Topinambur

1. Data: 2019-03-24 19:34:53

Temat: Topinambur
Od: Gee <@bezmejla.pl> szukaj wiadomości tego autora

W domu zażyczyli sobie topinambura. Kilka bulw ze sklepu zaczyna
wypuszczać pędy to pójdą do ziemi. Zacząłem przeglądać internet i widzę
że są różne odmiany topinambura. Wszystkie są jadalne (i smaczne)? Nie
ma jakichś ozdobnych odmian tej rośliny? Chodzi mi o odmianę Chinese. Na
zdjęciach jest mocno podłużna czyli dobrze nadawałaby się na frytki.
Tylko czy to będzie smaczne? Ktoś coś wie na temat tych innych odmian
topinambura?

2. Data: 2019-03-24 23:57:17

Temat: Re: Topinambur
Od: Lisciasty <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu niedziela, 24 marca 2019 19:34:53 UTC+1 użytkownik Gee napisał:
> Tylko czy to będzie smaczne? Ktoś coś wie na temat tych innych odmian
> topinambura?

Jeden taki dalszy znajomy znajomego jest myśliwym i karmi tym dziki. Żrą ponoć
wszystkie odmiany. Ale czy człowiekowi to podejdzie to trudno powiedzieć :]

L.

3. Data: 2019-03-25 08:30:31

Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 24 Mar 2019 19:34:53 +0100, Gee wrote:
> [...]
> zdjęciach jest mocno podłużna czyli dobrze nadawałaby się na frytki.
> Tylko czy to będzie smaczne? Ktoś coś wie na temat tych innych odmian

Topinambury ludzie jedli podczas wojny, kiedy nie było nic innego. Dziś
to moda u "smakoszy" co to szukają na siłę czegokolwiek by się zachwycić.
Smakuje to jak czteroletni kartofel.

Małżonka czasem to dziadostwo przygotowuje. Dość powiedzieć że w te dni
chodzę głodny. Próbowałem dać to owcom, ale dziewczyny też nie chcą
ruszyć - a wybredne z natury nie są, bo nawet obierki od kartofli są w
stanie wsunąć.

Mateusz

4. Data: 2019-03-25 08:48:27

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 24.03.2019 o 19:34, Gee pisze:
> [...]
> odmianę Chinese. Na zdjęciach jest mocno podłużna czyli dobrze
> nadawałaby się na frytki. Tylko czy to będzie smaczne? Ktoś coś wie na

Lepsze zwykłe ziemniaki. Albo bataty, jak już udziwniać. Tylko nie wiem,
czy te w naszych warunkach się dadzą uprawiać.

Ale co kto lubi.

Ewa

5. Data: 2019-03-25 12:06:18

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Lepsze zwykłe ziemniaki. Albo bataty, jak już udziwniać. Tylko nie
> wiem, czy te w naszych warunkach się dadzą uprawiać.

Za Gierka próbowano wprowadzić topinambur na polską wieś jako roślinę
pasterwną. Z efektem dość słabym, świnie nie zaczęły szybciej rosnąć,
mięsa nie przybyło i ustrój w końcu upadł. Ale widywało się po wsiach
żółte poletka małych nibysłoneczników. Z batatem w naszym klimacie
chyba gorzej.

> Ale co kto lubi.

Dzisiaj topinambur stał się rośliną hipsterską. Od strony kuchennej,
czyli że wypada jadać. Od ogrodniczej też -- ekologoczna uprawa
topinamburu to projekt, którym nie wstyd pochwalić się w towarzystwie.
Ceny na korzonki w sklepach takie, jakby owe badyle wymagały nie wiem
jak licznych zabiegów pielęgnacyjnych potrzebowały. Pod rozwagę można
wziąć też ideę pobierania żywności wyłącznie ze stanu naturalnego
j(est to teraz w modzie) -- topinambur jest dość rozpowszechnioną
rośliną ruderalną, duże łany widuje się na miejskich nieużytkach.

--
Jarek

6. Data: 2019-03-25 19:42:30

Od: Krycha <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zdjęciach jest mocno podłużna czyli dobrze nadawałaby się na frytki.
> Tylko czy to będzie smaczne? Ktoś coś wie na temat tych innych odmian

Topinambur? Raz sadzisz, 20 lat karczujesz :-)

Krycha.

7. Data: 2019-03-25 21:47:53

Od: Lisciasty <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu poniedziałek, 25 marca 2019 08:30:32 UTC+1 użytkownik Mateusz Viste napisał:
> [...]
> chodzę głodny. Próbowałem dać to owcom, ale dziewczyny też nie chcą
> ruszyć - a wybredne z natury nie są, bo nawet obierki od kartofli są w

Może dosztukuj kilka kóz do stada, na okoliczność zżerania topinamburu
szanownej małżonki? Koza zeżre ze smakiem, a i oset potrafi zniwelować,
a nawet makulaturę, jak się trafi smakosz papieru. Ewidentnie brakuje Ci
innych gatunków w habitacie :]

L.

8. Data: 2019-03-25 21:50:17

Od: Lisciasty <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu poniedziałek, 25 marca 2019 12:06:19 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
napisał:
> Dzisiaj topinambur stał się rośliną hipsterską. Od strony kuchennej,
> czyli że wypada jadać.

Może by jaką modę na perz cichcem rozpocząć? Trochę tego dziadostwa
mam w okolicy, przydałoby się żeby ktoś to zeżarł :]

> j(est to teraz w modzie) -- topinambur jest dość rozpowszechnioną
> rośliną ruderalną, duże łany widuje się na miejskich nieużytkach.

Znaczy się w ruderach mieszka? To u nas już mało takich zostało...

L.

9. Data: 2019-03-26 08:33:41

Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 25 Mar 2019 13:47:53 -0700, Lisciasty wrote:
> Może dosztukuj kilka kóz do stada, na okoliczność zżerania topinamburu
> szanownej małżonki? Koza zeżre ze smakiem, a i oset potrafi zniwelować,
> a nawet makulaturę, jak się trafi smakosz papieru.

Tak, w tym konkretnym przypadku faktycznie koza mogłaby być pomocna. Ale
ja z kozami nigdy nie potrafiłem się dogadać. Zbyt wiele różnic
kulturowych zapewne.

Mateusz

10. Data: 2019-03-26 10:52:34

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Lisciasty pisze:

> Może by jaką modę na perz cichcem rozpocząć? Trochę tego dziadostwa
> mam w okolicy, przydałoby się żeby ktoś to zeżarł :]

Z perzu da się robić piwo. Niektórzy robią. A tak na szybko, to można
herbatkę zaparzyć. Ku oczyszczeniu i dla zdrowotności. Można powiedzieć,
że moda jest, ale popyt rozmija się z podażą.

> Znaczy się w ruderach mieszka? To u nas już mało takich zostało...

Mniej coraz, lecz jednak zostały. Kiedyś na podobnych stanowiskach
powszechne były konopie. Mieszkały nie tylko w ruderach, ale na rzadko
koszonych trawnikach miejskich, przy drogach, przy torach. Słowem --
wszędzie. Zniknęły. Konopii w stanie dzikim nie widziałem od lat.

--
Jarek

zrobienie warzywniaka
Czy murarki warto by?