Witajcie (długie)

1. Data: 2002-06-07 13:29:06

Temat: Witajcie (długie)
Od: Kasia Szymczak <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czytam Waszą grupe juz od pewnego czasu, i dopiero teraz odważyłam się
napisać. Na wstępie się przedstawię, nazywam się Katarzyna Szymczak i
bardzo lubię pl.rec.kuchnia :)
Mam maleńki kłopocik z ciastem drożdżowym, kiedyś bardzo chciałam
samodzielnie je wykonać, a dodam że ze mnie jest młoda kuchareczka.
Dorwałam więc przepis w jednej gazecie, na zdjęciu ciasto wyglądało
przepięknie, więc wzięłam się do pracy i co... wyszedł zakalec i tak
trzy razy pod rząd podchodziłam do tego i za każdym razem zakalec.
Moja mama stwierdziła, że to wina przepisu i że czasami takie się
zdarzają. Dodam, że to przepis na drożdżowe dla leniwych, bez
wyrabiania.
Wkleje ten przepis i proszę pomóżcie, co jest z nim nie tak, bo ja to
jestem właśnie leniwa i ten przepis bardzo mi przypadł do gustu.
No a wyobrażcie sobie takie drożdżowe z masełkiem i mleczkiem,
mmmmmmmm..... pychotka. Oto i przepis:

- 50 dag mąki
- pół kostki masła lub margaryny
-3 jaja
- szklanka cukru
-szklanka mleka
-5 dag drożdży
- pół szklanki bakalii
-aromat rumowy lub waniliowy
LUKIER:
-25 dag cukru pudru
- sok z jednej cytryny
- łyżka rumu

Jaja utrzeć z cukrem, przełożyć do miski. Mieszając, powoli wlać
letnie
rozpuszczone masło lub margarynę, a potem drożdże rozpuszczone w
ciepłym
mleku. Przykryć miskę ściereczką i odstawić na mniej więcej 10 godz.
Następnie, mieszając powoli wsypać mąkę, dodać bakalie i aromat,
delikatnie
wymieszać. Przełożyć ciasto do natłuszczonej prostokątnej formy i
odstawić
by wyrosło. Piec około 50 min w temperaturze 190 stopni C. Ciepłe
ciasto
polać lukrem utartym z podanych składników, odstawić do wystygnięcia.
Jeśli popełniłam jakiś błąd netykietowy z góry przepraszam, wytykajcie
mi wszystko ;)

1. Data: 2002-06-07 13:41:09

Temat: Re: Witajcie (długie)
Od: "slonko" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Przykryć miskę ściereczką i odstawić na mniej więcej 10 godz.

Hmmm... Blad chyba tkwi w tym. 10 godzin? Raczej 10 minut ;)

Pozdrawiam

Magda

1. Data: 2002-06-07 13:49:50

Temat: Re: Witajcie (d?ugie)
Od: Agnieszka Slota <a...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kasia Szymczak <s...@w...pl> wrote:
[..]
> Wkleje ten przepis i prosz? pom??cie, co jest z nim nie tak, bo ja to
> jestem w?a?nie leniwa i ten przepis bardzo mi przypad? do gustu.
Hm, "ciekawe" uzasadnienie postepowania... :>

[..]
> -szklanka mleka
hm, jak dla mnie dalas za duzo tego mleka... chyba ze mialas bardzo sucha
make, ale to i tak...

[..]
> mleku. Przykry? misk? ?ciereczk? i odstawi? na mniej wi?cej 10 godz.
10 godzin?????

Pozdrawiam
AS

1. Data: 2002-06-07 14:13:30

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "slonko" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

> Hmmm... Blad chyba tkwi w tym. 10 godzin? Raczej 10 minut ;)

To faktycznie z miejsca da się wytknąć .;-)
Ale IMO na taką ilość mąki i drożdży pozostałych składników jest za dużo...
Znaczy cukier np. w ilości zabijającej już drożdże... mleka może być, ale z
jajek to bym tylko żółtka wzięła a masła to połowę bym zostawiła do
smarowania ciasta...
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

1. Data: 2002-06-07 14:17:39

Od: "Agusiek" <A...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> mleku. Przykryć miskę ściereczką i odstawić na mniej więcej 10 godz.

Hej,

jak na mój gust to w tym własnie jest problem 10 - 15 min, to wszystko.

A jak lubisz to Ci jeszcze dam przepis na kruszonkę dla leniwych ;))

200 dag masła
375 g mąki
1 op. cukru waniliowego
1 łyżeczka cynamonu
15 dag cukru

Masło na kruszonkę roztopić i przestudzić, Do miski przesiać mąkę i
wymieszać z cukrem, cukrem waniliowym i cynamonem. Dodać roztopione masło,
szybko zamieszć drewnianą łyżką - porobią się dość charakterystyczne
kruszonkowe krupki - jak są za duże można je rozetrzeć w rękach.

Pyszne jest takie ciasto drożdżowe z wiśniami i kruszonką mniam :))

Pozdarwiam, Aga

1. Data: 2002-06-07 14:26:51

Od: Kasia Szymczak <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Agnieszka Slota napisał:

> [...]
>
>[..]
>hm, jak dla mnie dalas za duzo tego mleka... chyba ze mialas bardzo sucha

A więc radzisz mniej mleka, ok. to da się zrobić, ale co z tym
leżakowaniem tego drożdżowca? Ile czasu mu powinno wystarzczyć?

Pozdrawiam
Kasia Sz.

1. Data: 2002-06-07 14:31:30

Temat: (P) Drozdzowka ze smietanka Sylwii i Jurka
Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

<ciach...>
> bo ja to
> jestem właśnie leniwa i ten przepis bardzo mi przypadł do gustu.
> No a wyobrażcie sobie takie drożdżowe z masełkiem i mleczkiem,
> mmmmmmmm..... pychotka.
<ciach...>

Jako przepis dla leniwych bardzo dobra jest drozdzowka ze smietanka z
przepisu Sylwii i Jurka i napewno sie udaje :o))

***********
Drozdzowka ze smietanka Sylwii i Jurka

500 g mąki pszennej
200 gram masła lub margaryny
200 g letniej śmietanki 30%
130 g cukru
3 jajka
1 paczka suszonych drożdży
1 paczka cukru waniliowego
kilka kropli aromatu cytrynowego
150 g rodzynek
70 g obranych i zmielonych migdałów albo płatków migdałowych, albo
migdałów
w kawałkach
szczypta soli

Drożdże wymieszać z łyżeczką cukru wlać ciepłą śmietankę i zostawić
pod przykryciem do wyrośnięcia. Do miski z mąką wsypać cukier, cukier
waniliowy, szczyptę soli, aromat, jajka, rozczyn drożdżowy oraz
stopiony i przestudzony tłuszcz. Wyrobić mikserem z końcówkami do
zagniatania na najniższych obrotach, potem zwiększyć moc. Kulę (jest
to baardzo luźna kula, raczej kula klapciata :) ) ciasta odstawić pod
przykryciem w ciepłym miejscu, aż podwoi swą objętość. Dodać migdały i
rodzynki i wymieszać dokładnie z ciastem. Przełożyć do wysmarowanej
tłuszczem i wysypanej bułką tartą formy i poczekać aż wyraźnie
podrośnie (np. do piekarnika na jakieś 80 stopni i jak za jakieś 20-30
minut). Piec około 50 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni.
***********

Bozenka z Wilna ;o)
ICQ 81838200 http://bozena.host.sk
www i FAQ grupy: http://kuchenna.host.sk/

1. Data: 2002-06-07 14:35:23

Od: Kasia Szymczak <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Agusiek napisał:

>Hej,
>
>jak na mój gust to w tym własnie jest problem 10 - 15 min, to wszystko.
>
>A jak lubisz to Ci jeszcze dam przepis na kruszonkę dla leniwych ;))

[...]
mmmmmmmmmm...., serdecznie dziękuje.
Już mi ślinka cieknie.

1. Data: 2002-06-07 14:38:57

Od: Kasia Szymczak <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Joanna Duszczyńska napisał:

> [...]
>Znaczy cukier np. w ilości zabijającej już drożdże... mleka może być, ale z
>jajek to bym tylko żółtka wzięła a masła to połowę bym zostawiła do

Według ciebie ile powinno być tego cukru 3/4 szklanki wystarczy, czy
jeszcze mniej. Spróbuje wziąść wobec tego same żółtka i mniej masła.

Bardzo dziękuje i pozdrawiam
Kasia Sz.

1. Data: 2002-06-07 18:01:57

Od: Agnieszka Slota <a...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kasia Szymczak <s...@w...pl> wrote:

> A wi?c radzisz mniej mleka, ok. to da si? zrobi?, ale co z tym
> le?akowaniem tego dro?d?owca? Ile czasu mu powinno wystarzczy??

Nic nie radze, oprocz moze przeszukania starych news'ow z pl.rec.kuchnia
pod katem ciasto, placek drozdzowy .
Ja osobiscie uzywam przepisu na ciasto drozdzowe ze strony
p.JDuszczynskiej jduszczynska.republika.pl, potem kliknij na makowiec.
Robilam ciasto z przedstawionych tamze proporcji polproduktow wiele
razy ze skutkiem bardzo pozytywnym, choc wytrawna kucharka rowniez
nie jestem :)

Co do "lezakowania" to... ciasto, ktore zrobisz musi zwiekszyc
swa objetosc przynajmniej dwa razy, po prostu. Czas jest
rzecza drugoplanowa w tym momencie :)
Zalozmy, ze mam pol garnka ciasta, to przykrywam garnek grubsza
i czysta sciereczka,stawiam w cieplym miejscu, i czekam, az ciasto
"podlepi sie" do sciery :)
Potem jakos ciasto formatuje do brytfanki (nie ugniatam, wszystko
leciutko i delikatnie), cos tam klade na wierzchu (zwykle platki
migdalow, o ile nie robie makowca) i po posmarowaniu jajem jeszcze
czekam, az ciasto troche podrosnie (jakies 2-3 cm do gory, zalezy)
i do nagrzanego pieca i czesc :) .

Pozdrawiam
AS

archiwum