duża ulga budowlana, a sprzedaż mieszkania

1. Data: 2002-11-04 16:22:51

Temat: duża ulga budowlana, a sprzedaż mieszkania
Od: "muhrke" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich grupowiczów.
Mam pewien problem i byłabym wdzięczna za każdą pomoc w jego rozwiązaniu.
W 2000 r. wpłaciłam na mieszkanie spółdzielcze lokatorskie. W rozliczeniu
podatkowym za 2000 r. odliczyłam sobie tę kwotę w ramach dużej ulgi
budowlanej. W 2001 r. odebrałam ww. mieszkanie i w rozliczeniu za 2001 r.
znowu odliczyłam sobie wydatki na to mieszkanie w ramach dużej ulgi
budowlanej.
Teraz chcę sprzedać to mieszkanie (spółdzielcze lokatorskie) i kupić inne -
spółdzielcze własnościowe lub własnościowe od developera. I tu pojawił się
problem.
Niektóre urzędy skarbowe (w tym ten, w którym się rozliczam) twierdzą, że
nie mogę sprzedać tego mieszkania, bo korzystam z dużej ulgi budowlanej.
Czy to prawda?
Czy istnieje jakiś czas w którym nie mogę sprzedać mieszkania jeśli
korzystałam z dużej ulgi budowlanej?
Gdzie szukać przepisów w tej kwestii?

Pozdrawiam,
muhrke

1. Data: 2002-11-04 20:55:35

Temat: Re: duża ulga budowlana, a sprzedaż mieszkania
Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "muhrke" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

> Gdzie szukać przepisów w tej kwestii?

W ustawie o PDOF.
AFAIR powyzsza ustawe nie ma zakazu sprzedazy takiego mieszkania ani nawet
obowiazku zwrotu wykorzystanej ulgi.
Na wszelki wypadek sprawdz dokładnie ustawę, bo mogłem przeoczyć jakąś
aktualizację.

Pozdrawiam,
Karol

1. Data: 2002-11-04 21:10:18

Od: "Marcin" <c...@m...org> szukaj wiadomości tego autora

"muhrke" pisze:
> Niektóre urzędy skarbowe (w tym ten, w którym się rozliczam) twierdzą, że
> nie mogę sprzedać tego mieszkania, bo korzystam z dużej ulgi budowlanej.

Niech ten kto Ci to mówi, napisze Ci to na kartce papieru i się pod tym
podpisze.
Potem idź z tym np. do naczelnika i pokaż mu jakie pierdoły opowiadają jego
pracownicy.

Możesz sprzedać to mieszkanie. Jeśli kupiłaś je mniej niż 5 lat temu to:
- albo zapłacisz 10% podatku od kwoty sprzedaży
- albo zdeklarujesz się, że za tę kasę kupisz mieszkanie, działkę,
przeznaczysz je na remont lub modernizację innego Twojego mieszkania. Wtedy
nie zapłacisz tych 10-ciu %. Kasę na te cele musisz wydać w ciągu 2 lat od
daty sprzedaży.

Jeśli od daty kupna minęło już 5 lat możesz z kasą zrobić co chcesz a
podatku 10% nie zapłacisz.

Pozdrawiam, Marcin.

1. Data: 2002-11-04 21:57:05

Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin" <c...@m...org> napisał w wiadomości

> [...]
> podpisze.
> Potem idź z tym np. do naczelnika i pokaż mu jakie pierdoły opowiadają

Złota czcionka !
Poproszę o zgodę na powielanie na innych grupach.

Karol

1. Data: 2002-11-05 05:56:21

Od: "Marcin Sławicz" <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> obowiazku zwrotu wykorzystanej ulgi.
> Na wszelki wypadek sprawdz dokładnie ustawę, bo mogłem przeoczyć jakąś

Co więcej, będziesz mogła wydatki na nowe mieszkanie rozliczać w ramach tej
samej ulgi budowlanej aż do jej limitu i/lub do końca 2004.
Marcin

1. Data: 2002-11-05 16:10:30

Od: "Mariusz Wołek" <m...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> podpisze.
> Potem idź z tym np. do naczelnika i pokaż mu jakie pierdoły opowiadają

Ja mam lepsza propozycje. Zwroc sie z zapytaniem _na pismie_ do wlasciwej
Izby Skarbowej. Jak dostaniesz interpretacje to zrob tak jak tam jest. Jak
sie ktos dop...li to idziesz do naczelnika US i wykladasz "kawe na lawe"
czyli interpretacje jednostki nadrzednej. Jak naczelnik podtrzyma decyzje
podwladnych to odwolujesz sie do izby skarbowej ktora wydala opinie. Jak oni
wydadza inna opinie niz za pierwszym razem to pozostaje NSA ale majac 2
sprzeczne opinie raczej nie jestes przegrany

Zaslav

1. Data: 2002-11-05 16:36:32

Od: "vpw" <v...@s...org> szukaj wiadomości tego autora

"Marcin" <c...@m...org> wrote in message

> [...]
> podpisze.
> Potem idź z tym np. do naczelnika i pokaż mu jakie pierdoły opowiadają

Tego bym ci nie radzil. Bo ta Pani/Pan, z ktorego zrobisz (moze i slusznie)
debila bedzie twoje zeznania rozliczac lub przesylac do nowego urzedu np. ze
swoimi adnotacjami. Ale warto poprosic o wykladnie lub pisemna interpretacje
przepisu. Sadze, ze wtedy urzednik zapozna sie z przepisami.

> [...]
> daty sprzedaży.
>
> Jeśli od daty kupna minęło już 5 lat możesz z kasą zrobić co chcesz a

I tutaj wlasnie lezy pies pogrzebany. Pewnie dla urzednika byl to skrot
myslowy. Oczywiscie, ze mozesz mieszkanie sprzedac ale jest to obwarowane
przepisami o podatku zryczaltowanym. Ogolnie chodzi o to, zeby:

a) wyciagnac od ciebie forse
b) zebys sobie nie handlowal mieszkaniami - od tego sa firmy a nie ty
zarabiajacy na kupowaniu/sprzedawaniu nieruchomosci na swoje nazwisko
c) nie zapomnial o urzedzie skarbowym :)))

Co do ulgi mieszkaniowej to kazdy ma prawo do wykorzystania jej na cele
mieszkaniowe (swoje) w odroznieniu od ulgi przyslugujacej na budowe mieszkan
na wynajem. Wiec jesli zbudowales sobie/kupiles mieszkanie a nastepnie je
sprzedajesz to znaczy, ze nie postapiles zgodnie z wymaganiami ustawy. Nie
zdziwilbym sie, gdyby byl jednak w ustawie zapis, ktory pozwala urzedowi
rzadania zwrotu ulgi gdy okazuje sie, ze jednak nie wykorzystales jej w celu
okreslonym w ustawie.

czy sie myle ?

vpw

1. Data: 2002-11-06 10:50:10

Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "vpw" <v...@s...org> napisał w wiadomości

> czy sie myle ?

Mylisz.

Karol

1. Data: 2002-11-06 19:58:03

Od: "vpw" <v...@s...org> szukaj wiadomości tego autora

"Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> wrote in message

> Użytkownik "vpw" <v...@s...org> napisał w wiadomości

> Mylisz.

No coz to radze sprobowac isc z tym do NSA. Wiem, ze moi koledzy, ktorzy tak
sobie interpretowali przepisy, narazie zgodzili sie z interpretacja urzedow
skarbowych. Mysleli, ze niby ulga to sie nazywa mieszkaniowa i ma na celu
zaspokojenie wlasnych potrzeb mieszkaniowych podatnika to nie znaczy, ze mam
budowac mieszkanie dla siebie. To znaczy przeciez buduje je dla siebie tylko
nie bede w nim mieszkal tylko moja ciocia jak tylko skoncze budowe. A ona mi
pieniazki, ktore w ta budowe wlozylem, a z ktorych czesc mi zwrocono
zaplacil. Urzad skarbowy mial inne zdanie i napisal im to na kartce. Oni
poszli do swoich prawnikow (bo jednak kwota byla niebagatelna) i
stwierdzili, ze jednak lepiej zwrocic ulge z odsetkami niz walczyc z
urzedem. Gdyby mieli mozliwosc wygrania tej sprawy to napewno poszliby do
NSA.

A 5 lat jest nawet dosc sensownym terminem. Urzad skarbowy ma prawo
skontrolowac czy rzeczy, ktore odliczyles w ramach ulgi (zlew, okap, drzwi
inne duperele budowlane) zostaly wykorzystane do budowy twojego domu. Jesli
zbedziesz nieruchomosc i nowy wlasciciel ja np. przbuduje to w jaki sposob
mozna sprawdzic, czy ty sobie nie nakupowales farby i wyposazenia na handel.

Oczywiscie nie jestem prawnikiem i napewno jest mozliwosc podwazenia kazdej
decyzji "idioty" urzednika ale ja nie walcze z rzeczami, ktore wydaja mi sie
sensowne. Jesli nie umiem wytlumaczyc jakiegos przepisu to wtedy pytam
prawnika. Jesli umiem go dla siebie "uproscic" to uznaje, ze tak jest i
tyle.

I radze rowniez w kazdej sprawie podatkowej porade prawna. Nie jest droga a
tu chodzi o spore pieniadze, ktorych zazwyczaj przy budowie domu, kupnie
mieszkania brakuje.

vpw

1. Data: 2002-11-06 21:11:25

Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> stwierdzili, ze jednak lepiej zwrocic ulge z odsetkami niz walczyc z
> urzedem. Gdyby mieli mozliwosc wygrania tej sprawy to napewno poszliby do

Chyba za bardzo przycialem cytat.
Mylisz sie, ze nie mozna sprzedac mieszkania, na ktore skorzystales z duzej
ulgi.
Mozna sprzedac w dowolnym momencie i zadnej ulgi sie nie zwraca.
Natomiast z przypadkiem Twoich kolegow chetnie sie zapoznam.
Podejrzewam, ze panowie gdzies sie musieli podlozyc lub cos przekombinowali.
Zwlaszcza, ze ulga nie jest (a raczej była) tylko na jedno mieszkanie.

Pozdrawaim,
Karol

Pensjonat na sprzedaż - w Szklarskiej Porębie
panele drewniane - co polecacie?
Lodówka Gorejne HZS 1851-Sprzedam
[WAW] piętrowe łóżko
Drzwi antywłamaniowe - jakie?