ciasto z marchwi

1. Data: 2004-06-13 20:42:22

Temat: ciasto z marchwi
Od: "Misielin" <MichalSadowski@_NOSPAM_acn.waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

witam i pytam :
mam dylemat czy marchew do tego ciasta ma być ugotowana czy surowa?
przegooglowałam archiwum i sama już nie wiem, a przy okazji zastanawiam się
nad przepisem.
W archiwum były przepisy na ciasto w kierunku piernika a ja słyszałam od
znajomej mieszkającej w Kanadzie, że u nich dodaje się biały ser taki
zmielony o kremowej konsystencji. Hmm i co Państwo na to?
Bo ja zgłupiałam

pozdrawiam serdecznie

1. Data: 2004-06-13 21:53:12

Temat: Re: ciasto z marchwi
Od: "eM eL" <b...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Misielin <MichalSadowski@_NOSPAM_acn.waw.pl> napisał(a):

> czy marchew do tego ciasta ma by&aelig; ugotowana czy surowa?
Surowa marchewka.

> W archiwum by&sup3;y przepisy na ciasto w kierunku piernika a ja
s&sup3;ysza&sup3;am od
> znajomej mieszkaj&plusmn;cej w Kanadzie, &iquest;e u nich dodaje si&ecirc;
bia&sup3;y ser taki
> zmielony o kremowej konsystencji. Hmm i co Pa&ntilde;stwo na to?

Do ciasta nie, ale mozna zrobic pyszna 'polewe' ('frosting') z sera i
oblozyc nia carrot cake.

200 g serka kremowego (np. typu Philadelphia)
1/4 szklanki masla
cukier waniliowy (albo utarta vanilia z laski albo ekstrakt vaniliowy) do
smaku (1 lyzeczka od herbaty ekstraktu wystarcza...)
szklanka i pol cukru pudru (dodawac powoli i probowac, ale ma byc b.
slodkie!)

Maslo i ser musza byc miekkie (w temperaturze pokojowej.) Wszystko
wymieszac bardzo dokladnie i obsmarowac naokolo (mozna nieragularnie,
uzywajac np. noza) upieczone i schlodzone 'carrot cake', aby
przypominalo "szron."

1. Data: 2004-06-14 04:30:53

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>smaku (1 lyzeczka od herbaty ekstraktu wystarcza...)
>szklanka i pol cukru pudru (dodawac powoli i probowac, ale ma byc b.

a gdzie sok/skorka od cytryny?? sama Philadelfia nie wyostrzy
mdlosci/slodkosci ciasta. Najlepsze ciasto marchewkowe (a sporo
lat temu uznalam, ze musze znalezc gdzies lokalnie NAJLEPSZE
takie ciacho), jakie jadlam mialo wlasnie swietnie wywazone
proporcje miedzy slodkoscia a kwaskowatoscia. Tylko WTEDY da sie
zjesc duzo tego ciasta bez jakichs skutkow ubocznych , typu chec
natychmiastowego zjedzenia ogorka kiszonego, albo, nie daj
bogini, sledzia ;))

trys, poranny ptaszek
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2004-06-14 11:38:29

Temat: Re: ciasto z marchwi - karot kejk, ktory eM robi
Od: "eM" <m...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

"Misielin" powitala i zapytala:

> mam dylemat czy marchew do tego ciasta ma być ugotowana czy surowa?
(...)
> Bo ja zgłupiałam

Umiem niewiele, a tym, co umiem, chetnie sie podziele :-)

Otoz w testamencie tesciowej, oprocz wstretnego charakteru meza, co wylazi
na wierzch zwlaszcza, gdy trzeba patycznki ciagnac, by wytypowac ochotnika
do niedzielniego zmywania, mam obiecany - miedzy innymi ;-) - przepis na
porzadny placek marchewkowy (czasami uzywany na na otarcie lez pomywaczowi,
czesciej jednak w funkcji szantazu lub lapowki).

Jak na razie radze sobie z przepisem zgapionym z ksiazki Delii Smiths "How
to Cook. Book One" na stronie pod wielkim drukiem: "Low-fat Moist Carrot
Cake", co sie z reszta zgadza.

Skladniki na tortownice 23cm -bo ja placki w tortownicy, malej blaszki
jeszcze nie odziedziczylam ;-)

175g cukru trzcinowego
2 wieksze jajka
120ml oleju slonecznikowego
200g maki razowej (w oryginale: wholemeal flour)
1 czubata lyzeczka proszku do pieczenia
1,5 lyzeczka sody oczyszczonej
3 lyzeczki przypraw korzennych (chyba korzennych? w oryginale mixed
spice - czyli: cynamon, gałka muszkatołowa, imbir, gozdziki)
200g surowej :-) utartej na tarce o drobnych oczkach tytulowej marchewki
starta skorka z jednej pomaranczy
175g sparzonych rodzynek

Instrukcja: skladniki polaczyc :-)

Piec w piekarniku rozgrzanym do 170 st. C na srodkowej polce, jakies 35-40
minut.

Cieply placek ponakluwac patyczkiem, wylosowanym uprzednio w ustalaniu
kolejki do zmywania ;-) i solidnie skropic polaczonym sokiem z polowki
pomaranczy (skorka juz wczesniej odarta...), jednej lyzki soku z cytryny i
40g cukru trzcinowego.

Wystudziony placek pokryc masa zrobiona z polaczenia:
250g serka (oczywiscie moze byc Philadelphia)
2 lyzek cukru
odrobiny esencji waniliowej
(tu akurat mozna spokojnie poeksperymentowac i esencje do serka dodac jakie
tam kto woli, poza tym ciemny spod i biala czapa na pewno obudza w kazdym
powolanie artysty dekoratora)

Polecam,
eM jeszcze w rekawicach, prosto od zmywakow ;-)

1. Data: 2004-06-14 13:57:38

Od: "eM eL" <b...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> napisał(a):

> [...]
> zjesc duzo tego ciasta bez jakichs skutkow ubocznych , typu chec
> natychmiastowego zjedzenia ogorka kiszonego, albo, nie daj

Ciasto z marchewka 'carrot cake' w USA to jak barszcz w PL - kazdy ma swoj
przepis :-)

Jedno jest pewne: polewa ('icing') jesli jest, powinna byc wsciekle
slodka. Ale polewe robi sie nieczesto, a wiec normalnie to ciasto to
smakuje troche jak taki "rozwodniony" polski piernik. A co do samego
ciasta, to ja akurat lubie z ananasem , rodzynkami, wiorkami kokosowymi i
orzechami.

Przepis ktorego uzywam jest taki:

2 szklanki maki, przesianej
2 szklanki cukru: np. 1 szklanka cukru nierafinowanego, 1/2 szklanki bialego
i 1/2 szklanki cukru brazowego ('brown sugar') Chodzi o to, ze kazdy rodzaj
cukru smakuje inaczej.
1 lyzeczka soli
1 lyzeczka sody (do piecznia - 'baking soda')
1/2 lyzeczki proszku do pieczenia ('baking powder')
2 lyzeczki zmielonego cynamonu
1/2 lyzeczki zmielonej galki muszkatlowej
3 cale jaja
1 1/2 szklanki oleju (slonecznikowy jest OK, byle nie rzepakowy czy inny z
ostrym zapachem)
2 szklanki (mocno ubite) drobno startej surowej marchewki (4-5 srednich
marchewek)
2 lyzeczki ekstraktu z vanili
250 g ananasa z puszki w kawalkach (albo pokroic plastry na drobne kawalki)
dobrze odsaczonego
1 szklanka wiorkow kokosowych nieslodzonych (takich do pieczenia)
1/4 szklanki rodzynek
1 szklanka orzechow (wloskie, peacan, etc.) polamanch na drobne kawalki.
Orzechy podzielic na dwie rowne czesci.

W odpowiedniej misce dobrze zmieszac make, cukier (cukry) sol, sode, proszek
do pieczenia, cynamon oraz galke muszkatlowa. Dodac jajka, olej, marchewke
oraz vanilie i wymieszac az bedzie gladkie ciasto. Dodac ananas, wiorki
kokosowe, rodzynki i polowe orzechow, dobrze wymieszac. Forme (uzywam
32x25x6 cm ale moze byc w innym ksztalcie, np. popularne sa okragle
tortownice) wysmarowac tluszczem (uzywam tluszczu roslinnego, np. Crisco) i
obsypac maka. Ciasto nalac do formy. Piec 50-60 minut (albo az patyczek
wlozony w iasto jest suchy) w temperaturze 175C (350F) Po upieczeniu
ciasto wyjac z blachy, ostudzic (najlepiej na podstawce z drutu), obsmarowac
polewa i udekorowac pozostalymi orzechami.

Oto polewa:

[...]

Maslo mozna pominac a w tym przypadku mozna dodac zoltko utarte z cukrem.
Oczywiscie mozna zrobic tez polewe z kremu albo jak do tortu.

Do pozostalej polewy mozna dodac barwnikow spozywczych (pomaranczowy i
zielony) i uformowac na gorze marchewe w natka :-)

Wariacje "na temat"
1. odjac ananas, worki kokosowe, rodzynki, dodac szczypte mielonego imbiru
oraz 1/2 szklanki kakao (nieslodzonego) albo nieznacznie wiecej czekolady do
pieczenia (w proszku lub stopionej)
2 odjac ananas, wiorki kokosowe, dodac szklanke suszonych czerwonych
borowek: borowki sa nieco kwasnawe, a wiec daja pewien kontrast do slodkiej
polewy.
3. Odjac wszystkie owoce z wyjatkiem orzechow, po upieczeniu przekroic na
pol i dodac warstwe polewy. Gore ciasta posmarowac reszta polewy i brzegi
udekorowac surowymi miekkimi owocami (np. maliny na przmian z czarnymi
jagodami) i polozyc kawalek ananasa w srodku.

Jak ktos woli smak bardziej "piernikowaty" to nalezy dodac wiecej galki
muszkatlowej i troche mielonego imbiru, ale ostroznie... W kazdym przypadku
mozna uzyc maki razowej albo (lepiej IMO) pol na pol razowej i bialej.
Kazdy amerykanski kur domowy ma swoja metode :-)

1. Data: 2004-06-14 14:09:55

Od: "Anna G." <a...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Misielin napisał :

> witam i pytam :
> mam dylemat czy marchew do tego ciasta ma być ugotowana czy surowa?
> przegooglowałam archiwum i sama już nie wiem, a przy okazji zastanawiam się
> nad przepisem.

Ja znam tylko tyle: http://konrad.fotokam.net/mama/ciasta.htm
moze któryś sie przyda :)
pozdrawiam
Ania

--
nasza strona: www.konrad.fotokam.net :)
22 sierpnia? - www.aniatg.republika.pl :)

1. Data: 2004-06-14 14:23:16

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 14 Jun 2004 13:57:38 +0000 (UTC), "eM eL"
<b...@W...gazeta.pl> wrote:

> [...]
>smakuje troche jak taki "rozwodniony" polski piernik. A co do samego
>ciasta, to ja akurat lubie z ananasem , rodzynkami, wiorkami kokosowymi i

to wole ciasto marchwiowe tutejsze - zazwyczaj jednak icing czyli
lukier jest kwaskowaty i bardzo smaczny sam w sobie]
]trys
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2004-06-14 17:34:39

Od: "Basiek" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> to wole ciasto marchwiowe tutejsze - zazwyczaj jednak icing czyli
> lukier jest kwaskowaty i bardzo smaczny sam w sobie]
> ]trys
> K.T. - starannie opakowana

A moglabys podac swoj przepis na to ciasto?
Pozdrawiam.
Basiek.

1. Data: 2004-06-14 20:06:10

Od: "Misielin" <MichalSadowski@_NOSPAM_acn.waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Serdeczne dzięki wszystkim którzy odpisali. Teraz już mniej więcej wiem o co
chodzi. Chyba się skuszę i zrobię na weekend

pozdrawiam wszystkich
Gocha

1. Data: 2004-06-15 07:04:10

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 14 Jun 2004 19:34:39 +0200, "Basiek"
<smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> wrote:

>A moglabys podac swoj przepis na to ciasto?
>Pozdrawiam.
>Basiek.

dalej nie widze odpowiedzi mojej - jak znajde przepis to rzuce -
daaawno temu robilam

trys
K.T. - starannie opakowana

Gruzinskie Chaczapuri