czarna sosna - ratunku...

1. Data: 2008-03-30 09:55:00

Temat: czarna sosna - ratunku...
Od: "Fiora" <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam kilka lat czarną sosnę, obecnie ma ok. 60 cm. wysokości.
I zauważyłam oststnio, że właściwie na prawie wszystkich
igłach jest czarny "nalot", który z bliska, jak widać na zdjęciu makro,
to chyba jakieś jajeczka.
Tu jest zdjęcie:
http://picasaweb.google.pl/Barbara.Zka/CzarnaSosna
Co to jest i co z tym zrobić? Tak poza tym drzewko na razie wygląda
nienajgorzej.
Pozdrawiam i czekam na pomoc
Fiora

2. Data: 2008-04-01 15:29:56

Temat: Re: czarna sosna - ratunku...
Od: "Adam" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> I zauważyłam oststnio, że właściwie na prawie wszystkich
> igłach jest czarny "nalot", który z bliska, jak widać na zdjęciu makro,
> to chyba jakieś jajeczka.

Są to jaja miodownicy pędowososnowej, drzew(a) spryskać (w okresie wylęgania
się larw wg liteatury koniec kwietnia) np. Sherpa 10 EC (0,05%) lub innym
preparatem o działaniu kontaktowym z grupy pyretoidów.

3. Data: 2008-04-01 15:36:05

Od: "Dirko" <i...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:fsno1v$4vi$1@inews.gazeta.pl Fiora
<f...@g...pl> napisał(a):

> Mam kilka lat czarną sosnę, obecnie ma ok. 60 cm. wysokości.
> I zauważyłam oststnio, że właściwie na prawie wszystkich
> igłach jest czarny "nalot", który z bliska, jak widać na zdjęciu
> makro, to chyba jakieś jajeczka.

Hejka. To są najprawdopodobniej jaja miodownicy pędowososnowej
(kropkowanej). Może dasz radę usunąć je mechanicznie nie niszcząc igieł, a
jak się nie uda, to w okresie wylęgania się larw (zwykle pod koniec
kwietnia) należy drzewko opryskać jakimś pyretroidem. :-)
Pozdrawiam spadziowo Ja...cki

4. Data: 2008-04-01 20:06:44

Od: "Fiora" <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <i...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
> jak się nie uda, to w okresie wylęgania się larw (zwykle pod koniec
> kwietnia) należy drzewko opryskać jakimś pyretroidem. :-)

Dzięki wielkie - ponieważ drzewko jest nieduże, to rzeczywiście spróbuję
je pozmywać z igieł, a jak coś nie wyjdzie, to wtedy chemią "po oczach"
Fiora

Dość!
Żółta sasanka
Truskawki odmiana Mont Everest