« poprzedni wątek | następny wątek » |
1. Data: 2025-02-11 22:45:33
Temat: Ucieczka z Ravensbruck - komentarzOrg. jest dostępny pod adresem:
https://energokod.pl/komentarze-do-ksiazek/2025-02-1
0%20Ucieczka%20z%20Ravensbruck%20-%20komentarz.pdf
Natomiast poniżej jest wer. TXT dla tych co nie klikają w linki.
Ucieczka z Ravensbruck - Komentarz
2025 Wszelkie Prawa Zastrzeżone przez Jacka Marcina Jaworskiego
czyli Energo Kodera Atlanta
autor: [1]Jacek Marcin Jaworski
pseudonim: [2]Energo Koder Atlant
pomocnicy autora: BRAK
miejsce: Pruszcz Gd., Polska
utworzono: 2025-02-10
wersja: 232 z dnia: 2025-02-11
program składu: Libre Office Writer
sys. op.: Kubuntu
Spis treści
[3]Wstęp 1
[4]Skróty 1
[5]Autorka ks. pt. ,,Ucieczka z Ravensbruck" 1
[6]Adresat ks. pt. ,,Ucieczka z Ravensbruck" 2
[7]Forma ks. pt. ,,Ucieczka z Ravensbruck" 2
[8]Treść ks. pt. ,,Ucieczka z Ravensbruck" 2
[9]Podsumowanie 3
[10]Rewelacje 3
[11]Zalety 4
[12]Wady 4
[13]Partactwa 4
[14]Wnioski 4
[15]Licencja 4
[16]Bibliografia 4
Wstęp
W tym dok. skomentuję ks. pt. ,,Ucieczka z Ravensbruck" aut.
Eugenii Kocwy, wyd. przez wyd. Znak w 1969r., nr ISBN brak.
Skróty
aut.
autorka
d.
dzień
dok.
dokument
inf.
informacja
j.
język
kl.
klasa
ks.
książka
odp.
odpowiedź
p.
pani
pt.
pod tytułem
pyt.
pytanie
roz.
rozdział
s.
strona
sys. op.
system operacyjny
wew.
wewnętrzny
wyd.
wydanie, wydawca
Autorka ks. pt. ,,Ucieczka z Ravensbruck"
Autorką ks. jest p. Eugenia Kocwa. Z dodatku ,,Od Redakcji"
zamieszczonego na końcu ks. dowiadujemy się, cytat z 240s.:
,,Eugenia Kocwa urodziła się 1907-11-11 [pon. - przyp. JMJ] w
Krakowie w środowisku inteligencji. Ukończyła średnią szkołę
handlową i pracowała jako korespondentka w różnych
przedsiębiorstwach. Później była scenografką w Sejmie RP i w
agencji prasowej Express. W roku 1941, w związku z
działalnością w ruchu oporu, została aresztowana w Krakowie i
po pobycie w więzieniu Montelupich wywieziona do Ravensbruck,
skąd uciekła w 1944r. ukrywając się do końca okupacji. [...]
Zmarła 1965-11-25 [wto. - przyp. JMJ] w Szklarskiej Porębie."
Z ks. nie wynika czy p. Eugenia była Polką czy też polską
Żydówką. Jednak z treści wiemy, że modliła się po katolicku i
do katolickich św. Z treści wiemy, że sprawa żydowska b. ją
interesowała. To ostatnie mnie nie dziwi biorąc pod uwagę
szokujące bestialstwo Niemców wobec Żydów w 2 połowie IIwś.
Bez odp. pozostaje pyt.: Dlaczego ta ks. została wydana dopiero
po śmierci aut.?
Adresat ks. pt. ,,Ucieczka z Ravensbruck"
Trudno mi jest powiedzieć do kogo jest adresowana ta ks. Bo nie
jest to ks. o wielkich walorach historycznych. Dla tego wydaje
mi się, że jest to ks. ,,dla tłumu".
Forma ks. pt. ,,Ucieczka z Ravensbruck"
Ks. jest wydana na papierze 5 kl. w miękkich okładkach. Na 2s.
zawiera jedno, czarno-białe zdjęcie p. Eugenii Kocwy (zdjęcie
to prawie na pewno jest przedwojenne).
Treść ks. pt. ,,Ucieczka z Ravensbruck"
Ta ks. jest o przeżyciach wew. aut. w trakcie ucieczki oraz o
ludziach i o miejscach napotykanych w jej trakcie na terenie
III Rzeszy, Austrii i Generalnej Guberni.
Ks. pisana jest bogatym, choć nie pozbawionym błędów
językowych, j. Aut. skupia się na własnych wewnętrznych
przeżyciach (opisuje nawet swoje sny!) i dba o to by czytelnik
rozumiał ją na każdym etapie jej ucieczki. Sporo miejsca aut.
poświęca też wrażeniom jakie na niej wywierało otoczenie: obóz
koncentracyjny Ravensbruck, dzika przyroda o różnych porach
roku, niemieckie miasta z lata i jesieni 1944r., austriackie
więzienie Bergenz i polskie miejscowości na Śląsku. Choć aut.
nie jest zamknięta w sobie, to cały czas pokazuje swoje
bogactwo duchowe, które na mnie robi duże wrażenie. Aut.
pokazuje jak pomysłowo sobie radziła z obozową i więzienną nudą
(broniąc się przed otępieniem i depresją). Cytat 28s.: ,,Zaczął
mnie ogarniać ten szczególny, tak dobrze znany na terenie obozu
bezwład, który paraliżował władze umysłowe nadając ruchom
charakterystyczną ospałość i powolność, a w krańcowych
wypadkach prowadził do stanu zupełnego zobojętnienia; dotknięte
nim ofiary niezdolne były niczym się zainteresować, nie
reagowały na wyzwiska, popychanie i bicie, a ze wszystkich
potrzeb pozostała im jeszcze tylko jedna: zwierzęca potrzeba
zaspokojenia głodu.". Dość szokujący też dla mnie jest cytat z
51s. (o dawaniu lekcji j. ang.): ,,Początkowo nie chciałam się
tego podjąć, gdyż czułam się zbyt zmęczona, aby brać na siebie
jakiekolwiek dodatkowe obowiązki, wreszcie uległam prośbom
Hanki K., która się nimi opiekowała. Były to młode dziewczęta i
argument Hanki, że trzeba im pomóc dając im jakieś
zainteresowanie, przemógł moją niechęć do wysiłku zdającego się
przechodzić moje siły. Nigdy chyba jeszcze żaden dobry uczynek
nie został nagrodzony sowiciej; już po kilku lekcjach doszłam
do wniosku, że dla mnie jest to co najmniej takie
dobrodziejstwo, jak dla nich; był to jeden z tych czynników,
które znaczyły kolejne etapy mojego wyzwalania się ze stanu
głębokiej depresji, w jaką mnie wtrąciła ohyda absolutnej
zależności, stadnej egzystencji pod batem, a nade wszystko
premiowanie zła: jaskrawe i bez osłonek.". Aut. zazwyczaj nie
generalizuje (z wyjątkiem opisu charakteru Włoszek napotkanych
w więzieniu Bergenz - bo z dalszego opisu wynika, że impulsywne
zachowanie charakteryzowało tylko jedną z nich: Mariannę) i b.
stara się dojrzeć u innych ludzi pozytywne cechy, a nawet wpływ
charakteru ludzi na ich otoczenie (opis domu Łużyczanki p.
Nawka/Nauke z Chemnitz). Piętnuje też wady ludzi złych. Widać w
tym duże zacięcie psychologiczne, które góruje nad historycznym
przekazem.
Ks. jest słabo przemyślana. Jej treść jest zawieszona w próżni.
Nie wiemy jakiej jest narodowości jest aut. Nie wiemy co aut.
robiła przed wojną. Nie wiemy skąd się wzięły obozy
koncentracyjne. Nie wiemy jak aut. znalazła się w obozie
koncentracyjnym Ravensbruck (część tych inf. zawdzięczamy wyd.
a nie aut.). Nie wiemy jakie były jej losy po powrocie do
Krakowa w d. 1944-10-25, śro. - a przecież to miasto wyzwolono
dopiero w d. 1945-01-19, pią. Opowieść zaczyna się ,,z bomby"
roz. ,,Kolumna leśna", czyli opisem prac realizowanych przez
wynajętą przez leśniczego kobiecej, 20 osobowej, kolumnie
roboczej z obozu koncentracyjnego Ravensbruck. Opowieść urywa
się w momencie przekroczenia granicy III Rzeczy i Generalnego
Gubernatorstwa w Wolbromiu.
Oczywiste jest, że obóz koncentracyjny to potworne miejsce z
którego chce się uciec za wszelką cenę. Jednak dokładne powody
ucieczki są b. niejasne. Cytat z 5s.: ,,Klęska stalingradzka
spowodowała znaczne złagodzenie obozowych przepisów wyrażające
się przede wszystkim w zezwoleniu na przysyłanie paczek
żywnościowych.". Gdy była mowa o sytuacji z 1944-05-01,
nie.[17]^1, czyli 24d. przed ucieczką, cytat s. 75.: ,,Rzecz
najważniejsza: miażdżąca dyscyplina, wytwarzająca psychozę
nieustannego strachu, została już znacznie rozluźniona. Terror
zelżał.". Aut. podaje, że jej leśna kolumna robocza była lepsza
niż inne, cytat 6s.: ,,W zamian za te trzy marki zarząd lagru
dawał nam plasterek margaryny o wadze około półtora dekagrama.
Stanowiło to stały przedmiot zazdrości i pożądań kolumn
pracujących na terenie lagru lub ,,za bramą", lecz w
posiadłościach lagrowych. A cóż dopiero, gdy rozeszła się
wieść, że w kolumnach wyjazdowych dostaje się pele! [...] Kolumna
Forst Neues Gut nie mogła się poszczycić takiego rodzaju
przywilejami. [...] Teraz za najlepsze uchodziły te kolumny, w
których najmniej się pracowało. Mówiono, że kolumna Forst Neues
Gut zakasowała pod tym względem wszystkie inne." - to była 20
osobowa kolumna robocza do której udało się aut. dostać we wrz.
1943r. Kolumna ta była chroniona przez leśniczego, który
aktywnie przeciwstawiał się brutalnemu traktowaniu więźniarek
przez nadzorczynie, cytat z 8s.: ,,O wiele większą jego zasługą
było to, że potrafił im wyperswadować, ażeby na nas nie
krzyczały i nie poganiały nas przy pracy.". Wiemy też, cytat z
14s.: ,,Tymczasem w obozie działo się coraz gorzej. Każdy dzień
przynosił nowe transporty. Umęczone długą drogę kobiety
niejednokrotnie cały dzień stały przed badem czekając na swoją
kolej.". Cytat 15s.: ,,Bloki nie mogły pomieścić nowo
przybyłych, ciasnota stawała się coraz większa. Teraz już spało
się z reguły po dwie na jednym łóżku - co w pierwszych czasach
było surowo zabronione - a nierzadko i w pięć na dwóch
łóżkach.". Dodatkowo musimy powiedzieć, że obóz Ravensbruck
znajdował się 86km od Berlina - czyli w samym środku III
Rzeszy! Wydaje się, że decydującym powodem ucieczki aut. z tego
obozu było po prostu to, że w mieś. letnich łatwo można było
,,zniknąć" pod osłoną leśnej roślinności.
Od pocz. dla aut. celem ucieczki była Szwajcaria. Aut. błędnie
uważała, że to ostatni wolny kraj w Europie (najwidoczniej
zapomniała o Szwecji, która wtedy też była neutralna, oraz o
Turcji i Hiszpanii, które nie brały udziału w IIwś.). Od pocz.
słabym p. planu ucieczki był problem przekroczenia
szwajcarskiej granicy. Okazało się, że ten problem przerósł
aut.
W treści ks. napotykamy na znamiona matactwa historycznego: bo
jak inaczej można nazwać opis obozu koncentracyjnego bez żadnej
wzmianki o Żydach? Aut. pisze o napotykanych Polkach,
Ukrainkach, Rosjankach, Francuzkach, Niemkach i Włoszkach (te
ostatnie spotkała nie w obozie tylko w więzieniach Bergenz i
Innsbruck), ale nigdy nic nie wspominała o Żydówkach.
Podobnie matactwem jest zupełne pomijanie w treści sprawy
seksu. Nie chodzi mi o ,,pikantne szczegóły", ale o to że aut.
pomija zarówno wyzysk obozowej kadry nadzorczej (co jest znane
z wielu innych obozów koncentracyjnych) jak i praktyki samych
więźniarek. Widać wyraźnie, że ,,Ucieczka z Ravensbruck" nie
jest dziełem na miarę ks. [inny-swiat].
Ten obóz Ravensbruck też był jakiś dziwny: nic nie wiemy o
wytatuowanych na przedramieniu nr więźniarek (co było
standardem np. w Oświęcimiu), nic nie wiemy o goleniu ich głów
(co z kolei wspomina polski zespół Teenage Love Alternative w
piosence [ogolone-kobiety]). Aut. nawet słowem nie wspomina o
piecach krematoryjnych.
W trakcie lektury uderza precyzja przywoływanych wspomnień -
prawdopodobnie wynika to z używania po wojnie zdalnego widzenia
(w czasie i w przestrzeni). Chyba jedynie tym można tłumaczyć
zdolność przywoływania dokładnych wspomnień niemalże ,,dzień po
dniu" w ostatnim roku IIwś. Jednak na przekór temu, aut. unika
podawania dat. Jedną z niewielu podanych dat był d. ucieczki
aut. z obozu Ravensbruck: 25 maj, (jednak bez podania roku, a
był to 1944r.), oraz d. powrotu do Krakowa w d. 1944-10-25,
śro. Mi to tylko trochę przeszkadzało, bo znam historię IIwś
dość dobrze. Jednak takie podejście aut. przeczy z kolei mojemu
podejrzeniu, że ta ks. jest ,,dla tłumu". Chyba, że ten tłum, to
ludzie którzy dokładnie pamiętali IIwś.
Podsumowanie
Rewelacje
1. Aut. podaje sprawdzone sposoby jak należy walczyć z
otępieniem powodowanym nudą i głodem oraz wynikającą z nich
depresją obozową i więzienną;
2. Aut. podaje sprawdzone sposoby postępowania w trakcie
ucieczki z terytorium wrogiego państwa. Dodatkowo dokładnie
podaje, że dopiero przez ich złamanie została aresztowana i
trafiła do więzienia w austriackim Bregenz.
Zalety
1. Dobre przedstawienie przeżyć wew. aut.;
2. Dobre przedstawienie charakteru ludzi i miejsc napotykanych
w trakcie ucieczki.
Wady
1. Nie jasne powody ucieczki.
Partactwa
1. Brak podania narodowości aut.;
2. Brak podania jak aut. trafiła do Ravensbruck;
3. Brak podania skąd się wzięły obozy koncentracyjne;
4. Brak wzmianki o Żydówkach w Ravensbruck;
5. Brak wzmianki o praktykach seksualnych w obozie Ravensbruck
i w więzieniu Bergenz;
6. Aut. operuje żargonem obozowym oraz tekstami w j.
niemieckim bez ich tłumaczeń. Dla mnie to bariera.
7. Nie wiadomo jak aut. przetrwała ostanie 3mieś. okupacji
Krakowa.
Wnioski
Ja w tym życiu też siedziałem za kratkami (tyle że
psychiatryka). Jednak dopiero ta ks. mi to uświadomiła jakim
zagrożeniem jest obozowa i więzienna nuda i głód!
Zasady podróżowania we wrogim kraju to w moich warunkach
jedynie ciekawostka.
Znamiona matactwa historycznego przekreślają tą ks. jako
wiarygodne źródło wiadomości historycznych. To z kolei tłumaczy
całkowite zapomnienie tej ks. i jej brak na liście lektur
szkolnych.
Licencja
Jest to licencja dotycząca tego dokumentu. Pliki wskazywane
przez linki mogą być publikowane na innych licencjach. Zasady
licencji:
1. Zezwolenie na kopiowanie Zezwala się na niekomercyjne
kopiowanie tego dokumentu;
2. Zezwolenie na udostępnianie Ten dokument można udostępniać
(jednak bezpłatnie);
3. Zabronione modyfikowanie Tego dokumentu nie można
modyfikować ani skracać ani dodawać czegokolwiek.
4. Ograniczenia licencji nie dotyczą autora.
Bibliografia
Bibliografia
inny-swiat: Gustaw Herling Grudziński, Inny Świat, 1953
ogolone-kobiety: Teenage Love Alternative, 1. Nasz Bubelon -
10. Ogolone Kobiety, 1984
[18]1wg mojego kalendarza w sys. Kubuntu 20.04 to był pon.
References
1. mailto:j...@a...pl
2. mailto:e...@a...pl
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
Zobacz także
« poprzedni wątek | następny wątek » |