Zarowki energooszczedne

1. Data: 2009-12-28 13:51:20

Temat: Zarowki energooszczedne
Od: "jagon" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Potrzebuje kupic 15 sztuk zarowek z mocowaniem gu10.
Moze ktos poradzic jakis model/producenta ?
Glownie zalezy mi na mocy (ok 30-40 wat/sztuka), oczywiscie na
energooszczednosci i trwalosci. Lookam na alledrogo, ale niestety gubie sie
w tym calym natloku rodzajow tych zarowek.. ecoLED, powerLed, LED,
swietlowki kompaktowe itd.

Jedyne opinie /wsrod znajomkow/ na temat zywotnosci i jakosci oswietlenia
takimi zarowkami to sa opinie na zasadzie " ktos cos gdzies kiedys
powiedzial"..
Bo informacje sprzedawcow odnosnie trwalosci maja ogromna rozpietosc - od
8k h do 100k h a reszta informacji /nawet czasami producent i nazwa/ sa
identyczne, podobnie jest z temperatura swiatla - tez spore roznice przy
takich samych modelach.

Moze ktos z doswiadczenia powie jak to z tym jest ? Jaka jest ich trwalosc?
Jakie swiatlo ? Lepiej kupic jakas zarowke z np. 10 diodami czy taka z np.
40 ? A moze lepiej swietlowke kompaktowa ? Moze ktos cos polecic ?

Pozdrawiam.

Jagon

2. Data: 2009-12-29 07:11:36

Temat: Re: Zarowki energooszczedne
Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jagon" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> trwalosc? Jakie swiatlo ? Lepiej kupic jakas zarowke z np. 10 diodami czy
> taka z np. 40 ? A moze lepiej swietlowke kompaktowa ? Moze ktos cos

Ja mogę polecić trzymanie się sprawdzonych producentów i uważne przeczytanie
specyfikacji źródeł światła. Jako punkt wyjściowy przyjmij www.osram.pl. Dla
mnie cała reszta producentów to eksperyment na oświetleniu i własnej
kieszeni.

Pozdrawiam,
Druid29

3. Data: 2009-12-29 12:34:30

Od: AA <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

> mnie cała reszta producentów to eksperyment na oświetleniu i własnej
> kieszeni.

I to jest prawda. Mam lampe z zarowka halogenowa. Kolejne palily sie po
1-3 miesiacach. Markowe, nie markowe, nadajace sie do regulacji
sciemniaczem - nic to nie dalo.
Pomoglo dopiero zdemontowanie oslonki szklanej, ktora zabezpieczala
przed dotknieciem goracej zarowki. Najtansza zarowka dziala juz 2 lata.

AA

4. Data: 2009-12-29 14:42:41

Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2009-12-28 14:51, jagon pisze:
> Potrzebuje kupic 15 sztuk zarowek z mocowaniem gu10.
> Moze ktos poradzic jakis model/producenta ?
> Glownie zalezy mi na mocy (ok 30-40 wa
Mniemam ze tematyka swietlowek kompaktowych jest tak oklepana ze chodzi
Ci pewnie o LED :D
Tutaj moge wtracic pare groszy jako ze jakis czas temu wywalilem
tradycyjne oswietlenie z salonu i zastapilem je wlasnie LEDowym.
Jezeli chodzi o mocowanie gu10 to zarowki najczesciej sa zasilane z 230V
(sa takze na 12V i 24 V). I tutaj dostepne LED-owe zarowki maja wade -
faktycznie nizsza trwalosc niz wynikajaca ze spefyfikacji.
Ale nie wynika to tyle z trwalosci LED-ow co z bardzo kiepskiej
przetwornicy ktora je zasila bezposrednio z 230V (czasami trudno mowic o
przetwornicy gdyz jest to kondensator i rezystor).
Nie ma w sumie roznicy jaki producent - oszczedzaja wszyscy.
IMHO duzo lepiej kupic sobie zarowki 12V i zasilic je z bardziej
specjalizowanej przetwornicy do LED-ow.
Tutaj pojawia sie problem bo o ile elektroniczna przetwornica
do halogenow jest dosc tania (mowa o wersjach ~100W) to dolozenie
prostownika za 50gr zwieksza jej cene do jakis 150zl za model do 36W ;)
Grunt to zarobic.
Dlatego proponuje inna wersje: kupic sobie z odpowiednim zapasem
zasilacz do laptopa. Za okolo 40 zl juz mozna wybierac.
Z zabezpiecen to dostepna jest stabilizacje pradu i napieca a takze
zabezpieczenie termiczne i przeciwprzepieciowe.
Co do mocy podawanej na takich zarowkach LEDowych to wystepuje tutaj
ogromna nadinterpretacja ale takze czestokroc nieznajomosc podstawowych
pojec zwiazanych ze technika oswietleniowa.
Olac wiec mozna super hiper LED-y swiecace jak "prawie" zarowka 60W.
W praktyce to moze by tak bylo gdyby swiatlo z tejze diody skupic w 2 -5
stopniach.
Co do producenta to wiekszosc LEDow pochodzi z tej samej fabryki w
Chinach (niezaleznie od producenta oprawki).
Niestety najasniejsze i najbardziej firmowe LED-y, tj Cree kosztuja i to
slono a jest takze duzo podrobek.
Generalnie swiatlo jest duzo slabsze i trzeba przemyslec co chcesz
oswietlic. Wtedy to ma sens.
Ja zamiast doswietlac caly salon skupilem sie na czesci uzytkowej gdzie
faktycznie swiatlo jest mi potrzebne i udalo mi sie dosc dobrze
doswietlic to miejsce.
Waznym prametrem jest kolor takiego swiatla.
Cieple LED-y niestety nie sa takie cieple (pomijam pojedyncze sztuki na
diodach Cree ktora faktycznie sa ;)) i dlatego warto sie zastanowic nad
uzyciem swiatla odbitego.
Dzieki czemu mozesz w sumie dowolnie docieplic dany kolor.
Ja uzylem 6 reflektorkow LED (cieply bialy) ktore w praktyce daja dosc
zimne swiatlo. Do tego dodalem z tasmy LED (cieply bialy) podswietlenie
calego sufitu. Sufit jest pomalowany na bardzo delikatny odcien zoltego.
Wynikiem tego jest niesamowicie cieplutki i przyjemne swiatlo.
Zainteresowanym moge podeslac fotki na priv chociaz trzeba by to ogladac
w realu.

Artur Lew
arturdotlewatgmaildotcom

5. Data: 2009-12-29 14:43:45

Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2009-12-29 08:11, Druid29 pisze:
> Ja mogę polecić trzymanie się sprawdzonych producentów i uważne przeczytanie
> specyfikacji źródeł światła. Jako punkt wyjściowy przyjmij www.osram.pl. Dla
tia, rozumiem ze tam pracujesz ze kaza Ci mowic takie bzdury?
:D

6. Data: 2009-12-29 16:11:16

Od: Mamut <c...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

ja tam kupilem jakies noname'y cztery za 8,99zl i dwie osram'y po
22,99zl. To bylo kilka miesiecy temu.
W żyrandolu mam teraz dwie te tanie i dwie te drogie. Te tanie swiecą
jasniej i szybciej zapalają sie do pelnej jasnosci. Te osramy mają
taki efekt że przez około sekunde "ożywają" i dopiero po tym czasie
świecą normalnie. Także polecam tansze :) Co do żywotnosci to wypowiem
sie za 5lat.

7. Data: 2009-12-29 17:49:35

Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2009-12-29 17:11, Mamut pisze:
> taki efekt że przez około sekunde "ożywają" i dopiero po tym czasie
> świecą normalnie.
To akurat zaleta ;)
Bo swiadczy o tym ze te Osramy maja tzw podgrzewanie elektrod dzieki
czemu beda swiecily znacznie dluzej.
Ale to jedyna zaleta.
W praktyce elektronika w srodku wyglada tak samo.
Ten efekt powyzej zapewnia jeden element elektroniczny, w tych tanszych
sie go po prostu nie montuje (jak zwykle oszczednosc, koszt okolo 1zl).
Z zywotnoscia swietlowek jest roznie ale zalezy jak sa uzytkowane.
Tam gdzie czesto sie wlacza swiatlo nie ma sensu montowanie swietlowek
bo to znakomicie skraca ich zywotnosc.
Takiego efektu nie maja LED-y, te mozna wlaczac iles tam razy na sekunde
bez wplywu na ich zywotnosc.
W dluzej uzytkowanych pomieszczeniach mozna je montowac.
Te lepsze modele potrafia wytrzymac nawet 5 latek.
Niemniej przyszlosc i tak nalezy do LEDow albo technologii okololedowych
(np OLED)...

8. Data: 2009-12-29 19:35:06

Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Artur Lew" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Wynikiem tego jest niesamowicie cieplutki i przyjemne swiatlo.
> Zainteresowanym moge podeslac fotki na priv chociaz trzeba by to ogladac

Czyli jest tak jak napisałm wcześniej - czasochłonny eksperyment na
oświetleniu i kieszeniu :)

Druid29

9. Data: 2009-12-29 19:46:28

Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl> szukaj wiadomości tego autora

> tia, rozumiem ze tam pracujesz ze kaza Ci mowic takie bzdury?

Mój drogi Watsonie, czytaj moje wypowiedzi uważnie a dowiesz się, że polecam
pytającemu uważne zapoznanie się ze specyfikacją źródeł światła. Tak się
akurat składa, że wpomniany przeze mnie Osram opisuje niemal cały przekrój
żródeł światła i znalezienie czegoś na GU10 nie powinno być problemem. W
odróżnienieniu od wielu marek "marketowych", źródła światła Osram można
znaleźć w powaźnych hurtowniach elektroinstalacyjnych.
Ty za to tak się skupiłeś na LEDach firmy Cree i innych, że zapomniałeś o
innych technologiach i widzisz bzdury w wypowiedziach które nie pasują do
Twoich poglądów.

Pozdrawiam
Druid29

10. Data: 2009-12-30 00:26:37

Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2009-12-29 20:46, Druid29 pisze:
> Tak się akurat składa, że wpomniany przeze mnie Osram opisuje niemal
Napisales "...cała reszta producentów to eksperyment na oświetleniu..."
wyraznie faworyzujac OSRAM.
Jezeli chcialbys zachowac obiektywizm to nie sposob wspomniec tez o
innej maloznanej firmie Philips istniejacej od 1891 r czy podworkowego
GE istniejacego od 1892 r.

> światła Osram można znaleźć w powaźnych hurtowniach elektroinstalacyjnych.
Podobnie jak Phillips-a i pewnie kilkunastu innych producentow?

> Ty za to tak się skupiłeś na LEDach firmy Cree i innych, że zapomniałeś
> o innych technologiach i widzisz bzdury w wypowiedziach które nie pasują
Zanim zaczniesz mnie szkalowac czytaj dokladnie.
Napisalem:
"Mniemam ze tematyka swietlowek kompaktowych jest tak oklepana ze chodzi
Ci pewnie o LED..."
Nijak ma to sie do wykluczania tej czy innej technologii...

Artur Lew
arturdotlewatgmaildotcom

Podłączenie syfonu do odpływu kanalizacji
Koszty utrzymania domu ?
Koło Reflex - o co z tym chodzi?
płyta indukcyjna i płaskie dno garnków
Ogrzewanie