Tiramisu

1. Data: 2010-07-01 20:29:48

Temat: Tiramisu
Od: adamoxx1 <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Prosiłbym o jakiś sprawdzony przepis, taki by smakowało jak z dobrej
cukierni ;)

2. Data: 2010-07-01 20:52:37

Temat: Re: Tiramisu
Od: medea <X...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

adamoxx1 pisze:
> Prosiłbym o jakiś sprawdzony przepis, taki by smakowało jak z dobrej
> cukierni ;)

10-12 biszkoptów podłużnych (dobre są w Lidlu w zielonym opakowaniu)
250g serka mascarpone
3 jajka
1/3 szklanki cukru
1,5 szklanki mocnej czarnej kawy (najlepiej oczywiście z ekspresu
ciśnieniowego)
25ml alkoholu (likier amaretto lub rum)
kakao albo starta gorzka czekolada

Tiramisu należy przygotować i podać w tym samym naczyniu, np. salaterce.
Kawę wymieszać z alkoholem i maczać w tym przez sekundę biszkopty (mają
być tylko lekko zwilżone), po czym układać je ściśle na dnie salaterki.
Żółtka utrzeć z cukrem, aż się zrobią puszyste, dodać do nich serek i
wymieszać. Ubić pianę z białek i połączyć z masą serową. Wyłożyć masę na
biszkopty, z wierzchu posypać kakao i/albo startą czekoladą. Wstawić do
lodówki na co najmniej 5 godzin.

Ewa

3. Data: 2010-07-02 12:43:46

Od: adamoxx1 <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:

> [...]
> wymieszać. Ubić pianę z białek i połączyć z masą serową. Wyłożyć masę na
> biszkopty, z wierzchu posypać kakao i/albo startą czekoladą. Wstawić do

dzięki ;]

4. Data: 2010-07-02 13:28:36

Od: "kiwiko" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "adamoxx1" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> dzięki ;]

kup serek z piątnicy, tam jest też przepis, bez jajek
a potem co kto lubi: bez biszkoptów, albo biszkopty z likierem bez kawy

kiwiko

5. Data: 2010-07-02 16:35:42

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 02 Jul 2010 14:43:46 +0200, adamoxx1 napisał(a):

> dzięki ;]

Masę do tiramisu robię bez żółtek i białek, ponieważ nie używam surowych
jaj wcale, z wyjątkiem ajerkoniaku. Biorę zatem ubitą śmietanę tortową,
serek Mascarpone z Piątnicy - serek i śmietana pół na pół wagowo, zamiast
żółtek setkę Advocaata. Plus cukier waniliowy. Serek rozluźniam, mieszam z
Advocaatem i cukrem waniliowym i cukrem pudrem do smaku, ubijam nieco,
dodaję świeżo ubitą śmietanę kremową. Nie musi to być bardzo słodkie, bo na
to idzie starta czekolada. I skladniki mokre muszą być bardzo zimne.

Kawę stosuję rozpuszczalną, ale DOBRĄ, dosyć mocną, do tego DUŻO Amaretto.
Niemal pół na pół.

6. Data: 2010-07-02 22:27:52

Od: adamoxx1 <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:

> [...]
> to idzie starta czekolada. I skladniki mokre muszą być bardzo zimne.
>
> Kawę stosuję rozpuszczalną, ale DOBRĄ, dosyć mocną, do tego DUŻO Amaretto.

ok, jakoś złożę z tego coś do kupy.
Myślę że faktycznie można pozbyć się jajek, zastapić to śmietaną.
No bo co jaki walor smakowy niby wniosą surowe jajka? Chyba żadnego.

I jeszcze pytanie jak dozować cukier, bo ja zamierzam posypać całość
kakao. Mocno schłodzona czekolada nie ma smaku, jest sucha i niedobra. A
kakao nie zamarznie.

I jeszcze: nie mam pojęcia jak rozumieć "mocna kawa". Dla mnie mocna
kawa to dwie łyżeczki rozpuszczalnej w kubku.
Myślę, że ta powinna być jeszcze mocniejsza, chyba.

I jaką śmietanę tortową kupić? Jak ją ubijać? ma być mocno zimna?

7. Data: 2010-07-03 07:26:51

Od: "kiwiko" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Myślę, że ta powinna być jeszcze mocniejsza, chyba.
>
> I jaką śmietanę tortową kupić? Jak ją ubijać? ma być mocno zimna?

jak serek będzie słodki to dużo kakao do posypania
i będzie super

kiwiko

8. Data: 2010-07-03 14:20:17

Od: medea <X...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

adamoxx1 pisze:

> ok, jakoś złożę z tego coś do kupy.
> Myślę że faktycznie można pozbyć się jajek, zastapić to śmietaną.
> No bo co jaki walor smakowy niby wniosą surowe jajka? Chyba żadnego.

No jajka wnoszą dużo smaku (IMO kwintesencję), ale oczywiście i
zagrożenie salmonellą.

> [...]
> Myślę, że ta powinna być jeszcze mocniejsza, chyba.
>
> I jaką śmietanę tortową kupić? Jak ją ubijać? ma być mocno zimna?

Ja zwykle ubijam śmietankę kremową łowicką 30% w żółtym opakowaniu.
Dobra jest też z mlekowity, chyba tortowa się nazywa. Tylko musi być
porządnie schłodzona przed ubiciem (12 h w lodówce - kup taką, która w
sklepie stoi w lodówce) wtedy masz pewność, że się ubije. Pod koniec
ubijania (robię to blenderem taką końcówką z ubijaczką) dodaję cukru
pudru, mniej więcej 2-3 łyżki na 250ml śmietanki. Mi tyle cukru
wystarczy, jeśli wolisz słodsze, to dodaj więcej.

Mocna kawa dla mnie to np. taka z ekspresu z porcją na 2 filiżanki
zrobiona w jednej. Jeśli chcesz zrobić z rozpuszczalnej, to może wsyp
podwójną dawkę kawy na filiżankę? Chyba starczy, chodzi o to, żeby ten
smak był intensywny.

Ewa

9. Data: 2010-07-03 15:17:56

Od: adamoxx1 <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:

> [...]
> zrobiona w jednej. Jeśli chcesz zrobić z rozpuszczalnej, to może wsyp
> podwójną dawkę kawy na filiżankę? Chyba starczy, chodzi o to, żeby ten

Zrobiłem jakoś po swojemu, pierwszy raz to był całkowity freestyle.

Dodałem te żółtka jednak.
Roztarłem żółtka z cukrem pudrem i cukrem waniliowym, mikserem oczywiście.
Dodałem serek, całe opakowanie plus 1/4 drugiego.
200g śmietany 36 albo 38% chyba, którą mikserem ubiłem i zrobiła się
taka jak bita śmietana.
Dodałem ją do tej masy z zółtkami, wymieszałem najpierw troche łyżką a
później dalej mikserem.
Wyszło dość gęste, ale mogłoby być jeszcze gęstsze, możliwe że przez te
jajka było troche rzadsze.

Ułożyłem 12 biszkoptów na dnie i wysztko wylałem na góre, później się
zorientowałem, że jednak za dużo tej masy wyszło na taką ilosc
biszkoptów, więc powciskałem kolejne 10 na góre w ten krem i nadmiar z
góry rozsmarowałem.
Robiłem wszystko całkiem na wyczucie, teraz się chłodzi w lodówce,
zobaczymy co wyjdzie.
Biszkopty faktycznie trzeba moczyć tylko przez sekunde bo inaczej się
rozpadają zbyt łatwo.

10. Data: 2010-07-03 15:19:44

Od: adamoxx1 <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

adamoxx1 pisze:

> [...]
> zobaczymy co wyjdzie.
> Biszkopty faktycznie trzeba moczyć tylko przez sekunde bo inaczej się
I generalnie następnym razem zamierzam zrobić tak, że na samo dno
nasypię troche kakao, pozniej dam biszkopty, masę, posypię lekko kakao,
następna warstwa biszkoptów, masa i na wierzch znowu kakao.

Smakołyk rybny.
DOBRE...
Miod
PYWO...