drżenie lewej dłoni - jaki specjalista ?

1. Data: 2008-10-16 17:33:51

Temat: drżenie lewej dłoni - jaki specjalista ?
Od: "EM" <n...@c...spamu> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Do jakiego lekarza specjalisty powinnam sie udać z problemem drżącej lewej
ręki, a dokładniej dłoni ?
Obserwuję to od kilku lat, ale w ciągu ostatnich miesięcy problem dość
zauważanie sie nasila.
Drżenie wzmaga sie przy wysiłku, w stresie...
Chcę zapisać sie od razu do specjalisty, z pominięciem lekarza rodzinnego.
Do którego więc w pierwszej kolejności ? - endokrynologa, neurologa ? - a
może innego ?

Dziękuję za porady z góry
Pozdrawiam
Ewa lat 30

2. Data: 2008-10-16 17:45:28

Temat: Re: drżenie lewej dłoni - jaki specjalista ?
Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "EM" <n...@c...spamu> napisał w wiadomości
> [...]
> Do którego więc w pierwszej kolejności ? - endokrynologa, neurologa ? - a

mi przychodzi do glowy neurolog, ew. ortopeda, rehabilitant. masz oslabiony
kregoslup szyjny moze? dretwieje ci kark, masz prace siedzaca? moze to to,
choc moze i 1000 innych rzeczy.

3. Data: 2008-10-16 19:55:33

Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

EM pisze:

> [...]
> Do którego więc w pierwszej kolejności ? - endokrynologa, neurologa ? -

Zdecydowanie neurolog.

Niech od razu sprawdzą, oprócz ewentualnych ucisków rdzenia, czy to
czasem nie choroba Parkinsona. Nie żebym straszył, ale lepiej się szybko
upewnić.

4. Data: 2008-10-16 21:27:59

Od: "regen" <regen@....hm....os.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "EM" < > napisał w wiadomości news:gd7tub$3mt$1@news.lublin.pl...

> [...]
> Drżenie wzmaga sie przy wysiłku, w stresie...
> Chcę zapisać sie od razu do specjalisty, z pominięciem lekarza rodzinnego.

Ciężko coś stwierdzić konstruktywnie po kilku zdaniach, które napisałaś.
Proponuję jednak najpierw do lekarza rodzinnego, czy też internisty. Po
zbadaniu Cię, ew. wykonaniu badań dodatkowych, skieruje Cię do odp.
specjalisty, jeśli będzie to konieczne.
Pomijając ten etap narażasz się na to, że nie trafisz do "speca", którego Ci
rzeczywiście potrzeba.

Pozdrawiam
regen

5. Data: 2008-10-20 18:58:33

Od: "agusia" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zdecydowanie neurolog.
>
> Niech od razu sprawdzą, oprócz ewentualnych ucisków rdzenia, czy to
> czasem nie choroba Parkinsona. Nie żebym straszył, ale lepiej się szybko
> upewnić.

Zgadzam się na neurologa, ale drżenie rąk występuje też przy stwardnieniu
rozsianym i wiek (30 lat) raczej na SM wskazuje niż na parkinsona.

Pozdrawiam
Aga

6. Data: 2008-10-21 16:53:59

Od: MAG <m...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik regen napisał:

> [...]
> Cię do odp. specjalisty, jeśli będzie to konieczne.
> Pomijając ten etap narażasz się na to, że nie trafisz do "speca",

To jedno, a drugie to, że specjalista pewnie i tak najpierw wyśle Cię na
podstawowe badania, bo diagnozę rozpoczyna się od poszukiwania
najprostszych przyczyn. Warto więc do specjalisty wybrać się już z
jakimiś wynikami. Zwłaszcza, że zwykle jest kosztowniejszy niż lekarz
ogólny...

Pozdrawiam,
MAG

7. Data: 2008-11-08 11:55:48

Od: "EM" <n...@c...spamu> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zauważanie sie nasila.
> Drżenie wzmaga sie przy wysiłku, w stresie...

Witam ponownie

Z ww problemami udałam sie więc zgodnie z Waszymi sugestiami do neurologa.
Dostałam skierowanie na tomograf głowy. Zrobiłam badanie dzisiaj, ale nic
nie wykazało.
Do lekarza oczywiście pójdę z wynikiem, ale najwcześniej za tydzień.
Zastanawiam sie jednak, czy warto jeszcze zrobić jakieś badanie zanim
zgłoszę sie na kontrolę ?
Czy rezonans mógłby dać jeszcze jakiś inny obraz ? - tzn czy jest sens go
wykonywać jeśli tomograf nic nie wykazał ?
Coś jeszcze ewentualnie można wykonać ? - jest sens ?
Lekarz coś wspominał, że jeśli tk nic nie wykaże, to wyśle mnie na coś
jeszcze... ale nie powiedział co, ja nie zapytałam, a byłam u niego
prywatnie i muszę znowu zapłacić za wizytę, żeby sie tego dowiedzieć... a za
badania i tak płacę... Wiem tylko, że nie miał na myśli eeg.

Dzięki za pomoc z góry
Pozdrawiam !

8. Data: 2008-11-08 12:32:51

Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

EM pisze:

> Do lekarza oczywiście pójdę z wynikiem, ale najwcześniej za tydzień.
> Zastanawiam sie jednak, czy warto jeszcze zrobić jakieś badanie zanim
> zgłoszę sie na kontrolę ?

Sprawdź, czy nie ma jakichś braków w witaminach czy minerałach - o ile
pamiętam braki magnezu mogą powodować niekontrolowane skurcze.

9. Data: 2008-11-08 17:12:50

Od: biggero <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja mam minimalne doświadczenie ze sprawami neurologicznymi, ale trochę
mam. Ojcu robiono tomografię głowy przy podejrzeniu udaru, na NFZ.
Dokładność tego tomografu wynosiła 4 mm - było napisane - takie
szczegóły mógł rozróżniać.
NFZ ma taką politykę cenową, a nie inną, i dlatego większość lekarzy
zleca z przyzwyczajenia wpierw tomografię.
Ale jak robi się prywatnie to chyba lepiej od razu robić rezonans, bo
ma się wtedy pewność i ogólny koszt byłby mniejszy. A tak to teraz
pewnie będziesz musiała zrobić rezonans. Dokładność rezonansu wynosi 1
mm, a więc prawdopodobnie może on wykryć choroby we wcześniejszym
stadium rozwoju. Poza tym rezonans wykrywa tkanki zmienione chorobowe
poprzez badanie różnych ech tkanek - T1, T2 i inne - to szczegóły
techniczne i nie wiem, czy tutaj mają zastosowanie.
W stwardnieniu rozsianym szuka się ognisk zapalnych w mózgu i być może
rezonans może wykryć ogniska o mniejszej wielkości.
Diagnozowanie SM jest rzeczą bardzo trudną i było wiele przypadków
błędnego zdiagnozowania, także trudno radzić. Możesz wejść na strony
ludzi z SM i popytać, jak się to diagnozuje.
Rezonans kosztuje ok. 450 zł, czyli o 200 zł więcej niż tomografia,
więc rzeczywiście opłaca się go zrobić zamiast tomografii, ale jest
mały haczyk - jeśli wykryją jakieś nieprawidłowości, to podają
kontrast, który zazwyczaj podwaja całkowitą cenę.
To tyle o rezonansie - nie było to za bardzo pomocne - jak zwykle nie
wiadomo, czy dane badanie coś pomoże, dopóki się go nie wykona i nie
zobaczy wyniku. U mojego ojca zamiast problemów z mózgiem wykryli na
rezonansie, że ma zatoki wypełnione całkowicie ropą, co przyczyniało
się do złego samopoczucia - to była zupełna niespodzianka.

Jeśli chodzi o witaminy i mikroelementy, to chyba tylko niedobór
magnezu, potasu i witaminy B12 mogą wpływać na sprawy nerwowo -
mięśniowe. Zbadać poziom - szczególnie B12 - i uzupełnić. Jakie są ich
funkcje - patrz wikipedia.

Jeśli chodzi o badania sprawności nerwowo-mięśniowej - jest takie
badanie, które nazywa się EMG, polegające na tym, że wkłuwa się igłę
do mięśnia (jest to odbiornik sygnałów elektrycznych, które generuje
mięsień) i pobudza się mięsień do skurczu elektrodami, albo w inny
sposób.
Badanie występuje z różnymi wariacjami (przez co może nazywać się
inaczej) i jest też stosowane do stwierdzenia konkretnie, który nerw
jest ma upośledzone działanie - np. jest przytrzaśnięty przy
wchodzeniu do rdzenia kręgowego (korzonki).

Mięśniami ręki kieruje kilka nerwów w tzw. splocie ramiennym.
Tutaj jest opis tego splotu i możliwych problemów.
http://fsr.w.interia.pl/definicja.html

A tutaj opis szczegółowy w odniesieniu do każdego z nerwów:
http://www.bionotatki.com/objawy-miesniowe.pdf

Tutaj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Gray814.png
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Gray812.png
jest chyba pokazane na rysunku, jakie są obszary działania
poszczególnych mięśni (nie jestem pewien, ponieważ nie ma opisu, ale
na rysunku znajdują się numery poszczególnych nerwów - C5, C6 itd. -
więc chyba tak).

Można łatwo (albo i nie) rozpoznać, czy sprawa dotyczy np. uciskania
nerwu przy rdzeniu kręgowym, jeśli problem dotyczy tylko jednej części
ciała, np. jeśli drętwieje tylko mały palec i palec serdeczny, to
wiadomo, że chodzi o nerw C6 - Th1 (patrzę na podany rysunek w
wikipedii). Później można znaleźć odpowiedni nerw w podanym pdf, dla
potwierdzenia.
Neurolog powinien mieć w małym palcu rozmieszczenie unerwienia mięśni
i powinien to rozgryźć, ale jeśli potrafiłabyś sama zlokalizować
miejsce tego drżenia i stwierdzić, że to pochodzi od jednego nerwu, to
by to było pomocne. Ułatwieniem dla Ciebie jest to, że czujesz i wiesz
dokładnie, co drga, więc byłoby łatwiej było by zlokalizować, ale
utrudnieniem jest to, że dość ciężko się w tym połapać, a materiałów w
tym temacie jest nie za wiele i większość po angielsku. Te co
znalazłem, na pewno nie rozjaśniają tematu całkowicie. Plusem tego
samobadania jest to, że jest za darmo.
Zamiast samodzielnego szukania właściwego nerwu wykonuje się badania z
drażnieniem odpowiednich mięśni.

Mimo że tekst dość długi, to i tak opisane było skrótowo, dlatego
zachęcam do poszukania w guglu, jak te sprawy mają się do Twojego
przypadku.

Gdzie zamieszkujesz? Jeśli w Warszawie, to mogę polecić neurologa...

10. Data: 2008-11-08 18:08:58

Od: biggero <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

PS. Zakładam, że te drżenie nie jest spowodowane zażywanymi lekami i
nie ma podłoża nerwicowego.
Może jeszcze być padaczka (i po to by było robione wspomniane przez
Ciebie EEG) i choroby metaboliczne, które jednak pewnie ujawniły by
się wcześniej w życiu.

Nagła senność
Bol martwego zeba
Bezsennośc