Wywiad z prof. - dzisiejsze zycie a telewizja, telefony, internet

1. Data: 2000-04-28 13:41:35

Temat: Wywiad z prof. - dzisiejsze zycie a telewizja, telefony, internet
Od: "Duch" <a...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Dorwalem ostatnio b. ciekawy wywiad z prof. Januszem Czapinskim.
Wywiad ten ukazal w gazetce Plus Gsm.
Wywiad jest o telewizji, internecie i jaki to
ma plyw na dziesiejsze zycie. Moje obserwacje byly podobne!

Chcialbym przedstawic niektore fragmenty (zminione!,
zebym nie musial tak duzo "wklepywac"), a moje
ewentualne komenarze beda w
nawiasie kwadratowym [].

Prof.:
... jest ... ogromne przysieszenie zycia, a takze rozwoju roznych
technologii...
telekomunikacji, internetu, telefonii komorkowych.
... nasze kontakty miedzyludzkie zmieniaja sie ... istnieje "zdawkowy
kontakt"....
Jednym ze zrodel takiego zdawkowego kontaktu jest rosnacy nawyk zmiany
programow telewizyjnych. Im ich wiecej.... tym bardziej przeskakujemy
z programu na program, ... tym barzdiej utrwala sie w nas nawyk
koncentracji wylacznie na tym, co szokuje lub zaciekawia. Koncza sie
stopniowo rozmowy w ktorych nie chodzi o poznanie czegos nowego,
takie, majace na celu wspolne przezywanie wydarzen i bycie razem. Klikamy
"wewnetrznym" pilotem, ... dwa zdania z synem, trzy z corka, zona, a potem
mowimy, zeby nam nie przeszkadzali bo jest interesujacy program.
... Najlepiej jesli informacje sa interesujace, zadziwiajace, porzyteczne.
... Tracimy wymiane pogladow, bo poglady innego przestaja nas obchodzic,
chyba, ze utwierdzaja nas w naszych racjach.

W Polsce, na skutek przemian spol.-gosp. starsi ludzie maja trudnosci
w przystosowaniu sie i czesciej zapadaja na depresje niz mlodzi, ktorzy
przyjeli nowy stan jako normalny. Jest wiec odwrotnie niz np. w USA
gdzie depresje u mlodych sa czestsze niz u starszych.

Dla starszych ogladajacych telewizjie, widzacych co sie w niej pojawia,
zwlaszcza w spotach reklamowych, jest to obcy, narzucony swiat,
w przeciwienstwie do mlodych.

[teraz o "japiszonach", czyli mlodych robiacych kariere]

Mysle, ze sa rzeczy grozne dla
mlodych, ktorzy rozpoczynaja kariere w wieku 19 lat a koncza przed 30,
bo osiagneli gorny pulap kompetencji, szczyt kariery.
Niepokoi mnie co bedzie z nimi po przejsciu przez 30-dziestke,
gdy dalszy awans bedzie niemozliwy [bo szczyt kariery]. Glowne
zrodlo stresu bedzie takie, ze nawet "zasadzenie sie na intratnym
stanowisku", bedzie i tak powodowalo irytacje z powodu
spowolnienia "tempa zmian".

Redaktor: Moze malzestwo dla takowego?
...Nie.... bo bedzie wypalony. Dotyczy to glownie mlodych, ktorzy robiac
kariere, gwaltownie sie na koncu wypalaja. Taki czlowie nie powinien
zakladac rodziny, bo przekaze najblizszym swoj stan emocjonalny, ktory
jest nie do pozazdroszczenia: chwiejnosc nastrojow, wybuchy zlosci,
przygnebienie.
Ale jestem optymista. kariera zawodowa rozlozy sie w przyszlosci na lata.
Wspolczesni japiszoni rzuceni sa na gleboka wode. Kiedy opadnie
przyspieszenie wynikajace z transformacji, zmniejszy sie zrodlo stresu.
Mysle, ze dzisiejsze pokolenie "japiszonow" skazane jest niestety na kleske.
To awangarda szczurow, wyslana by sprawdzic czy karma jest nie
jest zbyt trujaca.

Redakotr: Czy jest pan entuzjasta mozliwosci jakie daje technologia
komorkowo-internetowa?
Telefon i telewizja to dwa sztandarowe wynalazki XX wieku.
Z badan wynika, ze .... telewizja raczej szkodzi, niz pomaga,
telefon zdecydowanie pomaga. Telewizja podnosi poziom
depresji a telefon obniza. ... Internet laczy jedno z drugim.

Redaktor: Do jakich efektow psychospol. bedzie prowadzil?

.... Stwierdzono, ze Internet daje efekty blizsze efektom telewizji.
Nawet gdy badani korzystali glownie z poczty i list dyskusyjnych,
to po uplywie 2 lat mieli podwyzszony poziom depresji, leku,
niesmialosci, splyconych kontaktow z innymi.

Red.: Czy sa negatywne skutki naduzywanie internetu?

... Teraz, glownym obiektem zainteresowanie nektorych mezczyzn sa
strony pornograficzne. ... Kiedy zepsuje sie komputer,
odczuwaja syndrom glodu.

... Pojawily sie nowe niebezpieczenstwa, przetrwaja lepiej przystosowani,
ci ktorzy z wynalazkow beda mogli korzystac, bez utraty samokontroli.

Ufff, troche sie zmeczylem cytowaniem (niedokladnym), i nie
mam sily cokolwiek dodac. Moze komus nasuwaja sie jakies refleksje?

Pozdrufka, Duch

1. Data: 2000-05-01 22:10:38

Od: "madae" <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Hellu:))

> Dla starszych ogladajacych telewizjie, widzacych co sie w niej pojawia,
> zwlaszcza w spotach reklamowych, jest to obcy, narzucony swiat,
> w przeciwienstwie do mlodych.

z tym się mogę zgodzić (z własnego doświadczenia)

> [...]
> Wspolczesni japiszoni rzuceni sa na gleboka wode. Kiedy opadnie
> przyspieszenie wynikajace z transformacji, zmniejszy sie zrodlo stresu.
to może ich już teraz zabijmy?

> [...]
> to po uplywie 2 lat mieli podwyzszony poziom depresji, leku,
> niesmialosci, splyconych kontaktow z innymi.
tu się nie zgodze . Moze jestem pojedyńczy przypadkiem ale mnie on tylko
pomaga - staję się bardziej otwarty , łatwiej nawiązuje kontakty i jestemm
bardziej sobą niż wcześniej , nie przeczę jednak , że takie objawy można
zauważyć u części ludzi ale na pewno nie jest to reguła
A co do komurem - mój kumpel kupił sobie jedna ostatnio - jak narazie mówi
o niej "ta" , jak o człowieku/przyjacielu i gdyby ne rachunki to by się
chyba wolał prznieś do komurkowego świata. wnioski są świeże , myślę że to
tylko przejściowe ale nie wiadomo - odezwę się (jak ktoś będzie
zainteresowany) za jakis czas po przeprowadzeniu głębszych obserwacji:)

> Red.: Czy sa negatywne skutki naduzywanie internetu?
>
> ... Teraz, glownym obiektem zainteresowanie nektorych mezczyzn sa
> strony pornograficzne. ... Kiedy zepsuje sie komputer,
> odczuwaja syndrom glodu.
ti tez tylko niektórzy i prawdopodobnie gdyby w telewizj mogli wbierać jakie
filmy eotyczne/pornograficzne mogą oglądać (telewizja bliskiej
przyszłości)to lali by na internet , nie doceniaja jego wartości
tki:(
> ... Pojawily sie nowe niebezpieczenstwa, przetrwaja lepiej przystosowani,
> ci ktorzy z wynalazkow beda mogli korzystac, bez utraty samokontroli.
tak było i będzi zawsze z energi atomowej też mogliśmy zrobić lepszy użytek:((

> Ufff, troche sie zmeczylem cytowaniem (niedokladnym), i nie
> mam sily cokolwiek dodac. Moze komus nasuwaja sie jakies refleksje?
look up:))
> Pozdrufka, Duch
4U2
madae