Zielone szparagi

1. Data: 2000-01-16 10:51:53

Temat: Re: Zielone szparagi
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett <m...@w...net> wrote:

> W Stanach produkcja warzyw musi byc zmechanizowana, bo inaczej
> kosztowalyby straszne pieniadze. W Stanach w produkcji rolnej pracuje
> zaledwie 3% ludnosci, ktore zywi caly kraj. Wyobraz sobie zbieranie na
> krajowa skale (375 milionow ludzi) szparagow recznie, bo biale bardziej
> estetyczne i lepiej smakuja. Ha ha haa aaaaa ha ha ha.

I te 375 milionow je szparagi w sezonie? Tak naprawde, jaki procent
Amerykanow probuje swieze szparagi chociaz raz w roku?

> A wiec, jak widzisz, nikt nic nikomu nie wmawia, jest to tylko kwestia
> kosztow robocizny.

Czy koszty robocizny sa wieksze w USA, gdzie jada sie szparagi zielone,
czy w Niemczech, gdzie jada sie biale szparagi i gdzie szparagi sa w
sezonie narodowa namietnoscia?

Wladyslaw

PS. Wczoraj w telewizji pokazali film Wybrzeze Moskitow. Byla w nim
scena w ktorej amerykanski rolnik zbieral recznie zielone szparagi.

W.

1. Data: 2000-01-16 12:38:56

Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nigdy nie byles w zadnym supermarkecie?

Bywam bardzo czesto, ale zielonych (zadnych zreszta) nie spotkalem

Przemyslaw Koziarski

1. Data: 2000-01-16 21:06:48

Od: l...@N...ZNOSZE.SPAMU.ii.uj.edu.pl (Leszek(Lechu) Marmon) szukaj wiadomości tego autora

"Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> wrote:

>Po dokladnych badaniach okazalo sie, ze zielone szparagi to amerykanski :)))
>wynalazek polegajacy na maszynowym zbiorze szparaga. Ale, ze maszyna
>szparaga z kopca nie wykopie ani po polu z kopcami nie przejedzie, to
>uprawiawia sie na plaskim polu a zbiera jak wyrosna kilkanascie cm ponad
>ziemie, przez co zielenieja. Potem wystarczy wmowic ludziom, ze to jest
>lepsze i oryginalne i pewnie drozsze.....
>A ja narzekalem na zacofanie polskich plantatorow we wprowadzaniu nowych
>odmian :)))))

Pomijajac wszytko inne to wydaje mi sie, ze te zielone szparagi moga
smakowac inaczej (lepiej lub nie ale inaczej). Dlaczego? Wyglada na to, ze
wyrastajac poza grunt i wystawione na swiatlo sloneczne uaktywnia sie w
nich chlorofil a wraz z nim musza sie pojawic inne procesy zachodzace w
roslinie.... Generalnie ma to prawo wplynac nie tylko na kolor rosliny ale
i na jej smak. Prawda?

Pozdrawiam.

Lechu

--
Leszek(Lechu) Marmon
E-Mail: l...@N...ZNOSZE.SPAMU.ii.uj.edu.pl
|_____\___|\___|_| |_|\__,_| U

1. Data: 2000-01-17 08:17:01

Temat: Odp: Zielone szparagi
Od: "The_Islander" <s...@u...net> szukaj wiadomości tego autora

> PS. Wczoraj w telewizji pokazali film Wybrzeze Moskitow. Byla w nim
> scena w ktorej amerykanski rolnik zbieral recznie zielone szparagi.
>
> W.

Nie wiem czy zauważyłeś ale zbierali je jakoś meksykańsko wyglądający
robotnicy rolni a wiesz, że pracownicy nielegalnie pracujący akceptują
również niskie b. stawki płacy. Amerytkański rolnik może tylko ich
nadzorował :-))

Pozdrawiam,

Marek.

1. Data: 2000-01-17 15:41:47

Od: e...@a...com (Evajp) szukaj wiadomości tego autora

>I te 375 milionow je szparagi w sezonie? Tak naprawde, jaki procent
>Amerykanow probuje swieze szparagi chociaz raz w roku?

Jezeli lubi i wie co z tym zrobic to prawdopodobnie 100%. Swieze szparagi sa w
supermarkecie na okraglo, cena przystepna, czasami nawet bardziej przystepna
niz przystepna bo musza sie pozbyc. Zupa szparagowa jest bardzo popularna,
jezeli ktos ma szanse zjesc cos na stolowce studenckiej, to pewnie nie raz ja
jadl (no ale to pewnie szparagi z puszki). Ludzie uwielbiaja jadac po
knajpach, wiec moga sobie zamowic szparagi, kwestia gustu. Na pewno od tego nie
zbiednieja.

<eva>

1. Data: 2000-01-17 22:09:28

Temat: Re: Odp: Zielone szparagi
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

The_Islander <s...@u...net> wrote:

> Nie wiem czy zauważy"eś ale zbierali je jakoś meksykańsko wyglądający
> robotnicy rolni a wiesz, że pracownicy nielegalnie pracujący akceptują
> również niskie b. stawki p"acy. Amerytkański rolnik może tylko ich
> nadzorowa" :-))
>
> Pozdrawiam,
>
> Marek.

Czy meksykanski rolnik wzialby wiecej za zbieranie bialych szparagow niz
za zbieranie zielonych?

A gstarbeiter w Niemczech, to pewnie bierze wiecej za zielonie niz biale
i dlatego Niemcy jedza biale szparagi?

Wladyslaw

Wladyslaw

1. Data: 2000-01-17 22:09:30

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Evajp <e...@a...com> wrote:

> Jezeli lubi i wie co z tym zrobic to prawdopodobnie 100%.

Zgadzam sie, ze 100% tych co znaja je i lubia. Ale ilu ich jest?

W Kaliforni, gdzie najwiecej w USA hoduje sie szparagow, roczna
produkcja w 1955 r. wynosila ok 34 mln. kg, co dalo 38% krajowej
produkcji. Calosc produkcji USA wyniosla wiec ok. 90 mln. kg. Daje to
ok. 1/4 kg na Amerykanina, a wiec jedna solidna porcja swiezych
amerykanskich szparagow, gdyby wszystkie one byly jedzone swieze, nic
nie eksportowano, i kazdy Amerykanin je jadl.

> Swieze szparagi sa w
> supermarkecie na okraglo,

Co to znaczy na okraglo? Szparagi to warzywo sezonowe. W USA uprawiane
jest glownie w Kalifornii (zbiory styczen- czerwiec), stanie Waszyngton
(kwiecien-czerwiec), Michigan i New Jersey (maj i czerwiec). Amerykanscy
rolnicy nadto ostatnio zmniejszaja areal upraw szparagow. Od
pazdziernika do grudnia 90% szparagow jest importowanych, glownie z Peru
i Chile.
Zauwazyc tez nalezy, ze Peru np. produkuje zarowno biale jak zielone
szparagi, przy czym biale sa glownie eksportowane w puszkach do Europy,
zas zielone, swieze do USA.

Zgodzicie sie wiec chyba ze cena robocizny w USA nie mogla zadecydowac o
rozpowszechnieniu sie tam zielonych szparagow?

Wladyslaw

1. Data: 2000-01-17 23:05:16

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

"Leszek(Lechu) Marmon" wrote:
> [...]
Generalnie ma to prawo wplynac nie tylko na kolor rosliny ale i na jej smak. Prawda?

Tak, masz racje, zielone szparagi smakuja bardziej trawiasto, maja ten
"zielony" smak, tak, jak roznica w smaku miedzy kwiatem kalafiora i
kwiatem brokuly.
Magdalena

1. Data: 2000-01-22 06:55:45

Od: "af" <f...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

Przemyslaw Koziarski <p...@k...net.pl> wrote in message
> [...]
> lepsze i oryginalne i pewnie drozsze.....
> A ja narzekalem na zacofanie polskich plantatorow we wprowadzaniu nowych

Nie wiem jakie to badania przeprowadzales....Mieszkajac w Pln. Kalifornii
mialem w ogrodku szparagi...Jest to roslina dlugowieczna, chyba nawet
kilkunastoletnia...Co roku wyrastaly zielone pedy ktore trzeba bylo scinac
zanim sie zrobily zdrewniale....Roslo to prawie w oczach, po klikanascie cm.
dziennie..A wyrosniete wygladaly jak asparagus ( tak sie zreszta nazywaja
szparagi w inglisz) ktorym sie ozdabia kwiaty ciete... Biala, czyli
blanszowana odmiana polega na obsypaniu zielonych pedow ziemia...Nie majac
dostepu do slonca pedy nie zielenia sie...Tu w USA biale szparagi sa rzadkie
i duzo drozsze od zielonych, rosnacych naturalnie... Jest wiec wrecz
odwrotnie niz piszesz...
F.

1. Data: 2000-01-22 09:35:29

Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Biala, czyli
> blanszowana odmiana polega na obsypaniu zielonych pedow ziemia>

Nie wiem czy wiesz co znaczy blanszowanie ? :) A zielonych pedow sie nie
opsypuje ziemia bo nic by juz to nie dalo, one maja rosnac w ziemi.

...Tu w USA biale szparagi sa rzadkie
> i duzo drozsze od zielonych, rosnacych naturalnie... Jest wiec wrecz
> odwrotnie niz piszesz...
> F.

Fakt : w USA jest odwrotnie. Wlasnie o to mi chodzilo, ze wiekszosc swiata
jada biale szparagi, ale amerykanie uproscili zabawe i hoduja zielone, a nie
maja bialych.
Ale ja niestety jestem z tej gorszej czesci swiata (wszystko poza USA) wiec
zapomnialem , ze to biale szparagi sa tym nienormalnym zjawiskiem :)))))

Przemyslaw Koziarski

pizza a Przemysław K.
Odp: Apropo odkurzacza RAINBOW...
koniak