Solidny pawlacz

1. Data: 2008-02-11 11:37:14

Temat: Solidny pawlacz
Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Planuję wykonanie dwóch solidnych pawlaczy o wymiarach ok. 155x75 cm z
materiałów dostępnych w marketach budowlanych. Pawlacz podparty będzie z
trzech stron (dwa krótkie boki i jeden dłuższy). Rozważam możliwość
zainstalowania podciągu do sufitu w połowie drugiego, długiego boku.
W pawlaczach znajdą się dość ciężkie rzeczy i zastanawiam się nad
wyborem materiału na półkę (dno). Płyty wiórowe raczej są zbyt mało
sztywne. Drewno klejone - chyba zbyt szeroki arkusz, a łączyć się nie
opłaci. Zostaje sklejka lub jakaś konstrukcja z desek (może coś na
kształt płyty stolarskiej lub bez okładzin).
Będę wdzięczny za uwagi mogące pomóc w wyborze najlepszego rozwiązania.
Pozdrawiam,
Fonon

2. Data: 2008-02-11 12:37:55

Temat: Re: Solidny pawlacz
Od: "witek" <w...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Fonon" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> stolarskiej lub bez okładzin).
> Będę wdzięczny za uwagi mogące pomóc w wyborze najlepszego rozwiązania.

Parę lat temu zrobiłem sobie 2 pawlacze 200x50 cm i 340x50 cm.
Konstrukcję nośną zrobiłem z belek drewnianych o przekroju 34x54 mm
mocowanych do sufitu i ścian. Od dołu konfirmatami przykręciłem
płyty wiórowe. Całość wyszła bardzo solidnie. Mój ciężar (prawie 80kg)
nie robił na pawlaczu żadnego wrażenia.

Witek

3. Data: 2008-02-11 12:39:00

Od: " 666" <j...@w...eu> szukaj wiadomości tego autora

Kolega zrobił kaseton na profilach do płyt gipsowo-kartonowych, od spodu płyta g-k,
od środka nie wiem, ale wytrzymuje i
nic się nie ugina ani nie peka.
JaC

4. Data: 2008-02-11 14:04:41

Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

witek wrote:
> Konstrukcję nośną zrobiłem z belek drewnianych o przekroju 34x54 mm
Był to rodzaj ramy?
> Od dołu konfirmatami przykręciłem płyty wiórowe.
Jakiej grubości?
Pozdrawiam,
Fonon

PS. Dodam, że zamierzałem tylko oprzeć spód pawlacza na kątownikach
mocowanych do ścian. Taka konstrukcja byłaby stosunkowo łatwo
rozbieralna, ale wymaga większej sztywności płyty pawlacza.

5. Data: 2008-02-11 14:26:26

Od: "witek" <w...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Był to rodzaj ramy?

Tak. Rama z dołu i z przodu. Mniej więcej coś takiego:

+-----+-----+
| +---|-+---|-+
|/ |/ |/
+-----+-----+

Poprzeczki w odległości ok 1 m, bo tak akurat mocowałem
drzwiczki. Konstrukcja raczej trudno rozbieralna.

> Jakiej grubości?

18 mm

6. Data: 2008-02-11 14:27:52

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Witam,
> Planuję wykonanie dwóch solidnych pawlaczy o wymiarach ok. 155x75 cm

Mam taki pawlacz u siebie. Zrobiony został trochę na "hurrra" ponieważ
zaraz następnego dnia po "decyzyjnej" rozmowie z żoną (zakończonej
wnioskiem "robimy pawlacz") wychodząc rano do pracy zobaczyłem
wyniesiony przez kogoś i oparty o śmietnik cały bok od zdemontowanej
szafy wnękowej o niemal dokładnie takich wymiarach, jak spód
planowanego pawlacza, kolorystyce zgodnej z resztą mebli, idealnym
stanie zewnętrznym i ładnie wykończonym jednym długim boku :-)

Pawlacz ma poziome wymiary 220x60cm, zbudowany jest następująco:
przy obu krótszych bokach jest do ściany przykręcona kantówka 5x8cm,
mocowanie do ściany: 3 x kołek fi12. W kantówkę w wydłutowane
zagłębienia są wpuszczone kątowniki stalowe, takie gotowce z
hipermarketu z powierconymi otworami do wzmacniania konstrukcji
drewnianych, po cztery takie kątowniki na bok dają podparcie dla
krótkich boków płyty stanowiącej dno pawlacza (ta płyta miała 210cm
długości, więc 10cm trzeba było nadrobić, stąd te kombinacje z
kantówką, sama kantówka po przykręceniu kątowników została oklejona
okleiną samoprzylepną, więc kolorystycznie też nie odbiega). Długie
boki płyty są dodatkowo mocowane w 1/3 i 2/3 długości: od strony
ściany przy pomocy takich samych jak wyżej kątowników przykręconych do
ściany śrubą z kołkiem fi12, a do płyty niklowaną śrubą "meblową", od
strony przeciwnej niż ściana: stalowe linki 2mm w oblewie z tworzywa
szt., naciągnięte śrubami rzymskimi (ładnymi, niklowanymi, bo to widać
od frontu, śruby z uchem też "ładne", zakończenia linek zrobione
estetycznie na kauszach i zaciskanych tulejach) pomiędzy śrubami z
uchem wkręconymi w sufit, a uszkami mocowanymi do samej płyty. Całośc
obecnie załadowana jest stosami ciężkich przydasi, żadnego ugięcia nie
stwierdziłem, ale fakt - jak się o linkę "brzdęknie" palcem, to gra
czystym tonem, więc dużą część obciążenia one muszą przenosić.
Ta płyta to standardowa laminowana 18tka, żadnych innych wzmocnień tam
nie ma.

J.

7. Data: 2008-02-11 16:24:28

Od: "adamw2" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sam musisz ocenić, bo nie piszesz jaki ciężar i czy obciążenie punktowe, czy
równomierne. Ale ja nie żałowałbym kasy i kupił sklejkę. Przynajmniej
bedziesz spokojny, że nie zwali się to wszystko na głowę. A jak kupisz płytę
wiórową i się zwali, to wyjdzie drożej, a na dodatek kupa bałaganu.

Adam

8. Data: 2008-02-11 20:38:45

Od: Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Teraz wszystko jasne. Bardzo dziękuję za projekt. Zastanowię się, może
wybiorę podobne rozwiązanie.
Pozdrawiam,
Fonon

9. Data: 2008-02-11 20:48:41

Od: Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
> A jak kupisz płytę
> wiórową i się zwali, to wyjdzie drożej, a na dodatek kupa bałaganu.
Początkowo właśnie skreśliłem płytę wiórową, ale biorąc pod uwagę
powyższe opinie - może zbyt pochopnie. Szczerze mówiąc najbardziej
podobał mi się pomysł zrobienia takiej płyty stolarskiej (deski+cienka
okładzina), ale mam obawy czy w warunkach domowych dałoby się to skleić
równo i mocno.
Pozdrawiam,
Fonon

10. Data: 2008-02-11 20:53:10

Od: Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Dziękuję za projekt. Pomysł ciekawy, myślałem o podobnym rozwiązaniu
tyle, że zamiast linek chciałem zastosować szpilki stalowe.
Pozdrawiam,
Fonon

drzwi classen
Jaka kupic suszarke do wlosow?