Strona główna Grupy pl.sci.psychologia To nam gozi?

Grupy

Szukaj w grupach

 

To nam gozi?

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 2


« poprzedni wątek następny wątek »

1. Data: 2014-07-27 14:05:41

Temat: To nam gozi?
Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

http://i1.kwejk.pl/site_media/obrazki/2013/12/82dc53
78062a6da1410abb028a11b925_original.jpg?1386275019



Weźmy WOS czym jest państwo wyznaniowe i czy my już w nim nie jesteśmy i jakie to
kraje są wyznaniowe:


Przeciwstawieniem dla państwa laickiego jest państwo wyznaniowe, czyli takie, w
którym panuje ścisła zależność między religią (Kościołem) i strukturami państwowymi -
zasady wynikające z religii znajdują odzwierciedlenie w życiu społecznym, politycznym
i ekonomicznym, przenikają do struktur państwowych. Mamy wówczas do czynienia z
"fuzją struktur państwa ze strukturami danego wyznania". Termin "państwo wyznaniowe"
stosuje się jako określenie potoczne.
Tego typu państwo z reguły mają w ustawie zasadniczej zapis o uprzywilejowanej
pozycji i roli w państwie jednej religii lub konkretnego Kościoła. Kościół uznany za
oficjalny cieszy się poparcie i wsparcie ze strony władz państwowych - często jest
dotowany z budżetu państwa, może liczyć na wiodące miejsce wśród wszystkich wyznań,
co nie oznacza, iż posiada nieograniczone możliwości.

Zupełnie inaczej niż w państwach europejskich układają się stosunki państwo-Kościół w
krajach muzułmańskich. W świecie islamu zachodzi ścisły związek islamu z państwem,
nie funkcjonuje tu rozdzielenie życia religijnego od świeckiego. Władza świecka jest
darem od Boga, przez co w krajach islamskich nie ma podziału na organy i instytucje
świeckie i religijne.
Stopnień powiązania życia społecznego, świeckiego z islamem jest różny w określonych
państwach muzułmańskich. Najmniejszy związek struktur państwowych z religijnymi
występuje w Turcji, która sporo czerpie z tradycji europejskich - ustawa zasadnicza
tego kraju ustanawia świecki charakter państwa, natomiast najsilniejszy wpływ
struktur religijnych na życie państwa obserwujemy w Iranie, gdzie władzę państwową
dzierżą duchowni. Są to skrajne przypadki, większość państw muzułmańskich jest
pomiędzy tymi dwoma postawami.
Charakterystyczne dla funkcjonowania krajów islamskich jest stosowanie się do
szariatu. Szariat (arab. szari'a(t) - droga prowadząca do wodopoju) to prawo
religijne, zgodnie z którym regulowane są wszystkie dziedziny życia prywatnego i
społecznego obywateli. Źródłami tego prawa są: Koran (święta księga islamu), sunna
(przykład czynów i praktyk Mahometa, który wyznacza obowiązki współczesnego
muzułmanina), kijas (wnioskowanie przez analogię), idżma (jednomyślne postanowienie
prawników islamskich lub ummy, czyli wspólnoty islamskiej).






› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


2. Data: 2014-07-27 14:16:22

Temat: To nam gozi?
Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Przełkneli to teraz dalej:



Jak zauważa badacz zjawiska, prof. Steve Bruce, fundamentalizm to odpowiedź
religijnego tradycjonalizmu na zmiany społeczne, polityczne i ekonomiczne. Ta
odpowiedź polega na radykalnym powrocie do konserwatywnych korzeni jedynie słusznej
religii i narzuceniu tego innym. Poważny problem dla umiarkowanego społeczeństwa
zaczyna się wtedy, gdy radykałowie religijni dochodzą do władzy.

Konserwowanie tradycyjnych ról płciowych to dla fundamentalistów skuteczne narzędzie
podtrzymywania ciągłości istnienia ich wspólnoty religijnej. Dlatego, jak mówi prof.
Bruce, sednem nauki społecznej wszystkich religii jest zainteresowanie seksualnością
i problematyką rodziny, a fundamentaliści energicznie protestują przeciwko
odchodzeniu od stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji ze względu na płeć. Uwolnienie
ludzi od stereotypów oznacza umożliwienie im dokonania wolnego wyboru.

Kobiety i mężczyźni którzy nie są dyskryminowani mogą bowiem wybrać coś innego niż
to, co ma im do zaoferowania jedynie słuszna wiara w jedynie słusznym konserwatywnym
ujęciu. Dla fundamentalistów wolna wola jest cenną wartością tylko pod warunkiem, że
wybory człowieka są zgodne z nakazami i zakazami religijnej doktryny. Dlatego jej
strategiczne elementy chcą umocować w prawie, a przynajmniej zapobiec wprowadzaniu do
ustawodawstwa praw człowieka, nie odnoszących się do tzw. praw boskich.

"Antykoncepcja jest już wyrokowaniem o tym, czy komuś damy szansę zaistnieć". Ten i
podobne głosy można przeczytać na forach fundamentalistycznych katolików. Można tam
przeczytać także, że według katolickich fundamentalistów aborcją jest już nie tylko
aborcja, ale również antykoncepcja i in vitro, a także celowa abstynencja małżonków,
którzy mogliby przecież mieć kolejne dziecko (w końcu z głodu nie umierają).


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : [ 1 ]


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

No i co ja zawsze mam racje.
Dobro, dużo dobra...
I jeszcze jedna bajka?
Bajka o Chazanie
Co jest czy to prawda?

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

samotworzenie umysłu
Re: Zachód sparaliżowany
Irracjonalność
Jak z tym ubogacaniem?
Trzy łyki eko-logiki ?????

zobacz wszyskie »