co to może być?

1. Data: 2006-08-16 12:57:22

Temat: co to może być?
Od: "Robert Sadowski" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Spacerując wczoraj po Parku arboretum w Żelazowej Woli natknąłem się na:

www.drzewapolski.pl/Drzewa/Inne/16/Inne16_zdjecia.ht
ml

Charakterystyczne jest nakrzyżległe ustawienie liści i ich białawy spód.
Drzewko jest dość spore bo ok. 12-15 metrów. Niestety nie miało żadnych
owoców :-(

Podajcie proszę Wasze typy. Dzięki z góry za pomoc.

2. Data: 2006-08-16 13:38:10

Temat: Re: co to może być?
Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Robert Sadowski wrote:
> [...]
> owoców :-(
>
> Podajcie proszę Wasze typy. Dzięki z góry za pomoc.

Zdecydowanie jakiś klon. Acer opalus, Acer pensylvanicum,
Acer rufinerve?

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

3. Data: 2006-08-16 18:36:27

Od: "Jerzy O" <o...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Robert Sadowski <s...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
>
> Charakterystyczne jest nakrzyżległe ustawienie liści i ich białawy spód.

> Drzewko jest dość spore bo ok. 12-15 metrów.
Witam
Białawe spody liści i brązowawe pędy miewa na klon hondoański (inaczej
cienkoszypułkowy) A. capillipes.
Pozdrawiam
Jurek

4. Data: 2006-08-17 06:43:32

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz wrote:

> Zdecydowanie jakiś klon.

Ano..

> Acer opalus,

Ten ma liście o klapach bardziej zaokrąglonych, coś jak polny..

> Acer pensylvanicum,

Nie ta wielkość/kształt blaszek..

> Acer rufinerve?

A paskowanie na korze? :)

Stawiam na którąś z pododmian klonu tatarskiego.

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Jako autor limeryków E. Lear słynie
Czytających go -- po kwaśnej poznasz minie.

5. Data: 2006-08-17 11:48:40

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Grzegorz Sapijaszko wrote:

> Stawiam na którąś z pododmian klonu tatarskiego.

W książce o drzewach, z której korzystałem, wśród 33 gatunków
klonów, tatarski nie jest wymieniony :-( Widać stąd do Tatarów
za daleko.

Pozdrowienia,
Michał

6. Data: 2006-08-17 12:17:32

Od: t...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> W książce o drzewach, z której korzystałem, wśród 33 gatunków
> klonów, tatarski nie jest wymieniony :-( Widać stąd do Tatarów
> za daleko.

rodzaj acer liczy grubo ponad 100 gatunków.
pozdrawiam tomek

7. Data: 2006-08-17 18:12:35

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz wrote:

> W książce o drzewach, z której korzystałem, wśród 33 gatunków
> klonów, tatarski nie jest wymieniony :-( Widać stąd do Tatarów
> za daleko.

A. ginnala też nie ma? (bo to coś w rodzaju synonimów). W każdym bądź razie,
jako lekturę uzupełniającą polecam D. M. Gelderen et al.: Maples of the
World :-). Choć zdecydowanie ładniejsza jest Maples for Gardens obu
Gelderenów.

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Pewna Christiana, co żyła w Brunszwiku,
Kochanków młodych miała bez liku.

8. Data: 2006-08-17 19:04:48

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Grzegorz Sapijaszko wrote:

> A. ginnala też nie ma? (bo to coś w rodzaju synonimów).

Jest. I w dodatku pasuje! Musiałem przegapić :-(

Pozdrowienia,
Michał

9. Data: 2006-08-17 19:55:38

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz wrote:

> Jest. I w dodatku pasuje! Musiałem przegapić :-(

Spokojnie, u ginnala srebrzysty kolor spodniej strony liści to wcale nie
stan normalny, to mi nadal nie daje spokoju.. Ale jeśli to faktycznie klon
tatarski to z opisu najbardziej pasuje A. tataricum ssp. aidzuense.

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Żył człowiek pewien w Stambule,
Co miał jaja jak bilardowe kule.

10. Data: 2006-08-18 07:33:35

Od: s...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

ml

> Witam
> Białawe spody liści i brązowawe pędy miewa na klon hondoański (inaczej
> [...]

Ale hondoański ma charakterystyczną korę:
http://www.drzewapolski.pl/Drzewa/Klon/Klon4.html#kl
on_hondoanski
to nie klon hondoański.

sosna czarna - żółte igły