 22:34:27 +0200, Herbatka wrote:

> [...]
... wiec jednak prznudzilem, przepraszam, czasami bywam nadgorliwy ;-)
ale dziekuje za przwitanie!

Nik

Re:Leczo do słoika
obiadek