czy mam SM?

1. Data: 2003-07-30 11:41:18

Temat: czy mam SM?
Od: "KdH" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc
Bardzo prosze o pomoc, od jakiegos czasu mam lekko odretwiale palce u stop
oraz przedramie, pobolewa mnie glowa i na calym ciele zdarza mi sie miec
uczucie jakby ktos wbijal male szpileczki, zrobilem rezonans glowy i "w
istocie bialej przykomorowo nieprawidlowe ognisko o charakterze
demielinizacyjnym w okolicy rogu tylnego lewej komory bocznej, podobne
ognisko nieco wyzej polozone po stronie przeciwnej". Bylem w szpitalu u
neurologa i badania bede mial (z powodu braku miejsc) dopiero we wrzesniu.

Moje pytanie jest nastepujace: Czy moze byc to inna choroba niz SM? czy moze
byc to jakas "blachostka", ktora da sie wyleczyc? czy ogniska
demielinizacyjne oznaczaja trwale uszkodzenie mozgu?

Bardzo prosze o odpowiedz

2. Data: 2003-07-30 14:43:38

Temat: Re: czy mam SM?
Od: Marek Bieniek <m...@p...wytnij.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 30 Jul 2003 13:41:18 +0200, KdH wrote:

> [...]
> neurologa i badania bede mial (z powodu braku miejsc) dopiero we wrzesniu.
> Moje pytanie jest nastepujace: Czy moze byc to inna choroba niz SM?

Na podstawie tego co piszesz mogę tylko napisać, że na chwilę obecną to
_nie może_ być SM. Obraz MRI głowy nie spełnia kryteriów dla rozpoznania
tej choroby (choćby dlatego, że są tylko 2 ogniska).
Klinicznie również (o ile opisałeś się dokładnie) nie ma na to żadnych
wiążacych danych.

> czy moze
> byc to jakas "blachostka", ktora da sie wyleczyc?

Czas pokaże.

> czy ogniska
> demielinizacyjne oznaczaja trwale uszkodzenie mozgu?

Nie wszystkie i nie zawsze. Tzw. remielinizacja jest rzeczą udowodnioną.
Pragnę również zaznaczyć, że powodów demielinizacji jest bardzo wiele. U
młodych ludzi rzeczywiście najczęściej przyczyną istotnej klinicznie
demielinizacji (ale mi potworek wyszedł...) jest SM, ale nie znaczy to,
że jest to jedyna przyczyna. Zresztą nie piszesz nawet ile masz lat...

Tak czy inaczej nie ma IMHO w tej chwili żadnych podstaw ani do
rozpoznawania SM, ani do _pilnej_ diagnostyki, co oznacza, że wrześniowy
termin przyjęcia jest jak najbardziej do przyjęcia. Jeśli BARDZO ci
zależy na tym, żeby się denerwować i wydawać pieniądze - możesz sobie
(prywatnie, bo podejrzewam, że żaden lekarz POZ ani neurolog nie
skieruje na te badania człowieka z takim jak Twój wywiadem i MRI) zrobić
wzrokowe potencjały wywołane, przeciwciała anty-Borelia, przeciwciała
przeciwjądrowe i tak dalej - ale założę się, że jeśli już wyznaczono Ci
termin przyjęcia to zapewne i tak będziesz te badania miał wykonane w
szpitalu, nawet jeśli zrobisz je sobie wcześniej sam...

I tyle. Więcej nie ma sensu pisać.

m.
Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta onet pl)

Propecia - stosowanie
Dobry okulista w Poznaniu
Jakie wymagania dla laboratoriów?Help
Dobry program do NZOZ-u dla POZ , Specjalistyki i Laborki - JAKI ?
Dermatolog czy okulista?