a propos wędzenia...

1. Data: 2008-05-19 14:16:48

Temat: a propos wędzenia...
Od: "mirek dziobiński" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Sz. Grupowiczów
Czy do wędzenia nadaje się "chrust" drzew owocowych-jabłoni, gruszy (drobne
pionowo rosnące gałązki) ?

pozdrawiam
mirek

2. Data: 2008-05-19 19:22:00

Temat: Re: a propos wędzenia...
Od: "akiloni" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "mirek dziobiński" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> Witam Sz. Grupowiczów
> Czy do wędzenia nadaje się "chrust" drzew owocowych-jabłoni, gruszy
> (drobne
> pionowo rosnące gałązki) ?

tak, do wędzenia używa się drzew liściastych
az

3. Data: 2008-05-19 21:28:55

Od: Jacek Ostaszewski <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

akiloni pisze:

> Użytkownik "mirek dziobiński" <m...@o...pl> napisał w
> wiadomości news:31e4.00000207.48318bd0@newsgate.onet.pl...
>>

> tak, do wędzenia używa się drzew liściastych
> az

Pytanie, na mój rozum, dotyczyło nie gatunku drzew, to każdy wie, że nie
iglaste, tylko wielkości drew. Moim zdaniem - nie. Spłoną szybko, nie
dając dymu tylko ciepło. Z literatury rosyjskiej o wędzeniu wiem, że oni
kategorycznie zabraniają wędzenia moczonym drewnem, znaczy - wilgotnym
tak, ale nie polewanym wodą. Może można te gałązki pomoczyć,
spowalniając ich spalanie, ale pewności nie mam...

--
JackOss - po kiego mi sygnaturka?!!

4. Data: 2008-05-20 03:23:41

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 19 Maj, 16:16, "mirek dziobiński" <m...@o...pl> wrote:
> Witam Sz. Grupowiczów
> Czy do wędzenia nadaje się "chrust" drzew owocowych-jabłoni, gruszy (drobne
> [...]

Próba nie strzelba!!!
Praktycznie trzeba by je podgrzewać przez jakąś blachę a nie spalać
- będą wydzielały dym, spalone w ogniu zapieką i osmolą wyroby. Dym
konserwuje i nadaje walory smakowo-zapachowe, aby jednak konserwował
musi wejść do wnętrza wędliny, a więc nie może mieć zbyt wysokiej
temperatury, a i czas musi być stosunkowo długi. Są małe wędzarki dla
wędkarzy - dostępne stosunkowo tanio na Allegro, na nich można
wypróbować wędzenie tymi gałązkami.
Wedzenie w "zimnym" dymie daje smaczne i trwałe wędliny, dodatek
gałązek jałowca dodaje zapach i konserwuje. Można tez użyć mielonych
szyskojagód w fazie doprawiania mięsa.

5. Data: 2008-05-20 07:26:27

Od: DuzyMis <d...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Ostaszewski pisze:

> Pytanie, na mój rozum, dotyczyło nie gatunku drzew, to każdy wie, że nie
> iglaste, tylko wielkości drew. Moim zdaniem - nie. Spłoną szybko, nie

.... ciach

"Wędliny domowe" autor Stanisław Borowczak - zrąbki wędzarnicze, wióry
wędzarnicze jak najbardziej się nadają do wędzenia - jest nawet wskazane
mieszanie różnych "frakcji" drewna. Wystarczy więc gałęzie rozdrobnić.

Wg. innych źródeł (a bodajże Szwardzwald jest ojczyzną tej wędzonki)
istnieje sposób wędzenia drzewem iglastym. Daje to taką czarną
aromatyczną (żywiczną) powłokę.

Pozdrawiam
Duży Miś

6. Data: 2008-05-20 08:52:42

Od: "akiloni" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Witam Sz. Grupowiczów
> Czy do wędzenia nadaje się "chrust" drzew owocowych-jabłoni, gruszy

polecam ten adres http://wedlinydomowe.pl/ sa tam przepisy i zdjęcia
az

7. Data: 2008-05-20 09:09:04

Od: "mirek dziobiński" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

głównie zastanawiam się, czy duży procent kory w stosunku do czystego drewna na
drobnych gałązkach nie jest niepożądany, czy np nie będzie powodował
goryczki...
pozdr
mirek d

8. Data: 2008-05-20 16:09:32

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

DuzyMis pisze:

> [...]
>
> Wg. innych źródeł (a bodajże Szwardzwald jest ojczyzną tej wędzonki)
> istnieje sposób wędzenia drzewem iglastym. Daje to taką czarną

Wędzi się na drewnie a owocowe są najlepsze.
Wilgotność drewna najlepiej 18-25%.
--
pozdr. Jerzy

9. Data: 2008-05-20 16:11:57

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

mirek dziobiński pisze:
> głównie zastanawiam się, czy duży procent kory w stosunku do czystego drewna na
> drobnych gałązkach nie jest niepożądany, czy np nie będzie powodował
> goryczki...

Będzie, i może dać niepożądane smaki.
--
pozdr. Jerzy

10. Data: 2008-05-21 10:23:06

Od: "mirek dziobiński " <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Będzie, i może dać niepożądane smaki.

No właśnie oto mi chodziło... czyli się nadają ale po odkorowaniu (kto by się
w to bawił)

pozdrawiam
mirek d.

Pansla - ogladasz Ewę?