dno kompostownika

11. Data: 2004-07-05 12:28:06

Temat: Re: dno kompostownika
Od: "Jan P. Cieciński" <j...@c...eco.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Halina" <k...@n...pf.pl> wrote in message
news:ccaui7$1db$1@news.mm.pl...
> Witam serdecznie

> No to ja mam takie przemyślenia.
> Jak kupie sobie śliczny plastikowy, gotowy kompostownik, to dostanę gratis
> paczkę robaków, czy będę musiała sobie dokupić? Zawsze mnie to nurtowało.

Witam!
Moim zdaniem proces powstawania kompostu to obszerny temat i najlepiej
zapoznać się z nim poprzez fachową literaturę. W początkowej fazie tego
procesu wysoka temperatura panująca w pryzmie lub kompostowniku powinna
zabić niemal wszystkie żywe stworzenia. Dżdżownice wchodzą do pryzmy
kompostowej w odpowiednim momencie. A nawiasem mówiąc, obecność dżdżownic
nie jest warunkiem koniecznym do powstania kompostu.

--
Pozdrawiam, Jan
http://www.ciecinski.eco.pl

12. Data: 2004-07-05 12:41:46

Od: "Halina" <k...@n...pf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie

Użytkownik "Miłka" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

> Chyba że dla siebie nicieni lub tasiemców bo jeśli kompost nie będzie
> zabezpieczony od dołu solidnym plastikiem to dżdżownice same przyjdą do
> pracy ... ;-)

No kiedy ja widziałam taki kompostownik z denkiem :)
A i wybetonowane niecki także bywają.
Dziwie się, bo jak ostatnio zajrzałam pod wierzchnią warstwę na
kompostowniku, to aż się uczieszyłam jak zobaczyłam tę pracę, która wrzała.
jak sobie wyobraziłam ile tych pracusuów w całej objętości musi być to aż
mnie zamrowiło.
A jak taki kompostownik raszej szczelny, to chyba kuso z tym robactwem.
Nie?

pozdrawiam Halina

13. Data: 2004-07-05 15:50:55

Od: "Miłka" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Halina" <k...@n...pf.pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Użytkownik "Miłka" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

> A jak taki kompostownik raszej szczelny, to chyba kuso z tym robactwem.

Wydaje mi się że nawet jakby był szczelny to i tak jakoś włażą tam
dżdżownice. Ale jest jeszcze taka sprawa, w tym momencie będę polemizować i
domyślam się. Mianowicie, jeśli to będzie szczelne coś od dołu lub nawet ta
betonowa niecka to gdzie będzie uciekać namiar wody, a zbyt dużo wilgoci
prowadzi do zgnilizny i zagotowania materii niż stopniowe jej przeobrażanie.
Przecież betonuje się oczka wodne a nie kompostownik. W kompostowniku
powinna być wilgoć bez dwóch zdań ale to nie może pływać w wodzie. Osobiście
w czasie suszy czasami wleję do swojego wiaderko lub dwa a zresztą pudło
stoi w cieniu a w kompostowniku powinna być cyrkulacja powietrza w każdym
możliwie miejscu szczególnie od dołu. U mnie taką poduszczę powietrzną na
dnie robią grube gałęzie które nie rozłożą się tak szybko jak reszta zbioru.

A wogule to skłaniam się do zdania szanownego kolegi Ciecińskiego
cytując jego zdanie : "...proces powstawania kompostu to obszerny temat i
najlepiej
zapoznać się z nim poprzez fachową literaturę"

Serdecznie Miłka

Eustomia
Wanilia- nasiona
Angielskie róże w Poznaniu