Z łezką w oku.

11. Data: 2018-02-28 20:45:20

Temat: Re: Z łezką w oku.
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trybun <c...@j...ru> wrote:
> Nie, ja piszę to z pozycji konsumenta. Na mojej wsi jest parę gospodyń
> którym chce się jeszcze piec chleb. Próbowałem każdego z nich. Zapach
> pieczenia wręcz powala, ale później jest już tylko gorzej. Nie wiem
> dlaczego ale wszystkie za mocno go spiekają.

Nie umieją palić w piecu chlebowym - za krótko i za ostro palą, więc po
prostu piec jest za gorący i chleb się od razu zbytnio spieka na
powierzchni, a dalej rośnie już tylko w środku, bez zwiekszania objętości,
co skutkuje utwardzoną warstwą wierzchnią, w efekcie zaś twardą, przypaloną
skórką. Dlatego kiedyś pieczono go na liściach kapusty - dawało to w
poczatkowej fazie pieczenia sporo pary. Dziś praktykuje się wkładanie do
gorącego pieca razem z chlebem - płaskiego naczynia z wodą.

> Ale pal licho spieczenie
> gdy jest jeszcze ciepły i mięciutki , przynajmniej dla mnie całkiem
> niezajadły robi się po ostygnięciu. Skorka twarda że aby pogryźć to
> trzeba porządnie nadwyrężać szczęki.

Chleb trzeba zaraz po wyjęciu z pieca posmarować kawałkiem słoninki albo
chociaż wodą z solą i natychmiast po tym okryć cały grubą ściereczką lnianą
czy obrusem aż do wystudzenia.

--
XL

12. Data: 2018-03-01 11:43:00

Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Am 28.02.2018 um 19:32 schrieb Trefniś:

> Wrocław:
> https://www.google.pl/search?q=sklepy+hert+wroc%C5%8
2aw&npsic=0&rflfq=1&rlha=0&rllag=51107860,17024546,1
647&tbm=lcl&ved=0ahUKEwi64PG1nsnZAhUC3SwKHUEoApkQtgM
IKQ&tbs=lrf:!2m1!1e3!3sIAE,lf:1,lf_ui:4&rldoc=1#rlfi
=hd:;si:;mv:!1m3!1d35909.612053314784!2d17.03617615!
3d51.102521800000005!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i448!2i344
!4f13.1;tbs:lrf:!2m1!1e3!3sIAE,lf:1,lf_ui:4

> To samo skrócone:
> https://goo.gl/1shgtS
>
> Tylko nie wiem, czy wszędzie trafiają produkty z tego samego pieca, ja
> kupuję we Wrocławiu przy ul. Żelaznej 52.

Dzięki. Będę tylko jeden dzień, ale rynek we Wrocławiu mi przypasuje.

Waldek

13. Data: 2018-03-01 18:57:32

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:

> Chleb trzeba zaraz po wyjęciu z pieca posmarować kawałkiem słoninki albo
> chociaż wodą z solą i natychmiast po tym okryć cały grubą ściereczką lnianą
> czy obrusem aż do wystudzenia.

Takie postępowanie sprawia, że wilgoć z wnętrza chleba, zamiast szybko
ulecieć, zatrzymuje się częściowo w gorącej skórce, rozpulchniając ją i
nawilżając.

--
XL

14. Data: 2018-03-02 18:36:32

Od: Trybun <c...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-02-28 o 19:43, Trefniś pisze:

> OK, już rozumiem intencje.
> U mnie dopracowanie się własnego przepisu na chleb codzienny (czyli
> bez udziwnień, taki, który można jeść miesiącami bez niechęci) trwa
> już długo - do teraz :)
>
> Ten rustykalny (pszenny, nawet nierazowy) cała moja rodzina je ze
> smakiem.

Te baby też pewnie też pieką ten chleb od początku świata;-) Że mocno
spieczony to i pewnie jest jakaś przyczyna - po prostu taki lubią i na
taki mają zapotrzebowanie. Ja akurat takiego nie lubię, ale to nie
znaczy że wszyscy wolą mało spieczony.

Chyba jeszcze nie spotkałem się z takim rodzajem chleba - "rustykalny".
Jak gdzie zobaczę to choćby z ciekawości kupię. Ale pewnie jak i ze
wszystkim innym - rustykalny nie równy rustykalnemu..

15. Data: 2018-03-02 18:37:23

Od: Trybun <c...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-02-28 o 20:45, XL pisze:
> [...]
> poczatkowej fazie pieczenia sporo pary. Dziś praktykuje się wkładanie do
> gorącego pieca razem z chlebem - płaskiego naczynia z wodą.

Trudno odgadnąć co jest przyczyną takiego stanu rzeczy. Stare
gospodynie,  pieką chleb od dawna, tak że je trudno podejrzewać o jakąś
fuszerkę.

> Chleb trzeba zaraz po wyjęciu z pieca posmarować kawałkiem słoninki albo
> chociaż wodą z solą i natychmiast po tym okryć cały grubą ściereczką lnianą
> czy obrusem aż do wystudzenia.

A jak to w ogóle jest że ten ze sklepu ma przeważnie bardzo cienką
skórkę a ten domowego wypieku jak słoń, czym to idzie? Jakieś ekstra
dodatki typu chemia w tym sklepowym?

16. Data: 2018-03-02 18:38:23

Od: Trybun <c...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-02-28 o 19:41, XL pisze:

> Ta sama, co w mące - było ŚWIEŻO zrobione.

Pewnie tak. To magazynowanie i w ogóle przemysłowe podejście do żywności
sprawia że po drodze przynajmniej część smaku gdzieś zanika..

> [...]
> najstarsze zapasy, zastępując je świeżymi. A ze starej mąki zapach dawno
> wywietrzał. A nie jełczeje ona, bo ma konserwanty i bógwica różne inne
> pododawane :-(((
> Normalnie świeża mąka nigdy nie mogłaby być miesiącami przechowywana w
> foliowej zaspawanej torebce, jak pakowana jest przez wielu producentów.
> Zaraz by stęchła przecież.
>
> A Dziadek mw. raz w miesiącu brał worek ziarna na furmankę i jechał do
> młyna ?
> Nawet raz mnie zabrał. Młyn był wodny. Cudo!

Z tym jasna sprawa. Mąka ze sklepu często nie wysypuje się z torebki,
tylko wypada taka zbrylona. Zawilgocona, stoi na półkach często
miesiącami to i jak to ma smakować..

Ewidentnie ten świat idzie w złym kierunku. Komu przeszkadzały te młyny
wodne..

18. Data: 2018-03-02 19:17:02

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trybun <c...@j...ru> wrote:

> Trudno odgadnąć co jest przyczyną takiego stanu rzeczy. Stare
> gospodynie,  pieką chleb od dawna, tak że je trudno podejrzewać o jakąś
> fuszerkę.

O fuszerkę może nie, ale o starość i związane z nią zapominanie, jak to
NAPRAWDĘ się kiedyś paliło i piekło...

> A jak to w ogóle jest że ten ze sklepu ma przeważnie bardzo cienką
> skórkę a ten domowego wypieku jak słoń, czym to idzie? Jakieś ekstra
> dodatki typu chemia w tym sklepowym?

Dla mnie to oczywiste, że tak.

--
XL

17. Data: 2018-03-02 19:17:02

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trybun <c...@j...ru> wrote:

> Pewnie tak.

A, i jeszcze jedno: z mleka od krów pasionych na łące! Świeża pasza,
słońce... Mleko na masło produkowane przemysłowo pochodzi od krów, które
nie widzą ani słońca, ani łąki :-(((

> To magazynowanie i w ogóle przemysłowe podejście do żywności
> sprawia że po drodze przynajmniej część smaku gdzieś zanika..

Wg mnie i mojej pamięci porownawczej (a mam świetną) jest to jakieś 80%
ubytku.

> [...]
> miesiącami to i jak to ma smakować..
>
> Ewidentnie ten świat idzie w złym kierunku. Komu przeszkadzały te młyny

Przede wszystkim Niemcom i (po nich) komunistom.

--
XL

19. Data: 2018-03-02 19:57:44

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:

> A, i jeszcze jedno: z mleka od krów pasionych na łące! Świeża pasza,
> słońce... Mleko na masło produkowane przemysłowo pochodzi od krów, które
> nie widzą ani słońca, ani łąki :-(((

...i jedzą prefabrykowane pasze, a nie zieloną trawę.
--
XL

20. Data: 2018-03-04 15:13:40

Od: Trybun <c...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-03-02 o 19:17, XL pisze:

> O fuszerkę może nie, ale o starość i związane z nią zapominanie, jak to
> NAPRAWDĘ się kiedyś paliło i piekło...

A i może dzisiejszy asortyment piekarniczy to już nie to samo co kiedyś.

No, skoro tak mówisz.

Vive la France!
E viva Espa?a!
Re: FREE CLASSIFIEDS