Szybkowar Berghoff Swift

1. Data: 2010-11-18 06:31:43

Temat: Szybkowar Berghoff Swift
Od: Jarek <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Pojawił mi się problem z szybkowarem. Podczas pierwszego i drugiego
gotowania (sama woda) wszystko było O.K.

Trzecie i kolejne gotowania (buraki): po paru sekundach od podniesienia się
zaworu bezpieczeństwa, zapobiegającego otwarciu pokrywy, w szybkowarze
słychać głośny trzask (bardzo głośne, takie szczęknięcie), a z zaworu
zaczyna wydobywać się niewielka ilość pary przez cały czas gotowania
(podczas pierwszych 2 gotowań tej pary nie było). Szybkowar jest czysty,
brak widocznych deformacji.

Mam też drugi taki szybkowar, tylko o większej pojemności. Co ciekawe:
zaczął zachowywać się identycznie (trzask i para z zaworu), mimo że ma już
2 lata i był stale używany. Żona twierdzi, że mogła w pewnym momencie
zamienić uszczelki (ta sama średnica), ale nie pokrywki (różnią się
stopniem zużycia). Starszy szybkowar też czysty, wszystko drożne, uszczelka
w b.dobrym stanie.

Niepokoi mnie ten trzask i wydobywanie się pary. Może ktoś z Was miał
podobne doświadczenie i może coś podpowiedzieć?

Pozdrawiam.
--
Jarek

2. Data: 2010-11-18 06:59:49

Temat: Re: Szybkowar Berghoff Swift
Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jarek" <j...@p...pl> wrote in message
> [...]
>
> Niepokoi mnie ten trzask i wydobywanie się pary. Może ktoś z Was miał
> podobne doświadczenie i może coś podpowiedzieć?

Możliwe, że ciśnienie było zbyt duże i zawory spracowały. Po to są zawory
bezpieczeństwa. Teraz trzeba je ponownie zamknąć. I podgrzewać z umiarem.

3. Data: 2010-11-18 08:03:56

Od: jw <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:

> "Jarek" <j...@p...pl> wrote in message

> Możliwe, że ciśnienie było zbyt duże i zawory spracowały. Po to są zawory
> bezpieczeństwa. Teraz trzeba je ponownie zamknąć. I podgrzewać z umiarem.

1. Żona zawsze pilnuje żeby ciśnienie w szybkowarze nie było za wysokie -
podchodzi do tematu z dużą obawą, więc unika ryzyka. Zastanawiam się, czy
jednak nie podmieniła raz pokrywek. Czy zawory w pokrywkach są dostosowane
jakimiś parametrami ciśnieniowymi do objętości garnka?

2. W instrukcji nic nie ma natemat zamknięcia zaworów - o co tu chodzi,
dokładniej?
--
Jarek

4. Data: 2010-11-18 08:28:08

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"jw" <j...@p...pl> wrote in message

> [...]
> jakimiś parametrami ciśnieniowymi do objętości garnka?
>
> 2. W instrukcji nic nie ma natemat zamknięcia zaworów - o co tu chodzi,

W moich szybkowarach mam bezpiecznik ciśnieniowy z odpowiedniej grubości
blaszki, którą ciśnienie przebija gdy para nie ma ujścia w wyniku zatkania
wylotu z zaworu ciśnieniowego, Zdarzyło się tak tylko raz - żona gotowała w
nim krupnik i zaczął jej kipieć. Szybkowary firmy Kukta, węgierskie komplet
z trzech sztuk różnej pojemności od około 3 litrowego do 9 litrowego,
pokrywki wszystkie jednakowe, a w nich są zabezpieczenia. N a odmianę
szybkowar z NRD miał zawór bezpieczeństwa w rączce - podnosząc się blokował
możliwość otworzenia garnka. Miał zgrubienie, a na nim pierścień elastyczny,
który przepchany przez to zgrubienie otwierał garnek do atmosfery. Para
ulatywała między rączkami garnka i pokrywy, co osłaniało przed poparzeniem.
Po ostygnięciu trzeba było przepchać pierścień przez to zgrubienie ponownie
na miejsce i gniazdo uszczelniało się. Zarówno szybkowary Kukty jak i te
niemieckie zawór ciśnieniowy miały w postaci ciężarka ze stożkiem
zamykającym wylot. W niemieckim był to "dzwonek" luźno założony, w
węgierskich walec ze stożkiem nakręcany na wylot, ale tylko parę zwojów -
później poruszał się luźno - podnosząc się i opadając ustalały ciśnienie
wewnątrz w zaprojektowanych granicach.
Nie wiem, jak ty masz w swoich, ale powinno wystarczyć obejrzenie
konstrukcji.

5. Data: 2010-11-18 18:01:21

Od: "Mirek" <m...@w...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jarek" <j...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Niepokoi mnie ten trzask i wydobywanie się pary. Może ktoś z Was miał
> podobne doświadczenie i może coś podpowiedzieć?

Nie wiem co się dzieje w twoim szybkowarze, ale lekkie wydobywanie się pary
z zaworu w trakcie gotowania jest zjawiskiem jak najbardziej normalnym i
świadczy o tym, że temperatura i ciśnienie wewnątrz jest optymalne.
Przynajmniej tak jest w instrukcji mojego szybkowaru. Jeśli nie ma
''lekkiego syczenia na zaworze' to temperatura wewnątrz jest za niska.

6. Data: 2010-11-19 06:07:58

Od: jw <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mirek wrote:

> [...]
> ma ''lekkiego syczenia na zaworze' to temperatura wewnątrz jest za niska.

Tylko że do tej pory tego zjawiska nie obserwowałem (a nawet jeśli, to nie w
takim stopniu), a na wszelkie anomialie stałem się wyczulony od czasu
pojawiania się tego trzasku. To jest naprawdę głośny huk. Myślałem, że może
szybkowar niedomknięty się tak domyka pod wpływem ciśnienia, ale
sprawdzałem - jest dobrze domknięty. Brałem pod uwagę wodę, która gdzieś
się dostaje i z impetem uchodzi zamieniona w parę, ale ten trzask zawsze
następuje zaraz po podniesieniu się zaworu.

Pozdrawiam.
--
Jarek

Jakie rolety?
[cross] Doświadczyłem nowego narzędzia i się fascynuję :))))))))
ZEPTER - odpowiedź w sprawie wadliwego czajnika - WARTO PRZECZYTAĆ hehehe
okleina - na brzegu drzwiczek czym przykleic
Renowacja dachu z laminatu