WIGILJA STAROPOLSKA

1. Data: 2000-12-20 11:01:20

Temat: WIGILJA STAROPOLSKA
Od: "Krzysiek" <b...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Znalazłem jadłospis wigiji staropolskiej plus kilka przepisów (w wersji
oryginalnej)

--
Krzysztof Lis

www.restauracja.net.pl
www.hotel.biz.pl
www.infostar.com.pl

1. Data: 2000-12-20 23:35:18

Temat: Re: WIGILJA STAROPOLSKA
Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

No i co, podzielisz sie?
MB

1. Data: 2000-12-21 10:42:44

Od: "Krzysiek" <b...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

JAK ZWYKLE ZAPOMNIAŁEM O ADRESIE!

www.restauracja.net.pl

Krzysiek

1. Data: 2000-12-22 06:22:00

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Krzysiek <b...@i...com.pl> wrote:

> JAK ZWYKLE ZAPOMNIAŁEM O ADRESIE!
>
> www.restauracja.net.pl
>
> Krzysiek
>
> Użytkownik "Magdalena Bassett" <m...@w...net> napisa" w wiadomości

Tak, zwlaszcza turbot "au vin blanc" i salata japonska to typowe
staropolskie potrawy wigilijne. :-)

Przepisales menu wigilijne oraz przepisy z ksiazki Monatowej, popularnej
na przelomie XIX i XX wieku i jeszcze za drugiej Rzeczypospolitej, a
uchodzacej wowczas za nowoczesna, czerpiaca obficie z kuchni francuskiej
i wiedenskiej. Kuchnia Monatowej ma wiecej wspolnego ze wspolczesna
kuchnia polska i europejska, niz z kuchnia staropolska. Owszem,
czerpala tez z tradycyjnej kuchni polskiej i potrawy stamtad wywodzace
sie rowniez podaje w swoich jadlospisach wigilijnych, zwlaszcza tych
skromnych, ale jednak nie nazwalbym tych wieczerzy "staropolskimi". Sa
raczej eklektyczne.
Prosze badzcie rzetelni w podawaniu zrodel! Inni tutaj tez czytuja
ksizki kucharskie.

Jeszcze korekta:

Zamiast: Zupa migdalowa -- Barszcz Jarmuz z kasztanami

winno byc:

Zupa migdalowa
Barsz z uszkami
Kulebiak z ryba
Sandacz po parysku
Jarmuz z kasztanami

Pozdrawiam

Wladyslaw
Sandacz

1. Data: 2000-12-22 07:45:27

Od: "Krzysiek" <b...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Przepisales menu wigilijne oraz przepisy z ksiazki Monatowej, popularnej
> na przelomie XIX i XX wieku i jeszcze za drugiej Rzeczypospolitej, a

Nie mozna zaprzeczyc, ale czy 100 lat to juz nie staropolska, Dla mnie (ur.
1959) to juz zamierzchla przeszlosc. Ksiazke z której zamiescilem dane
znalazlem przy robieniu swiatecznych porzadków. Rozlatujace sie kartki
spowodowaly blad, o którym piszesz, ale raczej chodzilo mi o przekazanie
innym jak dawniej wygladala wigilia, bo przeciez sam zaznaczyles, ze ta
ksiazka byla bardzo popularna.

A swoja droga, jak wchodze do knajpy z szyldem kuchnia staropolska, ze
zdziwieniem spogladam na jadlospis: ziemniaki, pomidory, papryka itd.

Krzysiek

P.S.
Nie podalem zródla, poniewaz jak wczesniej wspomnialem ksiazka nie posiada
kilku pierwszych stron, a nie udalo mi sie dotrzec do tych, którzy ja
uzywali, bo juz od 20 lat nie zyja.

1. Data: 2000-12-23 07:03:26

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Krzysiek <b...@i...com.pl> wrote:

> Nie mozna zaprzeczyc, ale czy 100 lat to juz nie staropolska,

Nie. Okreslenie "staropolski" odnosi sie zwykle do czasow
przedrozbiorowych, najwyzej przednapoleonskich. Ponadto sprawdzilem
dokladnie. Pierwsze wydanie Monatowej mialo miejsce dopiero w 1912 r.,
a szzyt popularnosci osiagnela za II Rzeczypospolitej. Istotne jest tez
to, ze Monatowa w swej ksiazce miala ambicje przedstawic kuchnie
nowoczesna, zdrowa i obficie czerpiaca z kuchni francuskiej i
wiedenskiej. Jej przepisy pasuja bardziej do naszych wyobrazen o dobrej
kuchni, niz do kuchni z przed polowy XIX w.

> Dla mnie (ur.
> 1959) to juz zamierzchla przeszlosc.

Ja urodzilem sie w 1955. Monatowa byla stale uzywana przez moja matke,
kiedy bylem dzeckiem i korzysta ona z niego do dzisiaj. Ja swoj
egzemplarz dostalem po babce i tez stale z niego korzystam.

Pozdrawiam,

Wladyslaw

Sklep z butami
Garnki ze stali nierdzewnej - ale jakie?
sledz po litewsku (dla agi - i nie tylko)
Wino
S.Z.A.M.P.A.N - gdzie nabyc