choroba kasztana

1. Data: 2005-07-25 11:53:20

Temat: Re: choroba kasztana
Od: _rais <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 25 Jul 2005 13:56:56 +0200, maciej napisał(a):

> Witam.
> Mam na ogrodzie sporego kasztana niestety dostał plam na liściach i
> zaczynaja liście opadać, wiem że jest jakaś choroba kasztanów i
> kasztanowców. Czy może ktoś wie jak ona się nazywa i jak się z nią walczy.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Szrot%C3%B3wek_kasztano
wiaczek

Generalnie trzeba grabić i palić opadłe liście.

Moje liliowce:
http://www.fotogalerie.pl/galeria/galeria_raistand

2. Data: 2005-07-25 11:56:56

Temat: choroba kasztana
Od: "maciej" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.

--
Maciek

3. Data: 2005-07-25 13:29:34

Od: "nocnik" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zaczynaja liście opadać, wiem że jest jakaś choroba kasztanów i
> kasztanowców. Czy może ktoś wie jak ona się nazywa i jak się z nią walczy.

Szrotówek kasztanowcowiaczek juz od ładnych kilku lat zadomowił sie w
Polsce. Ten owad potrafi bardzo oszpecić drzewo. Ciezko z nim walczyc.
Polacy wymyslili szczepionki dla kasztanowców. W moim mieście (Sieradz)
władze zainwestowałey w tą szczepionke i widac rezultaty. Nie spodziewałem
się ze az tak pomoze. Nie ma ani jednego zółtego liskta. Nie wiem jak nazywa
sie ten prepatat i czy mozna go kupic w sklepie ogrodniczym, ale watro
poszukac. Szczepi się poprzez wiercenie w pniu otworów i podanie preparatu
bezpośrednio do naczyn drzewa.

4. Data: 2005-07-25 16:17:43

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

może to to:
cyt.
Osłabione kasztanowce stają się łatwym łupem dla innych chorób. Od
kilkudziesięciu lat nasila się w Europie epidemia choroby zwanej zarazą
kasztanowca. Powoduje ją grzyb o łacińskiej nazwie Guignardia aesculi.
Coraz groźniejsze rozprzestrzenianie się tej choroby w Polsce zaczęło
się w latach sześćdziesiątych. Zakażenie drzewa objawia się początkowo
jasnobrązowymi plamami na liściach, ponadto z roku na rok liście stają
się mniejsze. Po kilku latach drzewo zamiera. Los kasztanowców stał się
bardzo niepewny - epidemia i atak szrotówka nasilają się do tego
stopnia, że rzadko można dziś znaleźć zdrowe drzewo.
http://www.polska.pl/aktualnosci/specdlapolski/artic
le.htm?id=67744

pozdr. Jerzy

5. Data: 2005-07-27 09:01:04

Od: Piotr Kieracinski <p...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

maciej wrote:

> Mam na ogrodzie sporego kasztana niestety dostał plam na liściach i
> zaczynaja liście opadać
Ze szrotowek juz wiesz, ze grabic i palic liscie tez wiesz; mozesz
jeszcze wiosna owijac pien (na wyskosci piersnicy) folia spozywcza -
beda sie do niej przyczepiac wspinajace sie na drzewo szrotowki, co
znacznie ograniczy ich populacje i byc moze ocali drzewo. Szczepionka
drzewa jest nieskuteczna i bardzo szkodliwa dla otoczenia i ludzi. Juz
zaprzestano jej stosowania. Obecnie pracuje sie (m.in. w Lublinie na KUL
i w Niemczech, np. w Berlinie na zlecenia wlazd aglomeracji) nad hodowla
szczepow nicieni, ktore w glebie niszcza szrotowka (sa prowadzone proby
ze "szczepieniem" gleby w poblizu drzew).
pik

6. Data: 2005-07-27 09:26:22

Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Kieracinski <p...@n...pl> writes:

> znacznie ograniczy ich populacje i byc moze ocali drzewo. Szczepionka
> drzewa jest nieskuteczna i bardzo szkodliwa dla otoczenia i ludzi.

Co do szkodliwosci wypowiadac sie nie bede, bo nie wiem.

Ale skutecznosc mozna bylo w Warszawie golym okiem obejrzec -
szczepione drzewa prawie nie mialy plam na lisciach.

MJ

7. Data: 2005-07-27 12:56:21

Od: "Jagoda" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "maciej" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> zaczynaja liście opadać, wiem że jest jakaś choroba kasztanów i
> kasztanowców. Czy może ktoś wie jak ona się nazywa i jak się z nią walczy.

O szczepieniach już wiesz ale można też inaczej.
Szrotówek wydaje w ciągu roku trzy a nawet cztery pokolenia, w zależności od
pogody.
Jak przyjrzysz się dokładnie to w czasie wylotu z liści, na pniu siedzi cała
chmara maleńkich motylków mniejszych od mola i wyglądających jak przecinki.
Schodzą one na pień żeby odbyć gody i ponownie składają jaja na liściach.
Żeby ograniczyć ich populację najlepiej w tym czasie prysnąć owadofosem albo
innym środkiem owadobójczym.
Są też żółte lepy wabiące tego motylka ale jak każdy inny środek ma on wady.
Bo nie tylko szrotówek siada na lepach ale inne nieszkodliwe albo pożyteczne
owady też się łapią i wtedy są wyrzuty sumienia.
Oprócz szrotówka są jeszcze choroby grzybowe które atakują osłabione przez
szrotówka drzewa.
Jedną z nich jest GUIGNARDIA AESCULI - BRUNATNIENIE LIŚCI KASZTANOWCA
Choroba grzybowa powodująca zamieranie liści, a skutkiem tego zamarcie po
kilku latach całej rośliny. Palenie liści ogranicza infekcje.
Można opryskać jednym z preparatów, jeden do dwóch razy co 10 dni ( można
stosować przemiennie):
1 Bravo 500 - stęż. 0,2%
2 Funaben 50 WP - stęż. 0,2%
3 TopsinM - stęż 0,1%
4 Baycor 300 - stęż. 0,2%

Życzę udanej walki o życie kasztanowców - Jagoda

8. Data: 2005-07-27 16:27:49

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Jankowski napisał(a):

> Co do szkodliwosci wypowiadac sie nie bede, bo nie wiem.
>
> Ale skutecznosc mozna bylo w Warszawie golym okiem obejrzec -
> szczepione drzewa prawie nie mialy plam na lisciach.
>
> MJ

A gdzie należało to oko zawiesić?
:-?
pozdr. Jerzy