czarna nóżka v/s zgorzel siewek 1

1. Data: 2004-01-14 22:46:16

Temat: czarna nóżka v/s zgorzel siewek 1
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czarna nóżka, choroba znana we wszystkich rejonach uprawy ziemniaka jest
wywoływana przez bakterię Ervinia carotovora [Jones] subsp. atroseptica.
Czarna nóżka pojawia się już w fazie wschodów ziemniaka bądź też w pełni
lata, gdy rośliny są wyrośnięte. Porażone rośliny żółkną. Listki zwijają się
i więdną. Gniją też korzenie, wskutek czego można łatwo chore pędy wyciągać
z ziemi. Zniszczone części łodyg są czarne, tłuste i mają zapach śledzi.
Bakterie w glebie giną dość łatwo a jedynym źródłem choroby są porażone
bulwy. Czarna nóżka występuje najczęściej na glebach podmokłych, zwięzłych i
zimnych, a także na glebach lżejszych w przypadku dużej wilgotności.
Pozdrawiam bakteryjnie Ja...cki

P.S. Bakterie zaliczone do gatunku zbiorowego Ervinia carotovora wywołują
choroby zwane mokrą zgnilizną bakteryjną u licznych roślin: ozdobnych (np:
sansewiera, kosaćce, liliowce), cebulowych, warzyw korzeniowych i
kapustnych. :-(

2. Data: 2004-01-15 09:49:17

Temat: Re: czarna nóżka v/s zgorzel siewek 2
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zgorzel siewek. Sprawcami tej choroba jest wiele gatunków grzybów
(Rhizoctonia spp., Phytium spp., Fusarium spp. i inne), które występują
pojedynczo lub powodują infekcje mieszane. W większości są to mikroorganizmy
polifagiczne, powszechnie bytujące w środowisku glebowym.

Pierwotnymi źródłami zgorzeli siewek są najczęściej:
- skażona gleba,
- ziemia kompostowa i inne podłoża,
- zakażone nasiona.

Objawy na roślinach można podzielić na trzy grupy:
a) zgorzel przedwschodowa, która jest następstwem zamierania
napęczniałych nasion oraz kiełków, zwykle w warunkach przewlekłego procesu
kiełkowania;
b) zgorzel powschodowa - charakteryzuje się pociemnieniem szyjki
korzeniowej i podliścieniowej części łodyżki w strefie kontaktu z
powierzchnią gleby (podłoża). Chore siewki przewężają się w miejscu
porażenia, przewracają się i zamierają, czasem uprzednio żółkną i więdną;
c) zgorzel rozsad i starszych roślin - objawy nagłego zamierania nie są
powszechne. Najczęściej następuje lokalne porażenie niektórych korzeni oraz
zewnetrznej tkanki w strefie szyjki korzeniowej i dolnej części łodygi.
Zwykle takie rośliny nadal rosną i tylko niektóre więdną i zamierają z
opóźnieniem.

Warunki środowiska determinują w dużym stopniu poziom szkód powodowanych
przez zgorzele:
wilgotność jest czynnikiem najważniejszym,
ważnym czynnikiem jest naświetlenie - intensywne światło działa
ograniczająco na wzrost większości sprawców zgorzeli, bowiem podwyższa się
temperatura i tempo parowania z powierzchni gleby, a jednocześnie
przyśpieszony jest wzrost roślin i skraca się okres, w którym zgorzele są
zagrożeniem
oraz ważna też jest jakość gleby (podłoża) - zlewna, zaskorupiająca się
gleba sprzyja występowaniu chorób zgorzelowych.
Ponadto bardzo duże znaczenie ma wysoka jakość nasion.
Pozdrawiam polifagicznie Ja...cki

3. Data: 2004-01-15 12:38:59

Temat: Re: czarna nóżka v/s zgorzel siewek 1
Od: "Maria Maciąg" <m...@N...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
(..)
> P.S. Bakterie zaliczone do gatunku zbiorowego Ervinia carotovora wywołują
> choroby zwane mokrą zgnilizną bakteryjną u licznych roślin: ozdobnych (np:
> sansewiera, kosaćce, liliowce),...

I storczyków, niestety :(.
Tematycznie dokładnie się spotkaliśmy w czasie :-).

Z pozdrowieniami, Maria

4. Data: 2004-01-15 17:28:40

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bu61nl$d0i$1@nemesis.news.tpi.pl Maria Maciąg
<m...@N...prv.pl> napisał(a):

> I storczyków, niestety :(.
> Tematycznie dokładnie się spotkaliśmy w czasie :-).

Hejka. A jak Mario zwalczasz tę chorobę? Może eksperymentowałaś ze
streptomycyną?
Pozdrawiam antybiotykowo Ja...cki
H.Z.: "Bakteria jest mała, ale pod mikroskopem rośnie." :-)

5. Data: 2004-01-15 19:46:14

Od: "Maria Maciąg" <m...@N...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Hejka. A jak Mario zwalczasz tę chorobę? Może eksperymentowałaś ze
> streptomycyną?

Nie mam wielkiego doświadczenia w tym względzie i myślę, że mokra
zgnilizna bakteryjna należy do rzadko spotykanych chorób roślin
doniczkowych. Ja się spotkałam z nią dwa razy, w obu przypadkach na
storczykach. Raz zaatakowane zostały pseudobulwy katleii, a drugi raz -
stożek wzrostu u falenopsisa.
Uważam, że w warunkach pokojowych nie ma praktycznie szans na uratowanie
takiej rośliny. Jeśli objawy zostaną szybko rozpoznane, a zaatakowana
powierzchnia rośliny jest niewielka, to można próbować ją wycinać.
Streptomycyny nie stosowałam. Czy to pomaga?
Chyba najważniejsze to nie dopuścić, aby choroba przeniosła się na inne
rośliny. Jeśli nawet zamierzamy chore rośliny poddawać jakimś zabiegom
ratunkowym, to przede wszystkim trzeba je natychmiast odizolować od
pozostałych.

To spotkanie tematyczne w czasie, miało całkiem inne znaczenie :-).

Z pozdrowieniami, Maria

6. Data: 2004-01-15 20:46:31

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bu6qom$nhk$1@nemesis.news.tpi.pl Maria Maciąg
<m...@N...prv.pl> napisał(a):

>Jeśli objawy zostaną szybko rozpoznane, a
> zaatakowana powierzchnia rośliny jest niewielka, to można próbować
> ją wycinać.

Hejka. Oprócz wycinania "do żywego" można wymienić podłoże oraz podlewać
(zanurzać korzenie) preparatami miedziowymi lub chinozolem 0,03%.

> Streptomycyny nie stosowałam. Czy to pomaga?

Pomaga (Hortocyna - preparat na bazie streptomycyny) na zarazę ogniową,
którą powoduje Erwinia amylovora - bakteria z tego samego rodzaju. Myślę, że
na mokrą zgniliznę też by pomogła.

> [...]
> rośliny. Jeśli nawet zamierzamy chore rośliny poddawać jakimś
> zabiegom ratunkowym, to przede wszystkim trzeba je natychmiast

Dokładnie. :-)

> To spotkanie tematyczne w czasie, miało całkiem inne znaczenie :-).

Mario, jak chcesz, żebym dzisiaj w nocy zasnął, to uchyl rąbka. :-)
Pozdrawiam rozmyślająco Ja...cki

7. Data: 2004-01-15 21:32:52

Od: "Maria Maciąg" <m...@N...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

> W wiadomości news:bu6qom$nhk$1@nemesis.news.tpi.pl >

> Mario, jak chcesz, żebym dzisiaj w nocy zasnął, to uchyl rąbka. :-)

To czeka Cię długa bezsenność. :-))

Z pozdrowieniami, Maria

8. Data: 2004-01-15 22:18:23

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bu710g$jkb$1@nemesis.news.tpi.pl Maria Maciąg
<m...@N...prv.pl> napisał(a):

> To czeka Cię długa bezsenność. :-))

Hejka. Kogo, jak kogo, ale Ciebie o to nie podejrzewałem. :-(
Pozdrawiam bezsennie Ja...cki
H.Z.: "Niedźwiedź ma zimę w nosie, bo ją przesypia, szkoda, że ja nie mogę."
:-(

9. Data: 2004-01-16 13:09:52

Temat: Re: czarna nóżka v/s zgorzel siewek 3
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Aby oszczędzić wielu niepowodzeń i rozczarowań, w związku ze
nieuchronnym zbliżaniem się chwili, w której zaczniemy wysiewać nasionka do
skrzyneczek, doniczek, w szklarenkach, czy foliowcach, spieszę przypomnieć
szanownym grupowiczom o zasadach zwalczania zgorzeli siewek. :-)
1) Starannie przygotować glebę przed siewem celem stworzenia warunków do
szybkich wschodów. Unikać wysiewu nasion do gleby (podłoża) zbyt wilgotnej i
zimnej. Zadbać o zapewnienie dostatecznego oświetlenia. Utrzymywać glebę
(podłoże) w stanie obniżonej wilgotności.

2) Siać nasiona o wysokich parametrach żywotności (sile i energii
kiełkowania), zaprawione aktualnie zalecanym preparatami, na optymalną
głębokość i w umiarkowanym zagęszczeniu. Do zaprawiania nasion stosować
preparaty stanowiące kompozycje fungicydów o różnych zakresach działania
grzybobójczego. Są też zaprawy ekologiczne: zaprawa ziołowa PNOS-1 LS (susz
ziół i czosnek) oraz PNOS-2 LS (czosnek i ekstrakt z nasion i miąższszsz
:-) grapefruita). Osobiście mam spore zaufanie do Dithane vel Penncozeb.

3) W przypadku produkcji siewek, następnie rozsady pod osłonami wskazane
jest chemiczne odkażanie górnej warstwy gleby bądź zastosowanie świeżego
podłoża, w którym można się spodziewać małego zagęszczenia patogenów
zgorzelowych. Przy stosowaniu ziemi kompostowej jako podłoża wskazane jest
uprzednie odkażenie na pryzmie według aktualnych zaleceń, lecz trzeba
pamiętać, że ziemia z dodatkiem preparatów tiuramowych nie nadaje się do
uprawy pomidorów.

4) W okresie wschodów bądź po sporadycznym wystąpieniu objawów zgorzeli
można zastosować powierzchniowe podlanie siewek jednym z zalecanych
preparatów (Previcur, Spinaker). W tym przypadku hehehe :-) jest celowym
diagnostyczne rozpoznanie sprawców choroby i dopiero na tej podstawie
zastosowanie najodpowiedniejszych preparatów.

5) Podczas pikowania eliminować siewki z objawami chorobowymi w części
podliścieniowej i na korzeniach. Wyeliminować i spalić na śmierć. :-)
Pozdrawiam wojująco Ja...cki

Jodla kaukaska w donicy - jak z nia postapic
czekam na wiosnę!!
JC
Ale oferta !!!
Wino z malin