Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Supermemo - czy według Was skuteczne?
Date: Thu, 23 Nov 2006 22:13:03 +0100
Organization: Polish Neuroscience Society / PTBUN
Lines: 52
Message-ID: <1614903.BmMGzKtAyB@Marcin_Ciesielski>
NNTP-Posting-Host: 83.68.70.175.kutno70.tnp.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8Bit
X-Trace: news.onet.pl 1164316384 18000 83.68.70.175 (23 Nov 2006 21:13:04 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...onet.pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 23 Nov 2006 21:13:04 +0000 (UTC)
X-Sender: qeXvc0wGvEgSaYDV4ecfxeN8zIsNJuKC
User-Agent: KNode/0.10.4
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:355848
Ukryj nagłówki
http://pl.wikipedia.org/wiki/SuperMemo
-----CYTAT------------------------------------------
--
SuperMemo to metoda przyswajania wiedzy oraz pakiet oprogramowania
wykorzystujący tę metodę. SuperMemo jest rozwijane od 1985 r. Autorami
modelu teoretycznego, na którym została oparta ta metoda, byli dwaj polscy
naukowcy z Akademii Medycznej w Poznaniu: dr Piotr Woźniak (biolog i
informatyk) oraz dr Edward Jacek Gorzelańczyk (lekarz i biochemik, obecnie
dr hab., profesor UKW w Bydgoszczy). Implementacją i komercyjnym
zastosowaniem metody zajął się jednak wyłącznie Piotr Woźniak, do którego
dołączył fizyk dr Janusz Murakowski.
Metoda ta umożliwia szybkie uczenie się dzięki specjalnemu systemowi
powtarzania materiału, opartemu na stochastycznym modelu pamięci
długotrwałej, zawierającym dwa komponenty: dostępność, określającą
prawdopodobiństwo wywołania danego śladu pamięciowego, oraz stabilność,
odnoszącą się do szybkości zanikania śladów pamięciowych. System ten opiera
się na redukcji do minimum efektu przerwy. Według autorów, dana ilość
wiedzy może zostać przyswojona w czasie 10-50-krotnie krótszym niż przy
zastosowaniu tradycyjnych metod.
Z metody można korzystać przy użyciu programu komputerowego na systemy
Windows, Pocket PC i PalmOS, można również wykorzystać przeglądarkę
internetową. Program jest komercyjny, ale starsze wersje (m.in. SuperMemo
98) są dostępne jako freeware.
-----KONIEC CYTATU--------------------------------------
Na szczęście znam jednego ze współautorów metody - prof. Edarda Jacka
Gorzelańczyka - jest moim "mentorem". Z programem było tak, że P. Woźniak
zajmował się działaniem głównie od strony informatycznej (implementacja
algorytmu), a E. Gorzelańczyk od strony psychofizjologicznej - to on
właściwie zaprojektował metodę. Opis algorytmu i jego prawdopodobne
uzasadnienie neurofizjologiczne zamieścił w pracy habilitacyjnej prof.
Gorzelańczyka pt. "Pamięć, świadomość, języka. Zastosowanie algorytmu
optymalizującego odstępy między powtórkami w glottodydaktyce", wydanej
również w postaci książki o takim samym tytule przez wydawnictwo Medsystem
(Poznań 2000) [por. również "Hypothetical molecular correlates of the
two-component model of long-term memory" - Wozniak, P.A., Gorzela?czyk,
E.J. - http://www.supermemo.com/english/ol/mem1998.htm ].
Prawda wyglądała tak, że prof. Gorzelańczyk zbyt słabo zadbał o swoje prawa
autorskie i dlatego się rzadko się go wymienia jako współautora, chociaż to
on wykonał zasadniczą część pracy. Jeśli chodzi o P. Woźniaka, zarobił na
programie dużo, ale z tego, co słyszałem, wynika, że zaczął się dość
nietypowo zachowywać - odmawiał uczestnictwa we wszelkich konferencjach,
odizolował się od ludzi, a poza tym (mimo że jest Polakiem) wzbrania się
przed rozmawianiem z innymi (nawet Polakami) w języku innym niż angielski.
Z badań prowadzonych przez Gorzelańczyka wynikało, że algorytm rzeczywiście
zwiększa skuteczność nauki. Dlatego chciałbym zapytać, jakie się Wasze
subiektywne odczucia dotyczące tej metody - czy wydaje się Wam skuteczna?
|