borowka amerykanska

1. Data: 2002-08-05 19:55:00

Temat: borowka amerykanska
Od: "Domin" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich.
Chce sobie posadzic kilka krzakow borowki amerykanskiej.
Chcialbym sie spytac o kilka rzeczy:
Do jakich rozmiarow dorasta borowka ( chcialbym rozplanowac co ile moge je
posadzic)?
No i czy dol trzeba wyscielac podziurawiona folia czy lepiej nie?
Moze macie jakies ulubione odmiany (oczywiscie plenne i smaczne ;-) ) ?
Aha i moze wiecie cos jeszcze o borowce kanadyjskiej czy daje podobne plony
jak amerykanska i czy dorasta do takich samych rozmiarow?

Dziekuje za odpowiedzi.

Pozdrawiam.

Dominik

2. Data: 2002-08-05 20:26:02

Temat: Re: borowka amerykanska
Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Domin" <s...@p...onet.pl> writes:

> Do jakich rozmiarow dorasta borowka ( chcialbym rozplanowac co ile
> moge je posadzic)?

Zalecany rozstaw to metr, półtora w rzędzie i dwa, dwa i pół metra
między rzędami.

> No i czy dol trzeba wyscielac podziurawiona folia czy lepiej nie?

A po co?

> Moze macie jakies ulubione odmiany (oczywiscie plenne i smaczne ;-)
> ) ?

Wszystkie :-) Zwróć uwagę na termin dojrzewania owoców, bo one głównie
tym się różnią. Owoce są dość smaczne, nie mniej jednak, imho,
ustępują smakiem leśnym jagodom...

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Był pewien artysta pod Coethen
Z wyrytym na dupie bukietem.

3. Data: 2002-08-06 06:13:38

Od: "Ewa Nilsson" <j...@N...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> napisał(a):

> Zalecany rozstaw to metr, półtora w rzędzie i dwa, dwa i pół metra
> między rzędami.

Wielkość zależy od odmiany. Mam jeden krzaczek odmiany Bluetta, jest bardzo
niski (ok. 70 cm), Blue Crop jest wyzszy (150 cm),a podobno są odmiany
osiągające 2 m.

> A po co?

Lepiej dobrze wysciółkować korą.

> Wszystkie :-) Zwróć uwagę na termin dojrzewania owoców, bo one głównie
> tym się różnią. Owoce są dość smaczne, nie mniej jednak, imho,
> ustępują smakiem leśnym jagodom...

Zgadzam się, zwłaszcza sok z borówki amerykańskiej nie umywa sie do
prawdziwego jagodowego. Ze smakiem swiezych owoców jest znacznie lepiej. Moja
ulubiona odmiana to Patriot - łaczy smak i plenność. Najlepszy smakowo jest
Herbert ale bardzo marnie owocuje.

Pozdrawiam, Ewa.

4. Data: 2002-08-06 06:38:22

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa Nilsson" <j...@N...poczta.gazeta.pl> writes:

> Lepiej dobrze wysciółkować korą.

Jak rozumiem, aby zwiększyć kwasowość gleby (obniżyć pH). Ale w
przypadku, gdy ten odczyn jest niski (np. u nas pH w granicach 4+) nie
widzę potrzeby ściółkowania dołu korą. Korę, owszem, rozsypałbym na
powierzchni, aby zmniejszyć parowanie (zwiększyć wilgotność) i
uchronić trochę od nasiewających się chwastów.

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Pewien nekrofil z Avignonu
Zepchnął raz żonę swą z balkonu,

5. Data: 2002-08-06 07:27:30

Od: Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,

> No i czy dol trzeba wyscielac podziurawiona folia czy lepiej nie?
> Moze macie jakies ulubione odmiany (oczywiscie plenne i smaczne ;-) ) ?

Folia jest potrzebna wtedy gdy ziemia w ogrodzie bardzo nieodpowiednia dla
borowki (zbyt zasadowa albo zbyt gliniasta). Wykorzystanie foli polega na
1.wykopaniu dolka o srednicy 120 cm i glebokosci 60 cm (niektorzy podaja
ze wystarczy 30 cm)
2.wylozeniu dolka folia
3.zasypaniu dolka kwasna przepuszczalna ziemia, koniecznie z gorka.
4.mocnym podlaniu
5.zasadzeniu krzewu odmiany np. Patriot.

Ja np. jak okazalo sie, wybralem miejsce pod borowki na ziemi przykrytej
warstwa margla. Dolek wykopalem taki ze weszlo do niego 8 taczek ziemi
przywiezionej z lasu. Do tego dorzucilem 2 worki kwasnego torfu.
Przez lato 3 razy podsypywalem siarczan amonu.

Pozdr.

D.P.

6. Data: 2002-08-06 12:07:28

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]
> Ja np. jak okazalo sie, wybralem miejsce pod borowki na ziemi przykrytej
> warstwa margla.
[...]

Margiel? Tak dawno tego slowa nie widzialem, ze az zapomnialem co oznacza!
;-)
--
Pozdr. Jerzy Nowak

"Learn the rules. Than break some."

7. Data: 2002-08-06 13:36:16

Od: Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 6 Aug 2002, Jerzy wrote:
> Margiel? Tak dawno tego slowa nie widzialem, ze az zapomnialem co oznacza!
> ;-)
> --
> Pozdr. Jerzy Nowak
To Ty Sledzik jestes czy moze czegos nie rozumiem?

Pozdr.

D.P.

8. Data: 2002-08-06 21:00:30

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przywiezionej z lasu. Do tego dorzucilem 2 worki kwasnego torfu.
> Przez lato 3 razy podsypywalem siarczan amonu.

margiel to chyba taka bialowoszara glina
?
mam to u siebie
ale wyjasnij mi prosze skoro glina jest nieprzepuszczalna
to po co te folie jeszcze ukladac
?
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

9. Data: 2002-08-07 07:13:09

Od: Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,
> margiel to chyba taka bialowoszara glina
> ?
Zgadza sie. Glina z kamykami.
> mam to u siebie
> ale wyjasnij mi prosze skoro glina jest nieprzepuszczalna
> to po co te folie jeszcze ukladac
> ?
Ta glina jest bardzo zasadowa.
Folia izoluje wsad kwasnej ziemi od szybkiego zzasadowienia.

> z pozdrowieniami i usmiechami
> _hehehe

Pozdrawiam,

D.P.

10. Data: 2002-08-07 22:38:45

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> Ta glina jest bardzo zasadowa.
> Folia izoluje wsad kwasnej ziemi od szybkiego zzasadowienia.
>
> Pozdrawiam,
>
> D.P.

:)
masz racje z ta zasadowoscia:
mam bardzo wysokie pH wody w stawku wykopanym w tej glinie
i min po paru bezwietrznych dniach na powierzchni wody
zaczyna sie tworzyc bialawy kozuszek
:(
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

Grupo - do do Was, o Was, proszę o opinie
[3m] Ziemia do ogrodka
winorosl do orgrodu/dzialki
malwy
Cięcie winorośli