"Staropolsi" piernik

1. Data: 2004-12-03 21:18:17

Temat: "Staropolsi" piernik
Od: "Magda G." <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Potrzebuję przepis na piernik napisany staropolskim językiem.
Wiem, wiem, zaraz dostanę burę, że chyba listy dyskusyjne pomyliłam.
Mimo to może znajdzie się jakaś życzliwa duszyczka i zechce wklepać.
Z góry bardzo dziękuję i pozdrawiam!

1. Data: 2004-12-03 22:23:25

Temat: Re: "Staropolsi" piernik
Od: "Magda G." <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Niech ktoś się ulituje!
Naprawdę bardzo potrzebuję tego przepisu!!!
Ślicznie proszę....

1. Data: 2004-12-03 22:47:20

Od: Old Rena <g...@p...onet.peel> szukaj wiadomości tego autora

Magda G. napisał(a):
> Niech ktoś się ulituje!
> Naprawdę bardzo potrzebuję tego przepisu!!!
> Ślicznie proszę....

To nie czat. :) Pewnie jutro ktoś Ci odpisze, a tymczasem...
Znaleziony dzięki googlom:
http://glinki.com/?l=yoezyr

--
Old Rena, przelotnie
[Renata Gierbisz]

1. Data: 2004-12-04 14:47:35

Od: "Iwona_s" <i...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2004-12-04 16:26:03

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magda G." <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> Potrzebuję przepis na piernik napisany staropolskim językiem.

Staropolskim powiadasz ;-)

Przepis na "toruński piernik niezawodny"
Kwartę miodu czystego zrumienić z łyżeczką od kawy suchej skórki
pomarańczowej, łyżeczką goździków i dwoma łyżkami stołowemi anyżu,
wszystko ostudzone i przesiane. Następnie zaparzyć tym miodem dwie
kwarty mąki żytniej mocno ogrzanej i przesianej. To wszystko dobrze
wyrobić warząchwią - aby nie było grudek mąki. Wbić w gorące ciasto
cztery całe jajka, wymieszać dobrze i zastudzić w zimnem miejscu. Dodać
potem łyżkę stołową z górą potażu (używanego do ciast) z kieliszkiem
spirytusu i jednem żółtkiem - wymieszać to ciasto raz jeszcze - wyrobić
dobrze, (co mówiąc w nawiasie - niełatwo przychodzi, gdyż ciasto jest
twarde, elastyczne) dodać migdałów grubo krajanych, według gustu,
wyrobić i kłaść na cal grubo - na blachę wywoskowaną. Jajkiem
posmarować, ubrać całemi migdałami, cykatą itp., i piec w piecu tak
gorącym jak na bułki około 45 minut. Większy piernik jak po kwarcie
miodu, trochę dłużej - mniejszy kródzej. -Piernik taki daje się długo
zachować - jest wilgotny, kruchy, na podobieństwo dawnych toruńskich.
Piernik ten jest trudny w robieniu, ale pewny i dobry.
"Jedyne praktyczne przepisy..."
Lucyna Ćwierczakiewiczowa 1885 rok
--
Pozdrawiam, Jerzy

---

1. Data: 2004-12-04 18:51:51

Od: Old Rena <g...@p...onet.peel> szukaj wiadomości tego autora

Old Rena napisał(a):

> To nie czat. :) Pewnie jutro ktoś Ci odpisze, a tymczasem...
podałam przepis we współczesnej polszczyznie. Przepraszam. Tak to jest, gdy
człowiek przelatuje zamiast czytać.

--
Old Rena
[Renata Gierbisz]

1. Data: 2004-12-05 11:31:42

Od: "Magda G." <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Przepis na "toruński piernik niezawodny"

Welkie dzięki!

1. Data: 2004-12-06 16:50:00

Od: "biodarek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

JerzyN :

> Staropolskim powiadasz ;-)
>
> Przepis na "toruński piernik niezawodny"

Albo:
http://www.torun-info.com/piernik.php

lub stylizowanym na staropolski:
http://www.biodarek.friko.pl/placek.htm

--
biodarek

1. Data: 2004-12-06 17:03:48

Temat: Re: "Staropolsi" piernik - do Władysława
Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "biodarek" <d...@p...onet.pl>
> JerzyN :
> Albo:
> http://www.torun-info.com/piernik.php
> lub stylizowanym na staropolski:
> http://www.biodarek.friko.pl/placek.htm

Cały czas odnoszę wrazenie iz staropolskie przepisy były pisane po
łacinie.
;-)
Mylę sie Władysławie?
--
Pozdrawiam, Jerzy

---

truskawki
Malutkie bułeczki do masła czosnkowego i ziołowego...
Duńskie - ciasteczka maślane i nie tylko
jakie sa dobre garnki?
mieso z dzika - okolice Katowic - gdzie kupic?