czy starzec to bylina

1. Data: 2002-06-19 15:41:02

Temat: czy starzec to bylina
Od: "ep" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam
jak w temacie
elka

2. Data: 2002-06-19 19:46:41

Temat: Re: czy starzec to bylina
Od: "Lolo" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Starzec (Senecio), rodzaj z rodziny złożonych, ponad 1500 gatunków
rozmieszczonych we wszystkich strefach klimatycznych. Rośliny roczne,
byliny, krzewy, drzewa oraz formy gruboszowate (sukulenty).

W Polsce żyje ponad 20 gatunków, od chwastów polnych i ruderalnych (starec
zwyczajny, Senecio vulgaris), poprzez rośliny łąkowe (starzec jakubek,
Senecio jacobea), leśne (starzec gajowy, Senecio nemorensis), aż po
wysokogórskie (starzec karpacki, Senecio carpaticus), niektóre gatunki
bardzo pospolite, inne mają pojedyncze stanowiska.

W górach Afryki występują formy drzewiaste, typowe dla tzw. piętra
afroalpejskiego (piętra roślinności), w większości endemiczne, np. Senecio
kilimanjarii dla Kilimandżaro lub Senecio keniodendron dla Mount Kenya.
Popularną rośliną doniczkową jest starzec purpurowy, zwany też cynerarią
(Senecio cruentus) z Wysp Kanaryjskich (wiele form o różnobarwnych
kwiatach).

Pozdrawiam
Lolo

3. Data: 2002-06-19 20:38:10

Od: "ep" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

ogromne dzieki bo nie spodziewalam sie az tak szczegolowej odpowiedzi
a moze jeszcze moge liczyc na polskie odpowiedniki lacinskich nazw bylin
pozdrowka elka

4. Data: 2002-06-19 21:01:38

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Popularną rośliną doniczkową jest starzec purpurowy, zwany też cynerarią
> (Senecio cruentus) z Wysp Kanaryjskich (wiele form o różnobarwnych

hehe
Jerzy nie przebijesz tego postu
:))))))
z pozdrowieniami i i usmiechami
_hehehe

5. Data: 2002-06-19 22:23:11

Od: "Lolo" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ep" <e...@g...pl> napisał w wiadomości
> ogromne dzieki bo nie spodziewalam sie az tak szczegolowej odpowiedzi
> a moze jeszcze moge liczyc na polskie odpowiedniki lacinskich nazw bylin

Możesz liczyć ale napewno nie na wszystkie :-)

Wiciokrzew przewiercień (Lonicera caprifolium),
Orlik pospolity (Aquilegia vulgaris),
Rosiczka okrągłolistna (Drosera rotundifolia),
Zawilec narcyzowy (Anemone narcissiflora),
Galgant chiński, alpinia lekarska (Alpinia officinarum),
Pluskwica europejska (Cimicifuga europaea),
Oczerety (Schoenoplectus),
Paczulka wonna (Pogostemon patchouli),
Cyklamen, fiołek alpejski (Cyclamen persicum),
Widłak cyprysowy (Lycopodium tristachyum),
Kozibród (Tragopogon),
Pustynnik (Eremurus),
Ostrożeń panoński (Cirsium pannonicum),
Smotrawa okazała (Telekia speciosa),
Lak pospolity (Cheiranthus cheiri),
Rojnik pospolity (Sempervivum soboliferum),
Rdest (Polygonum),
Marzana barwierska, farbiarska (Rubia tinctorum),
Żagwin (Aubrietia),
Bobrek trójlistkowy (Menyanthes trifoliata),
Aspidistra wyniosła (Aspidistra elatior),
Kozłek (Valeriana),
Melisa lekarska, rojownik, miodownik (Melissa officinalis),
Szafran, krokus (Crocus),
Liliowiec (Hemerocallis),
Bukwica zwyczajna (Betonica officinalis),
Goździk lśniący (Dianthus nitidus),
Groszek wschodniokarpacki (Lathyrus laevigatus),
Zimowit jesienny (Colchicum autumnale),
Gerbera Jamesona (Gerbera jamesonii),
Siódmaczek leśny (Trientalis europaea),
Przegorzan (Echinops),
Dyptam jesionolistny (Dictamnus albus),
Konwalia majowa, konwalia leśna, lanuszka (Convallaria maialis),
Galgant wielki, alpinia galgant (Alpinia galanga),
Grzybieńczyk wodny (Nymphoides peltata),
Liliowate (Liliaceae), ważna rodzina z klasy jednoliściennych. Rośliny
zielne, często byliny z podziemnymi bulwami, cebulami lub kłączami,
Prawoślaz, (Althaea lub Alcea),
Melonowiec właściwy, melonowe drzewo, papaja (Carica papaya), okazała bylina
(do 10 m wysokości) z rodziny melonowcowatych,
Pieprz (Piper), rodzaj z rodziny pieprzowatych, ponad 700 gatunków drzew,
krzewów i bylin rosnących na obszarach tropikalnych i subtropikalnych,
Eichhornia gruboogonkowa, hiacynt wodny (Eichhornia crassipes),
Floks (Phlox),
Żeń-szeń, panaks żeń-szeń, wszechlek żeń-szeń (Panax ginseng),
Trzcina pospolita (Phragmites communis), kosmopolityczna (kosmopolity)
Obrazki (Arum),
Wierzbówka kiprzyca (Chamaenerion angustifolium),
Skrzyp (Equisetum),
Mydlnica lekarska, mydlnik, psie goździki (Saponaria officinalis),
Oset (Carduus),
Cieciorka pstra (Coronilla varia),
Ciemiężyca biała (Veratrum album),
Truskawka, poziomka ananasowa (Fragaria x grandiflora),
Dziwidło, amorfofalus (Amorphophallus),
Kupkówka pospolita (Dactylis glomerata),
Perełkowiec (Sophora),
Mieczyk błotny, Gladiolus palustris, roślina z rodziny kosaćcowatych
(Iridaceae).
Ostrożeń (Cirsium),
Szarotka alpejska (Leontopodium alpinum),
Miodunka (Pulmonaria),
Mikołajek (Eryngium),
Amarylis (Amaryllis belladonna),
Zawilec wielkokwiatowy (Anemone silvestris),
Pelargonia (Pelargonium),
Puja (Puya), rodzaj z rodziny ananasowatych, obejmujący ok. 170 gatunków
bylin,
Mak (Papaver),
Szachownica (Fritillaria),
Kokoryczka (Polygonatum),
Powój polny (Convolvulus arvensis),
Fasola (Phaseolus),
Wrotycz pospolity, mlecznica, piżmo (Tanacetum vulgare),
Mniszek pospolity, mniszek lekarski, dmuchawiec (Taraxacum officinale),
Łączeń baldaszkowy (Butomus umbellatus),
Sasanka (Pulsatilla),
Kokornak (Aristolochia),
Kokorycz (Corydalis),
Sasanka zwyczajna (Pulsatilla vulgaris),
Piwonia (Paeonia),
Goryczka wąskolistna (Gentiana pneumonanthe),
Złoć żółta (Gagea lutea),
Zatawułka japońska (Astilbe japonica),
Lulecznica kraińska, (Scopolia carniolica),
Cebulica, oszloch (Scilla),
Krzyżownica (Polygala),
Starzec (Senecio),
Tojad lisi (Aconitum rulparia),
Omieg górski (Doronicum austriacum),
Dzięgiel leśny (Angelica sylvestris),
Arnika górska, kupalnik górski, pięciornik górski, omieg, pomornik lekarski
(Arnica montana),
Zerwa kulista (Phyteuma orbiculare),
Goryczka (Gentiana),
Głowienka, (Prunella),
Powojnik (Clematis), rodzaj z rodziny jaskrowatych, ok. 230 gatunków bylin,
krzewów i pnączy
Zostera morska, tasiemnica morska, trawa morska (Zostera maritima),
Szafirek (Muscari),
słonecznik wierzbolistny (Helianthus orgyalis),
Goździk siny (Dianthus gratianopolitanus),
Sitowie leśne (Scirpus sylvaticus),
Lukrecja gładka (Glycyrrhiza glabra),
Chleb Hotentotów, słoniowa stopa, bulwiaste kłącza pochrzynu słoniowego
(Dioscorea elephantipes),
Ożota zwyczajna (Aster linosyris syn. Linosyris vulgaris),
Tryskawiec sprężysty, tryskawiec leczniczy, tryskacz, ośli ogórek (Ecballium
elaterium),
Nawłoć (Solidago),
Wiązówka (Filipendula),
Dziki bez hebd (Sambucus ebulus),
dalia zmienna (Dahlia variabilis),
Dalia, georginia (Dahlia),
Pokrzywa (Urtica),
Lebiodka pospolita, dziki majeranek, macierzyca (Origanum vulgare),
Gajowiec żółty (Galeobdolon luteum),

cdn

Pozdrawiam
Lolo

6. Data: 2002-06-19 22:27:14

Temat: Re: czy starzec to bylina cd :-)
Od: "Lolo" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wężymord stepowy (Scorzonera purpurea),
Babka (Plantago),
Chrzan pospolity (Armoracia rustica),
Wilżyna ciernista (Ononis spinosa),
Tulipan (Tulipa),
Zawciąg (Armeria),
Cibora (Cyperus),
Szczawik (Oxalis),
Podkolan (Platanthera),
Ulluko, bulwotka bulwiasta (Ullucus tuberosus),
Ożanka (Teucrium),
Goryczka Klusjusza (Gentiana clusii),
Parzydło leśne (Aruncus dioicus),
Szachownica kostkowata (Fritillaria meleagris),
Zerwa (Phyteuma),
Oszloch morski, cebula morska, urginia morska (Urginea maritima),
Darlingtonia kalifornijska (Darlingtonia californica),
Sasanka biała (Pulsatilla alba),
Sit (Juncus),
Facelia (Phacelia),
Serduszka okazała, serce Jasia (Dicentra spectabilis),
Pierwiosnek wyniosły (Primula elatior),
Glistnik jaskółcze ziele, jaskółcze ziele (Chelidonium maius),
Kuklik (Geum),
Storczyk (Orchis),
Agawy (Agave),
Lawenda (Lavandula),
Narcyz (Narcissus),
Lilia złotogłów (Lilium martagon),
Rącznik pospolity, rycynus (Ricinus communis),
Jarzmianka większa (Astrantia maior),
Akant (Acanthus),
Mlecznik nadmorski (Glaux maritima),
Len żółty (Linum flavum),
Gorysz miarz (Peucedenum ostruthium),
Darlingtonia kalifornijska (Darlingtonia californica),
Firletka poszarpana (Lychnis flos-cuculi),
Agapant baldaszkowy, lilia afrykańska (Agapanthus umbellatus),
Sasanka łąkowa (Pulsatilla pratensis),
Rabarbar, rzewień (Rheum),
Goryczka wiosenna (Gentiana verna),
Goździk wczesny (Dianthus praecox),
Niebielistka trwała, (Swertia perennis),
Ananas (Ananas),
Ciemiężyk białokwiatowy (Vincetoxicum officinale),
Kocanki piaskowe, (Helichrysum arenarium),
Czyściec (Stachys),
Widłak jałowcowaty (Lycopodium annotinum),
Pełnik europejski (Trollius europaeus),
Tojad mocny (Aconitum napellus),
Zatrwian (Limonium, Statice),
Śledziennica skrętolistna (Chrysosplenium alternifolium),
Babka lancetowata, babka koniczynowa (Plantago lanceolata),
Wielosił (Polemonium),
Komosa strzałkowa (Chenopodium bonus-henricus),
Goździk piaskowy (Dianthus arenarius),
Przewłoka czarna (Smyrnium olusatrum),
Imbir (Zingiber),
Goździk łysy (Dianthus glabriusculus),
Powojnik prosty (Clematis reda),
Grzybień biały, lilia wodna (Nymphaea alba),
Goryczka orzęsiona (Gentiana ciliata),
Pierwiosnek omączony, (Primula farinosa),
Goryczka krzyżowa (Gentiana cruciata),
Rozwar wielkokwiatowy (Platycodon grandiflorum),
Strelicja królewska, strzelica królewska (Strelizia reginae),
Krzyżownica gorzkawa (Polygala amarella),
Piżmaczek wiosenny (Adoxa moschatellina),
Siedmiopalecznik błotny (Comarum palustre),
Rodgersja kasztanowcolistna (Rodgersia aesculifolia),
Podagrycznik pospolity (Aegopodium podagraria),
Maca (Leoidium meyenii),
Miesiącznica (Lunaria),
Miłek wiosenny (Adonis vernalis),
Śnieżyczka (Galanthus),
Poziomka (Fragaria),
Achimenes, ognipłon (Achimenes),
Zapaliczka cuchnąca (Ferula assa-foetida),
Goździk pierzasty (Dianthus plumarius),
Turzyca piaskowa, (Carex arenaria),
Frezja pogięta (Freesia refracta),
Peperomia, (Peperomia), rodzaj z rodziny pieprzowatych (Piperaceae),
Szałwia (Salvia),
Mięta pieprzowa (Mentha piperita),
Arnika chamissoni (Arnica chamissa Less),
Achimenes, ognipłon (Achimenes),
Dziurawiec (Hypericum),
Tojad mołdawski (Aconitum moldavicum),
Ciemiernik (Helleborus),
Pszczelnik (Dracocephalum),
Gnidosz rozesłany (Pedicularis sylvatica),
Śnieżyczka przebiśnieg (Galanthus nivalis),

Ciekawa bylinka :
Kalamity (Calamitaceae), wymarła rodzina z rzędu skrzypowych. Potężne
rośliny zarodnikowe,
byliny do 30 m wysokości i 1 m średnicy łodygi, bogato rozgałęzione,
wyglądem przypominały współczesne skrzypy.
Żyły w okresie karbońskim i były ważnym składnikiem tzw. lasów węglowych.
Szczątki znajdowane w złożach węgla kamiennego.

I to by było na tyle ode mnie :-)

Pozdrawiam
Lolo

7. Data: 2002-06-20 01:35:11

Od: "Michal Misiurewicz" <n...@n...nospam> szukaj wiadomości tego autora

"Lolo" <l...@p...onet.pl> wrote in message
> Wężymord stepowy (Scorzonera purpurea),
> Babka (Plantago),
> [...]
> Tojad mocny (Aconitum napellus),

A nie Aconitum firmum?

> [...]
> Babka lancetowata, babka koniczynowa (Plantago lanceolata),

Babka juz byla! :-)

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

8. Data: 2002-06-20 11:43:11

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A nie Aconitum firmum?

Nie, bo to Aconitum callibotryon.
;-)
--
Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa

9. Data: 2002-06-20 11:44:17

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> hehe
> Jerzy nie przebijesz tego postu
> :))))))
> z pozdrowieniami i i usmiechami
> _hehehe

Założymy się?
;-)
O co?
;-)
--
Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa

10. Data: 2002-06-20 14:43:10

Od: "Lolo" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <n...@n...nospam> napisał w wiadomości

ciachu-ciach

> Babka juz byla! :-)

Może i była :-) nie jestem specjalistą, raczej miłośnikiem :-)
a znam się lepiej na suchej zabudowie wnętrz ;_)

Pozdrawiam
Lolo

Bez koralowy 'Plumosa Aurea'
Odgrzybiacz do sukulentow