Sola pod beszamelem.

1. Data: 2014-10-25 23:07:18

Temat: Sola pod beszamelem.
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Składniki na 4 osoby:

8 filetów soli ( jeśli mrożona - wcześniej rozmrozić i osuszyć w
ręczniku papierowym)
oliwa, 1 łyżka masła, 1 łyżka mąki, sól
zimne mleko (ilość według zapotrzebowania na sos - jedni lubiądużo,
inni mało - ja lubię dużo, bo bardzo smaczny do rybki)
parmezan tarty - 2 łyżki
lekko zezłocona bułka tarta do posypania
1 cytryna, pół łyżeczki czosnku granulowanego, biały pieprz, pół
łyżeczki gałki muszkatołowej

1

Filety pokropić z obu stron cytryną, lekko posolić. Odłożyć na 5 - 10
min. Podsmażyć na rozgrzanej oliwie/oleju nie dłużej 5 min łącznie z obu
stron. Uwaga, sola jest bardzo delikatna, trzeba obracać łopatką żeby się
nie rozleciała.

2

Równocześnie (albo przed smażeniem - i trzymać w cieple) przygotowac
sos: masło rozpuścić, dodać mąkę, zrobić białą zasmażkę, zdjąć z ognia,
dolewać po trochu zimnego mleka, mieszać na gładką masę, delikatnie
zagotować. Dolać tyle mleka aby sos był gęsty ale nie za gęsty. Dodać
odrobinę soli, biały pieprz, gałkę, czosnek - do smaku. Całość pogotować
delikatnie jeszcze 2-3 min. Jeśli zbyt zgęstnieje dodać mleka.

3

Podsmażone filety ułożyć w szerokiej niskiej brytfannie lub (ja tak
robię) na małych owalnych żaroodpornych półmiseczkach, pokryć sosem,
posypać parmezanem i bułką - zapiekać w 160-170 st tyle czasu, aby sos
zaczął wrzeć, aż do lekkiego zrumienienia powierzchni (sosu, bułki,sera).

4

Podawać od razu, z bagietką i białym winem.
Stawiam każdemu taki półmiseczek na owalnej deseczce (mam specjalny komplet
tylko do tego celu, bo cholernie gorące to danko) - ekstra to wygląda na
stole, na tych deskach :-)

2. Data: 2014-10-25 23:54:07

Temat: Re: Sola pod beszamelem.
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-10-25 23:07, XL pisze:
> [...]
> tylko do tego celu, bo cholernie gorące to danko) - ekstra to wygląda na

Hm, tylko po co tę rybę wcześniej podsmażać? Ona wystarczająco zapiecze
się pod tym beszamelem.

Ewa

3. Data: 2014-10-26 00:08:43

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 25 Oct 2014 23:54:07 +0200, FEniks napisał(a):

> Hm, tylko po co tę rybę wcześniej podsmażać? Ona wystarczająco zapiecze
> się pod tym beszamelem.

Pod samym sosem (woda) to ona się tylko UGOTUJE, a nie zapiecze - dlatego
ma być wstępnie potraktowana wyższą temperaturą, niż 100 stopni, więc
podsmażona na patelni w tłuszczu. Zupełnie inna jakość i efekt.

4. Data: 2014-10-26 06:13:43

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-10-25 23:54, FEniks pisze:

> Hm, tylko po co tę rybę wcześniej podsmażać? Ona wystarczająco zapiecze
> się pod tym beszamelem.

Solę piecze się ( gotuje) krócej niż inne ryby, należy też zwracać uwagę
na temperaturę, nie może być zbyt wysoka, bo ryba się rozpadnie. Jest
delikatna i nie ma potrzeby jej nadmiernie maltretować.
--
B.

5. Data: 2014-10-26 10:29:07

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-10-26 06:13, bbjk pisze:

> Solę piecze się ( gotuje) krócej niż inne ryby, należy też zwracać
> uwagę na temperaturę, nie może być zbyt wysoka, bo ryba się rozpadnie.
> Jest delikatna i nie ma potrzeby jej nadmiernie maltretować.

Też tak sądzę. Jej 10-15 minut w piekarniku w 170st. wystarczy w zupełności.

Ewa

6. Data: 2014-10-26 10:35:12

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "XL" napisał w wiadomości grup
e.net...

[...]

*****************************
dokładnie tak samo, tylko zamień solę na sandacza (mniam) albo na sielawę
(mniam, mniam, mniam)
to na "s) i te na "s". ale nasze zdrowe polskie!
pozdr
Stefan

7. Data: 2014-10-26 11:42:28

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 26 Oct 2014 06:13:43 +0100, bbjk napisał(a):

> Solę piecze się ( gotuje) krócej niż inne ryby, należy też zwracać uwagę
> na temperaturę, nie może być zbyt wysoka, bo ryba się rozpadnie. Jest
> delikatna i nie ma potrzeby jej nadmiernie maltretować.

Bo ta potrzeba pojawia się tylko u tych, którzy wiedzą, że każde mięso
przed pieczeniem warto skoagulować (żtp szokowo - obsmażając wstępnie) w
wierzchniej warstwie, żeby zapobiec wyciekaniu soków przy dalszej obróbce.
Lajkonikom oczywiście będzie tu wszystko jedno, nawet kiedy pod beszamelem
ryba się będzie gotować w soku, który z niej wypłynie, a sos podejdzie
wodą. No ale to tylko taki niuans niegodny wspomnienia, bo lajkonik zje, co
mu tylko... wypłynie, i tak będzie zachwycony swoją gotowaną rybą i swoją
suchą pieczenią.

8. Data: 2014-10-26 11:55:02

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 26 Oct 2014 10:35:12 +0100, Stefan napisał(a):

> [...]
> (mniam, mniam, mniam)
> to na "s) i te na "s". ale nasze zdrowe polskie!

W tej konwencji każda rybka będzie hitem :-)

9. Data: 2014-10-26 12:02:23

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "XL" napisał w wiadomości grup
.net...

> [...]

mu tylko... wypłynie, i tak będzie zachwycony swoją gotowaną rybą i swoją
No, no, moja droga, lajkonik to stworzenie bardzo wybredne w odróżnieniu od
takiego np. scyzoryka co rżnie co popadnie :))))
pozdr
Stefan (Lajkonik ze Zwierzyńca a dokładniej z Nowego Swiatu, później Piasku,
obecnie Piaski , hi)

10. Data: 2014-10-27 00:03:29

Od: Fragi <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 26 Oct 2014 00:08:43 +0200, XL napisał(a):

> Pod samym sosem (woda) to ona się tylko UGOTUJE, a nie zapiecze - dlatego
> ma być wstępnie potraktowana wyższą temperaturą, niż 100 stopni, więc
> podsmażona na patelni w tłuszczu. Zupełnie inna jakość i efekt.

Potwierdzam. Zawsze najpierw podsmażam. Zupełnie inny smak i konsystencja.
Pyszności :)

M.

kiszenie korzenia selera
Ratunku, wegańska uczta