Swierk serbski - jak sadzic na glinie

1. Data: 2004-06-29 07:48:58

Temat: Swierk serbski - jak sadzic na glinie
Od: "AgaWa" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Jako szpaler wiatrochronny zamierzam posadzic swierki serbskie.
Jak to sensownie zrobic na glinie, przy przekopywaniu ktorej
polamaly sie widly amerykanskie ze stali hartowanej oraz szpadel?

Ziemie mam przekopana na jeden sztych i odchwaszczona z klaczy perzu itp.
Czy korzenie tej rosliny przebija sie przez ta swietna (do produkcji cegiel)
glebe? Jak posadzic te drzewa, aby szybko rosly? Zamierzam
posadzic drzewka wys. max 70-80 cm z pojemnikow.

A moze posadzic cos innego?

Pozdrawiam, AgaWa
Strona hodowli collie: www.everest.webpark.pl
****
http://psy.gol.pl/GALERIA_AGNIESZKA_ROZIA_ROMA_i_VEN
TO.html

2. Data: 2004-06-29 08:15:16

Temat: Re: Swierk serbski - jak sadzic na glinie
Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AgaWa" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> Witam!
[...]
Witaj
> A moze posadzic cos innego?
Na samej glinie nic nie chce rosnąć. Trzeba rozluźnić ją piaskiem i to
dosyć głęboko.

Dąb szypułkowy (Quercus robur) - potężne drzewo (wys.- m) o szerokiej
koronie i grubym pniu, jeden z najcenniejszych gatunków w Polskich
lasach, żyje bardzo długo, nawet do kilkuset lat. Odporny na suszę,
rośnie wolno na bardzo różnych glebach: piaszczystych, gliniastych a
nawet ilastych, najlepiej jednak na dostatecznie wilgotnych
piaszczysto-gliniastych, żyznych i głębokich. Z uwagi na palowy system
korzeniowy (luźny i głęboki) utrudnione jest przesadzanie starszych
drzewek, dlatego należy go kupować w renomowanych szkółkach gdzie były
często przesadzane lub w szkółkach leśnych jako maks. 3-4 letnie siewki.
Znakomicie nadaje się do nasadzeń w wielogatunkowych grupach.

Głogi na glebach gliniastych i zasobnych w składniki pokarmowe
rozrastają się bujniej.

Grab pospolity (Carpinus betulus) - gatunek rodzimy, drzewo wolno
rosnące (wys. 15-20 m), spotykany często w lasach i sadzony w parkach.
Dobrze znosi silne zacienienie, w lasach tworzy warstwę podszytu. Lubi
gleby żyzne, głębokie gliniasto-piaszczyste. Polecany na formowane
żywopłoty i wysokie szpalery, dobrze znosi częste przycinanie. Najtaniej
można go kupić w szkółkach leśnych, jako formy krzewiaste (naturalne).

Kolcowój pospolity (Lycium barbarum) - pochodzi z płd.-wsch. Europy i
Azji Mniejszej. Krzew (wys. do 2 m) o bardzo długich, cienkich i
wiotkich pędach. Rozrasta się przez liczne odrośla korzeniowe i tworzy
duże kępy a nawet zarośla. Jest bardzo wytrzymały na suszę i odporny na
mróz. Rośnie dobrze w pełnym słońcu nawet na glebach gliniastych oraz
piaszczystych ale woli ciepłe i żyzne gleby. Często dziczeje, znakomicie
porasta (umacniając je) skarpy i zbocza.

Lipa drobnolistna (Tilia cordata) - na glebach lekkich, piaszczystych i
gliniasto-piaszczystych.

Topola berlińska (Populus berolinensis) - Najlepiej rośnie na glebach
gliniasto-piaszczystych, dostatecznie wilgotnych, ale nie podmokłych.

Topola włoska (Populus italica = P. nigra "Italica") - drzewo szybko
rosnące (wys. do 20 m) o wąskiej (piramidalnej), wrzecionowatej koronie.
Niegdyś znana i uprawiana w całej Europie, teraz znika z naszego
krajobrazu. Jest odporna na suszę i ma małe wymagania co do gleby,
dobrze rośnie zarówno na luźnych glebach piaszczystych jak i
gliniasto-piaszczystych.
--
Pozdrawiam, Jerzy

3. Data: 2004-06-29 20:04:05

Od: "AgaWa" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Na samej glinie nic nie chce rosnąć. Trzeba rozluźnić ją piaskiem i to
> dosyć głęboko.

Czyli - konkretnie - jak duzy dol trzeba wykopac pod
sadzonke? Rozumiem oczywiscie, ze im wiekszy tym lepszy,
ale jakie jest sensowne minimum?

> Dąb szypułkowy rośnie wolno (...)

Wolalabym cos szybkorosnacego, bo nie da sie
siedziec na tarasie - jak wieje nawet nieduzy wiatr.
Na domiar zlego taras jest 90 cm nad poziomem
gruntu, odsloniety, z wystawa pd-zach,
jednym slowem wichry tu szaleja paskudne. Zaden tam
mizerny szpalerek 2,5 m wys nie zda tu egzaminu.

> na bardzo różnych glebach: piaszczystych, gliniastych a
> nawet ilastych, najlepiej jednak na dostatecznie wilgotnych
> piaszczysto-gliniastych, żyznych i głębokich.

Co to znaczy gleba gleboka?
Bo co to glina i piach, to rozumiem ;-))
I przy okazji jeszcze jedno laickie
pytanie: co to jest gleba "zlewna"?

> Głogi
> Grab pospolity

Pomysle, zwlaszcza ze glogi i tak planuje miec.

> Kolcowój pospolity. Krzew (wys. do 2 m)

Za maly

> Topola berlińska
> Topola włoska

A czy sa topole nie wytwarzajace puchu?
Bo ja fruwajacy puch spokojnie zniose,
ale sasiedzi niekoniecznie ;-))

4. Data: 2004-06-29 20:16:52

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AgaWa" <a...@w...pl>

> Czyli - konkretnie - jak duzy dol trzeba wykopac pod
> sadzonke? Rozumiem oczywiscie, ze im wiekszy tym lepszy,
> ale jakie jest sensowne minimum?

Co najmniej trzykrotna pojemność pojemnika w którym teraz przebywa.

> Wolalabym cos szybkorosnacego, bo nie da sie
[...]
> mizerny szpalerek 2,5 m wys nie zda tu egzaminu.

To jest zrozumiałe. Pomyśl o jakims żywopłocie z pnączy.

> Co to znaczy gleba gleboka?

To znaczy, ze jest jej co najmniej ok. 1,5 metra.

> Bo co to glina i piach, to rozumiem ;-))
> I przy okazji jeszcze jedno laickie
> pytanie: co to jest gleba "zlewna"?

Najprawdopodobniej pochodząca z namułów rzecznych.

> Pomysle, zwlaszcza ze glogi i tak planuje miec.

> Za maly

> A czy sa topole nie wytwarzajace puchu?
> Bo ja fruwajacy puch spokojnie zniose,
> ale sasiedzi niekoniecznie ;-))

Włoska ma puch o ile dobrze pamiętam ale nie wiem które osobniki.
Są mutanty, które puchu nie mają.
--
Pozdrawiam, Jerzy

5. Data: 2004-06-29 20:18:51

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"AgaWa" <a...@w...pl> wrote in message

> [...]

Nie przesadzajmy. Ja mam straszna gline, a rozne rosliny rosna jak
sie patrzy. Zadnego rozluzniania piaskiem, tylko jak cos sadze, dodaje
do wykopanego dolka troche kupionej w sklepie ziemi "top soil"
(nie jestem pewien jak to po polsku; chodzi o wierzchnia warstwe
ziemi). Ale moze byc zwykly kompost. To tak na zarybek, zeby sie
roslina od razu nie zniechecila. Sadzilem w ten sposob tez swierki
i nie bylo zadnych problemow (poza jednym, ktory mial korzenie
straszliwie zmasakrowane, zeby weszly do doniczki).

> Czyli - konkretnie - jak duzy dol trzeba wykopac pod
> sadzonke? Rozumiem oczywiscie, ze im wiekszy tym lepszy,
> ale jakie jest sensowne minimum?

Minimum to poltora raza wiekszy niz bryla korzeniowa.

> A czy sa topole nie wytwarzajace puchu?

Sa, topole lombardzkie (takie bardzo chude i wysokie).

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

6. Data: 2004-06-29 20:42:29

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> napisał
> Nie przesadzajmy. Ja mam straszna gline, a rozne rosliny rosna jak
> sie patrzy. [...]

Czy taką, która np. w maju po deszczach nie pozwala rozpocząć prac
ogrodniczych?
Glina jest oczywiście o wiele lepsza od czystego piachu ale ma też i
swoje wady.
Dlatego zalecam rozluźnić ją jak najwięcej się tylko da.
--
Pozdrawiam, Jerzy

7. Data: 2004-06-29 20:46:27

Od: "AgaWa" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"JerzyN" <N...@m...pl> wrote in message

> To znaczy, ze jest jej co najmniej ok. 1,5 metra.

O, to ja mam wlasnie 1.5m gliny, a potem piasek.

8. Data: 2004-06-29 20:49:56

Od: "AgaWa" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> wrote

> jak cos sadze, dodaje do wykopanego dolka
> troche kupionej w sklepie ziemi (...) zeby sie
> roslina od razu nie zniechecila.

:-))

> Sa, topole lombardzkie (takie bardzo chude i wysokie).

Gdzie mozna zobaczyc w sieci jakies zdjecia tych topoli?
Czy mozna dostac sadzonki gdzies w okolicy Warszawy?

9. Data: 2004-06-29 21:22:49

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> napisał
>
> Czy taką, która np. w maju po deszczach nie pozwala rozpocząć prac
> ogrodniczych?

Wlasnie po deszczach jeszcze jakos w nia widly mozna wbic; na sucho gorzej.
Ale elektryczna glebogryzarka jakos ja bierze.

Jesli chodzi o wielkosc dolka, zalecasz pojemnosc 3 razy wieksza,
a wiec liniowe rozmiary wieksze pierwiastek trzeciego stopnia
z 3 (mniej wiecej 1.44) raza wieksze. Ja napisalem poltora raza wiekszy
dolek, majac na mysli wlasnie jego wymiary liniowe. Tu sie wiec
zgadzamy.

Pozdrowienia,
Michal

10. Data: 2004-06-29 22:17:39

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"AgaWa" <a...@w...pl> wrote in message

> Gdzie mozna zobaczyc w sieci jakies zdjecia tych topoli?

http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiecien03/popul
us_nigra.jpg
albo pogoogluj pod "lombardy poplars".

> Czy mozna dostac sadzonki gdzies w okolicy Warszawy?

A tego to juz nie wiem. Ja kupowalem wysylkowo, dostalem
patyczki z golymi kawalkami korzeni, ale sie przyjely.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz