dojazd samochodem na zabiegi

1. Data: 2002-01-28 12:33:12

Temat: dojazd samochodem na zabiegi
Od: "Czaplewski" <s...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Może kogoś zainteresuje rozliczenie podatkowe za 2001r dotyczące ulgi na
zabiegi rehabilitacyjne z dojazdem samochodem osobowym.

Osoby niepełnosprawne korzystajace z prywatnego samochodu osobowego w
związku z dojazdami na zabiegi rehabilitacyjne maja prawo z tego tytułu
odliczyć od dochodu - BEZ DOKUMENTOWANIA PONIESIOYCH WYDATKÓW - kwotę
2.100,00 złotych (za 2001 rok).

UWAGA !
- nie ma znaczenia czy osoba niepełnosprawna była posiadaczem samochodu
przez cały rok czy zakupiła auto w listopadzie.
- jeżeli samochód stanowi wspólna własność małżonków i jeżeli oboje z
małżonków są osobami niepełnosprawnymi mogą z tego tytułu odliczyć
dwukrotnie tj, w wysokości 4.200,00 złotych
- nie ma znaczenia czy rozliczaja się oddzielnie czy wspólnie

Pozdrowionka

aaa_ / scorpio

2. Data: 2002-01-28 14:21:02

Temat: Re: dojazd samochodem na zabiegi
Od: "Darek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy wymagane jest do rozliczenia posiadanie dokumentu o tym iż korzystało
się z zabiegów rehabilitacyjnych.

Darek Raczkowski

3. Data: 2002-01-28 15:16:39

Od: "Zbig Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Darek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Czy wymagane jest do rozliczenia posiadanie dokumentu o tym iż korzystało
> się z zabiegów rehabilitacyjnych.
-----------------------------
By nie bylo problemow z US nalezy uprawdopodobnic te okolicznosci, ktore
maja wplyw na mozliwosc odliczenia kwoty wolnej od podatku za uzywanie
srodka transportu w celu skorzystania z zabiegow rehabilitacyjnych.
Oznacza to, ze powinnismy udokumentowac posiadanie samochodu albo
skorzystanie z obcego srodka komunikacji, oraz miec skierowanie na zabiegi
rehabilitacyjne poswiadczone przez zaklad, ktory nam tych zabiegow udzielal.
Odliczenie nie przysluguje w czesci refundowanej ze srodkow PFRON na ten
cel. Poza tym, nie musimy dokumentowac kosztow przejazdow tak, by np byly
one rowne wielkosci odliczenia tj kwoty 2100 zl w 2001 roku. (nie wykazujemy
ilosci dni zabiegow, km przebiegu, kosztow paliwa itp...)
Pozdrawiam
Zbig A. Gintowt

4. Data: 2002-01-28 16:19:07

Od: "Tomasz Gumny" <t...@i...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Oznacza to, ze powinnismy udokumentowac posiadanie samochodu albo
>skorzystanie z obcego srodka komunikacji,

Z tym sie zgodze.

>oraz miec skierowanie na zabiegi
>rehabilitacyjne poswiadczone przez zaklad, ktory nam tych zabiegow udzielal.

A z tym nie. Wszak rodzina dalsza lub blizsza
rowniez moze pomagac w rehabilitacji.
TG

5. Data: 2002-01-28 20:16:23

Od: "Basia" <b...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
Oznacza to, ze powinnismy udokumentowac posiadanie samochodu albo
skorzystanie z obcego srodka komunikacji, oraz miec skierowanie na zabiegi<

Też się z tym nie zgadzam. Dla mnie najlepszą formą rehabilitacji jest
pływanie. Ćwiczę regularnie. Niestety, nie w żadnym zakładzie rehabilitacji.
Pływam albo z klubem niepełnosprawnych albo wykupuję bilet na basen. Nikt
nie może nam narzucić form rehabilitacji.
Pozdrawiam - Basia.

6. Data: 2002-01-28 21:01:52

Od: "Zbig Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Pływam albo z klubem niepełnosprawnych albo wykupuję bilet na basen. Nikt
> nie może nam narzucić form rehabilitacji.
----------------------------
Mysle, ze nie zrozumielismy sie. Dokumentowanie rehabilitacji to jedno i tu
wystarczy zalecenie lekarza wykonywania cwiczen rehabilitacyjnych w formie
cwiczen w basenie. Jakos jednak trzeba udokumentowac, ze na tym basenie sie
bywalo chocby tylko jeden raz... Druga sprawa to dokumentowanie poniesionych
kosztow transportowych, ktore jest calkowicie zbedne.
pozdrawiam
Zbig Andrzej Gintowt

7. Data: 2002-01-29 09:18:21

Od: "Darek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeszcze raz włączę się w dyskusję z nastepującym pytaniem:

Lekarz zaleci mi rehabilitacje w formie pływania i jazdy na rowerze.
Jazdy na rowerze nie udokumentuję. Pływanie można udokumentować jeżeli
korzysta się z pływalni, a co z pływaniem na innych akwenach wodnych np. w
okresie letnim, albo tak jak w moim przypadku korzystanie z pływalni w
Czechach gdzie warunki i ceny sa znacznie korzystniejsze niż u nas.

Jak sobie z tym poradzi urząd skarbowy?

Darek

8. Data: 2002-01-29 09:49:23

Od: "Czaplewski" <s...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Pisząc jezykiem prawnym pragnę przytoczyć parę paragrafów i tak :

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 poz.
176 - Tekst jednolity - z późn. zm.) :

art. 26 ust. 7 i 7a mówia iż, za wydatki o których mowa w ust. 1 pkt 6 (tj.
wydatków na cele rehabilitacyjne, ponoszonych przez podatnika będącego osobą
niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby
niepełnosprawne) uważa się :

m.inn.
pkt. 14 - uzywanie samochodu osobowego, stanowiącego własność osoby
niepełnosprawnej zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa lub podatnika
mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną zaliczoną do I lub II grupy
inwalidztwa albo dzieci niepełnosprawne do lat 16, dla potrzeb zwiazanych z
koniecznym przewozem na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne - w
wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty określonej w pkt 7

pkt 7 tj. - w kwocie nie przekraczającej w roku podatkowym trzykrotności
najniższego wynagrodzenia za pracę ogłaszanego na podstawie odrębnych
przepisów, za grudzień roku poprzedzającego rok podatkowy (najnizsze
wynagrodzenie w grudniu 2000r. wyniosiło 700 zł - 3 x 700 = 2.100 zł.

UWAGA ! dana osoba nie musi wykorzystać całej kwoty 2.100 zł, może wg swoich
faktycznie poniesionych wydatków na przejazdy odliczyc mniejsza kwotę np.
500 zł.

Natomiast Art. 26 pkt 7c mówi Podstawą do odliczenia wydatków, o których
mowa w ust. 7a, jest posiadanie dowodu poniesienia tych wydatków, Z
WYJĄTKIEM WYDATKÓW, O KTÓRYCH MOWA W UST. 7a PKT. 7, 8 i 14

CZYLI BEZ DOKUMENTOWANIA PONIESIOYCH WYDATKÓW JAK POPRZEDNIO PISAŁEM.

Art. 26 pkt. 7d mówi iż, Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w
ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek :
1) orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech
stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
2) decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej
niezdolności do pracy albo rentę szkoleniową, albo
3) orzeczenia o rodzaju i stopniu niepełnosprawności osoby, która nie
ukończyła 16 roku zycia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów

Ponadto nawiązując do art. 26 ust. 7b :
Wydatki o których mowa w ust. 7a, podlegaja odliczeniu od dochodu, jeżeli
nie były finansowane ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób
niepełnosprawnych, PFRON lub zr środków Kas Chorych, albo nie zostały
zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek innej formie. W przypadku gdy wydatki
były częściowo finansowane z tych funduszy (środków), odliczeniu
podlegaróżnica pomiędzy poniesinymi wydatkami a kwotą sfinansowaną z tych
funduszy (środków) lub zwróconą z jakichkolwiek innych środków.

Jednocześnie osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą te odliczenia
dokonać już w trakcie roku podatkowego - w ramach comiesięcznych rozliczeń z
fiksusem.

Reasumując powyższe :
- udokumentowanie posiadania samochodu osobowego jest samym faktem,
bo inaczej brzmiałoby jakby bezdomny odliczał za remont mieszkania
- posiadanie dokumentu o niepełnosprawności świadczy o jego stopniu
niepełnosprawności (warunek spełnienia posiadanie I lub II grupy vide
znaczny lub umiarkowany)
- dokument o niepełnosprawności zawiera np. kod choroby co jest
wystarczającą wskazówką , iż u danej osoby wymagana jest pewna forma
rehabilitacji.

Okazywanie dokumentu po pierwsze jest sprzeczne z zasadą etyki lekarskiej
czyli "tajemnicą lekarską"
po drugie śmiesznie byłoby gdyby bliska osoba wydała zaświadczenie typu :
niniejszym zaświadczam że pani ...... dwa razy w tygodniu u mnie w domu
przebywała w trakcie całego roku 2001 w celu wykonania zabiegów
rehabilitacyjno-leczniczych typu masaż lekki i masaż średni w okolicach
całego ciała - absurd jak w przypadku darowizn.

Zgodnie z prawem i przepisami ustawy nie widze koniecznej potrzeby wykazania
dokumentów lub skierowań na zabiegi.

Pozdrowionka
aaa_ / scorpio

9. Data: 2002-01-29 23:32:38

Od: "LM" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Czaplewski" <s...@p...com> napisał w wiadomości

/.../
> [...]
> całego ciała - absurd jak w przypadku darowizn.
>
> Zgodnie z prawem i przepisami ustawy nie widze koniecznej potrzeby

Owszem, masz racje. Jednakze wskazane jest zachowanie zdrowego rozsadku.
Caly czas w ustawie mowa jest o wydatkach poniesionych. I to, ze nie musi
sie ich udokumentowac, nie oznacza, ze (z punktu widzenia ustawy) mozna z
automatu odpisac cokolwiek. I jesli US moglby udowodnic, ze dana osoba nie
mogla takich wydatkow poniesc, to mogly by byc klopoty. W praktyce oznacza
to mniej wiecej tyle, ze nalezy byc ostrozny w odpowiedziach (zwlaszcza
pisemnych) na pytania urzednikow typu: "a gdzie i kiedy Pan sie leczyl"... .
A wielu urzednikow je zadaje.
Mysle ze najrozsadniejsze jest tu, zamiast tlumaczenia, krotkie - grzeczne
ale i stanowcze przypomnienie, ze nie ma obowiazku dokumentowania tych
wydatkow, a sprawa leczenia i choroby jest dla mnie tematem krepujacym i nie
bede o tym rozmawial. Sadze ze w 99,99% przypadkow definitywnie zakonczy to
sprawe.

LM

10. Data: 2002-01-31 22:01:46

Od: "Marian L" <marian.landowski(wytnij)@lama.org.pl> szukaj wiadomości tego autora

Szanowny "LM" <l...@g...pl> w
pl...
napisał:

> [...]

> wydatkow, a sprawa leczenia i choroby jest dla mnie tematem krepujacym i
> nie bede o tym rozmawial. Sadze ze w 99,99% przypadkow definitywnie

Tak jest. Bardzo dobry przykład jak należy zachować się w US.

Przy okazji zrobiłem proste zestawienie nazw tytułów na podstawie
których można otrzymywać środki pieniężne czy też rzeczowe

1/ Dofinansowania najbardziej uznaniowa forma pozyskania środków.
2/ Ulgi kiedyś bardzo popularne obecnie z różnych powodów
ograniczane.
3/ Zwolnienia z obowiązków (np. płatności abonamentu RTV)
4/ Świadczenia z pomocy społecznej w gestii samorządów stąd
ich wielkość uzależniona od siły i zasobności samorządu.
5/ Odliczenie podatkowe stosunkowo nowa forma powstała
po wprowadzeniu powszechnych podatków.
6/ Ryczałty w przypadku ON bardzo rzadko stosowane.
7/ Renty podstawowa forma pozyskania środków na życie dla
wielu ON.

Praca - cel za pomocą którego wszyscy chcieli by móc
otrzymywać pieniądze.

Czy takie zestawienie jest prawidłowe?
Może ktoś to uzupełni, rozwinie.

Co Wy na to

Pozdrawiam
Marian L

Odliczenia
jakie pieluchy?
Rozliczenia roczne podatku.
!!!OSTRZEGAM!!! Wszystkich chcących kupić zestaw POP
kary dla inwalidów