Sok z sokownika. Pytanko o cukier.

1. Data: 2014-07-12 21:47:01

Temat: Sok z sokownika. Pytanko o cukier.
Od: Jacek <J...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Robię sok w sokowniku (wiśnie, porzeczki, agrest).
Są dwie szkoły. Jedna mówi, żeby owoce wsypane do sokownika posypać
cukrem i to dość sporo i potem dopiero parować. Druga szkoła każe zrobić
sok bez cukru, a dosładzać dopiero potem przed przelaniem do butelek.
Który sposób jest lepszy z punktu widzenia wydajności? Z cukrem, czy bez?
Jacek

2. Data: 2014-07-12 21:54:59

Temat: Re: Sok z sokownika. Pytanko o cukier.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 12 Jul 2014 21:47:01 +0200, Jacek napisał(a):

> [...]
> sok bez cukru, a dosładzać dopiero potem przed przelaniem do butelek.
> Który sposób jest lepszy z punktu widzenia wydajności? Z cukrem, czy bez?

Szkoła "bez cukru" powstała w czasach jego braków na rynku, z oszczędności
- ponieważ część cukru pozostaje w owocach.
Generalnie powinno się owoce parować _z cukrem_, ponieważ cukier działa na
owoce macerująco, ułatwiając/przyspieszając wydostawanie się soku.
Jest też drugi argument "za" metodą z cukrem - cukier jako produkt sypki
przechowywany w papierowym op. zawiera bakterie - więc podczas parowania
sterylizuje się razem z sokiem i możesz nalewać taki gorący słodki sok
wężykiem wprost z sokownika do wysterylizowanych butelek, sterylizacja w
butelkach nie jest już konieczna.

3. Data: 2014-07-12 22:02:25

Od: Jacek <J...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-07-12 21:54, Ikselka pisze:
> [...]
> sterylizuje się razem z sokiem i możesz nalewać taki gorący słodki sok
> wężykiem wprost z sokownika do wysterylizowanych butelek, sterylizacja w
Dzięki. Straty cukru w pozostałym owocach jakoś przeboleję, zależy mi na
większej wydajności. Co do braku konieczności pasteryzowania, to u mnie
się ta metoda nie sprawdza i sok mi pleśnieje na powierzchni. Może mało
słodzę. Na jeden "wsad" daję max kilo cukru i wychodzi mi zależnie od
owoców od 1,5 do 3 litrów soku. Sok zawsze zagotowuję i wrzący wlewam do
butelek, zakręcam i finito. Trzyma się nawet po kilka lat.
Jacek

4. Data: 2014-07-12 22:45:25

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Jacek napisał:

> [...]
> owoców od 1,5 do 3 litrów soku. Sok zawsze zagotowuję i wrzący wlewam do
> butelek, zakręcam i finito. Trzyma się nawet po kilka lat.

Ja robiłem sok porzeczkowy metodą gorącą na sicie w szybkowarze -- na
odcinku zaopatrzenia w sokowniki musiały być wtedy jakieś przejściowe
trudności. Cukru był wtedy nadmiar, bo był na kartki, więc się brało
cały przydział, nie myśląc przy tym co z takimi ilościami zrobić. Ale
nie dodawałem go prawie wcale, tylko jakieś symboliczne ilości. Mimo
tego przetwór przechowywał się przez lat kilka. Może za sprawą wyższej
temperatury w szybkowarze. Nie wnikam w to, czy gorsze jest grzanie
owoca do wyższej temperatury (i robienie jesieni średniowiecza z miąższu
w witaminy przebogatego), czy dodawanie białej śmierci. Tak po prostu
było -- i dobre te porzeczki wychodziły (po latach się zgalareciły, co
na dobre im wyszło).

--
Jarek

5. Data: 2014-07-19 13:59:01

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Jacek" <J...@o...pl> wrote in message
> Co do braku konieczności pasteryzowania, to u mnie się ta metoda nie
> sprawdza i sok mi pleśnieje na powierzchni.

Może przeoczyłeś jakiś element opakowania i zastosowałeś
niewysterlizowany wcześniej w temperaturze ponad 60'C ?
Jak wszystko szczelnie pozamykasz ZANIM temperatura
opadnie poniżej 60C to nie powinno się nic dziać...

> Sok zawsze zagotowuję i wrzący wlewam do butelek, zakręcam i finito.
> Trzyma się nawet po kilka lat.

Temperatura gorącego/zagotowanego soku jest widać
wystarczająca do sterylizacji butelek i zakrętek...

Wycięcie drzewa - koszty - pozwolenie
czarna poprzeczka gorzkawa
Deszcz po oprysku
Lipy nie kwitną