czosnek niedźwiedzi

1. Data: 2007-03-18 16:34:02

Temat: czosnek niedźwiedzi
Od: "czonek" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzisiaj na rowerku w lesie (pod Raciborzem) znalazłem całe hektary pięknego,
dorodnego, świeżego, zieloniutkiego czosnku niedźwiedziego. Kiedyś widziałem jak
robił coś z tego Makłowicz, podobno jest to przysmak w kuchni niemieckiej. Czy
znacie jakieś sposoby wykorzystania i przechowywania, przepisy na potrawy z tym
zielskiem. Podobno jest konsumpcyjny tylko na wiosnę. Trochę przywiozłem
pogrzebałem w necie i jestem pewny że to właśnie to - czosnek niedźwiedzi -
mówię wam jak on pięknie pachnie, wiosna w kuchni.

2. Data: 2007-03-18 19:39:55

Temat: Re: czosnek niedźwiedzi
Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"czonek" <c...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
> pogrzebałem w necie i jestem pewny że to właśnie to - czosnek niedźwiedzi -

Warto pamiętać że czosnek niedźwiedzi jest objęty w Polsce częściową ochroną
gatunkową:
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
WDU20041681764&type=2&name=D20041764.pdf
Wobec publicznego przyznania się do winy muszisz liczyć się z wizytą
antyterrorystów z CBŚ i przeszukaniem kuchni, podobno min. Zbigniew
Ziobro-Niszczarka też zagląda na prk :-)

Biorąc pod uwagę w/w bezpieczniej będzie zaimportować indywidualnie zza
wschodniej granicy kiszony czosnek niedźwiedzi - jest przepyszny.

TomekD

3. Data: 2007-03-18 21:32:03

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

czonek napisał(a):
> [...]
> znacie jakieś sposoby wykorzystania i przechowywania, przepisy na potrawy z tym

Jest pod ochroną!
Ale jeśli już chłop żywemu nie przepuścił, używa się liści, nie cebulek,
bo są maleńkie. Posiekane listki dodaje się do kanapek, sałatek, sosów,
twarogu, farszów itp. Rosjanie faszerują nim pierogi (Ałtaj). Najlepszy
jest jakoby zbierany przed kwitnieniem. Jest delikatniejszy w smaku od
czosnku ogrodowego i nie pozostawia zapaszku.
Jeśli ulubiłeś sobie ten czosnek, można go łatwo hodować w ogrodzie, by nie
pustoszyć lasów.
--
pa, BBjk

4. Data: 2007-03-19 14:19:23

Od: "izek" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jest pod ochroną!
> Ale jeśli już chłop żywemu nie przepuścił, używa się liści, nie cebulek,

Zanim Czonku koledzy z grupy Cię wsadzą do pierdla za ten czosnek, to poszukaj
sobie w internecie przepisów z czeremszą, to jest nazwa czosnku niedźwiedziego
częściej stosowana w kontekscie tradycyjnych kuchni i w związku z tym dużo
częściej pojawia się w przepisach

5. Data: 2007-03-19 14:30:56

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

izek napisał(a):

> Zanim Czonku koledzy z grupy Cię wsadzą do pierdla za ten czosnek

Ciekawy tok rozumowania.
--
BBjk

6. Data: 2007-03-19 21:42:57

Od: EuGeniusz Dębski <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

BBjk napisał(a):

> Jeśli ulubiłeś sobie ten czosnek, można go łatwo hodować w ogrodzie, by nie
> pustoszyć lasów.

Hodować? Jak?

ED

7. Data: 2007-03-19 22:14:14

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

EuGeniusz Dębski napisał(a):

> Hodować? Jak?

U znajomych cały łan rośnie pod malinami i wokół kompostu, ale nie
dociekałam, skąd tam się wziął. Przypuszczam, że z cebulek wsadzonych w
żyzną ziemię, a czy one w lesie były wydłubane, czy gdzieś kupione, tego
nie wiem.
--
BBjk

8. Data: 2007-03-20 04:57:35

Od: Jacek Ostaszewski <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

BBjk napisał(a):

> [...]
> dociekałam, skąd tam się wziął. Przypuszczam, że z cebulek wsadzonych w
> żyzną ziemię, a czy one w lesie były wydłubane, czy gdzieś kupione, tego

Łan, ale jaki? Taki, jaki widziałem/kupowałem kiszony we Lwowie
(grubości porządnego szczypiorka, o,5 cm średnicy), czy taki
cieniuteńki-włosiuteńki, jaki widuję w naszych dolnośląskich lasach?
Skąd taka różnica?

JO

9. Data: 2007-03-20 07:29:00

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Ostaszewski napisał(a):

> Łan, ale jaki?

Bujnie zielony i ładny, wygląda, jak te leśne.

> Taki, jaki widziałem/kupowałem kiszony we Lwowie
> (grubości porządnego szczypiorka, o,5 cm średnicy), czy taki
> cieniuteńki-włosiuteńki, jaki widuję w naszych dolnośląskich lasach?

No nie mam pojęcia, czy taki, jak widziałeś, czy jak kupowałeś. Ten
niedźwiedzi czosnek nie jest tam traktowany jakoś bardzo utylitarnie,
rośnie sobie, wczesną wiosną podskubują mu listki, by je dodać świeże do
potraw rozmaitych, w maju cieszą się kwitnieniem, a później to część
nadziemna już zamiera i cebulka czeka pod ziemią kolejnej wiosny. W
korzenie mu nie zaglądałam. Wiem, że jest i że ma się dobrze.

Pewnie jakby poszukać w Internecie, można się doszukać szczegółów
dotyczących strony praktycznej hodowli.
--
BBjk

10. Data: 2007-03-20 09:46:36

Od: Jacek Ostaszewski <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

BBjk napisał(a):
... Pewnie jakby poszukać w Internecie, można się doszukać szczegółów
> dotyczących strony praktycznej hodowli.

No więc - nie! Dwa lata temu szukałem, szukałem też rady w grupie i nie
było. Znalazłem coś takiego w lesie, przeniosłem na działkę...
Cieniutkie te niteczki, włoski raczej... SMaczek bardzo subtelny,
znaczenia kulinarnego mieć nie będzie.
A tamten, ukraiński!?? Mocarz! Łodyga jak ołówek, jest co kisić i
szamać. tylko jak go przeflancować? Z kiszonego się nie rozrośnie. CHyba..

JO

ksiazki kucharskie
gliniany opiekacz
Re: dyskusja