konflikt serologiczny a ciąża

1. Data: 2003-02-05 22:06:11

Temat: konflikt serologiczny a ciąża
Od: "ohlala" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie,

Czy ktoś może wytłumaczyć mi kiedy występuje konflikt serologiczny? Jakie
grupy krwi rodziców w jakich kombinacjach tworzą konflikt. Czy jeśli jedno z
rodziców ma grupę 0Rh- konflikt może w ogóle wystąpić? Gdzie możne się
zbadać pod tym względem i jakie niebezpieczeństwa wiążą się jeśli taki
konflikt wystąpi? Czy w ogóle taka para może mieć wtedy dzieci?

Dziękuję i pozdrawiam

2. Data: 2003-02-06 01:57:27

Temat: Re: konflikt serologiczny a ciąża [długie]
Od: "Maciej Jędrzejko" <m...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zbadać pod tym względem i jakie niebezpieczeństwa wiążą się jeśli taki
> konflikt wystąpi? Czy w ogóle taka para może mieć wtedy dzieci?

Zasadniczo sprawa jest dość skomplikowana ale po uściśleniu pojęć staje sie
zrozumiała:

To czy rodzice maja grupe krwi 0, A, B, AB - nie ma znaczenia dla konfliktu
w zakresie Rh
choć zdarza sie (rzadko) konflikt serologiczny w zakresie grup głównych
niezależnie od Rh - zwykle nie jest bardzo nasilony (ale sporadycznie bywają
ciezkie przypadki)

Najczęsciej występuje konflikt serologiczny w zakresie Rh i to jak sądze
jest przedmiot twojego pytania - na początek wymaga uscislenia pojęcie
KONFLIKT i NIEZGODNOŚĆ.

1) Konflikt serologiczny w zakresie Rh dotyczy MATKI i PŁODU (a zasadniczo
głównie PŁODU) i jest to zespół niebezpiecznych objawów zagrażających życiu
płodu podczas ciązy w której matka ma grupę krwi Rh(-) a płód Rh(+) i
wystepuje w około 12% takich przypadków. We krwi matki w konflikcie
serologicznym sa wytwarzane przeciwciała przeciw czynnikowi Rh - taka
substancja obecna na komórkach (głównie krwinek czerwonych) płodu które
ulegają uszkodzeniu powodując szereg niebezpiecznych objawów (choroba
hemolityczna płodu - patrz literatura i net). Konflikt pojawia sie
najcześciej dopiero w drugiej ciazy, ale bywa i w pierwszej. Powstawanie
przeciwciał anty Rh u matki które sa warunkiem wystapienia konfliktu -
nastepuje od poczatku ciązy ale ich miano jest najczęsciej niewystarczające
zeby wywołac objawy choroby, jednak masywny wzrost miana przeciwciał moze
nastapić za kazdym razem kiedy krew płodu dostaje sie do krazenia matki -
poronienie, uszkodzone łożysko, krwawienia (w ciązy fizjologicznej krew
matki i płodu nie mieszają się i zwykle u ok 88% nawet mimo niezgodności Rh
pomiedzy matka a płodem nie nastepuje konflikt)

2) Niezgodność w zakresie Rh (incompatibilitas Rh) dotyczy zasadniczo MATKI
i OJCA (bo nie wiadomo jeszcze jaką grupę krwi ma dziecko, chyba ze wiadomo
ze ojciec jest homozygota dominującą) i jest to sytuacja zasadniczo
teoretyczna - każda w której ojciec ma grupę krwi Rh (+) a matka Rh (-)

Specyficzny sposób dziedziczenia sie czynnika Rh powoduje ze statystycznie
_najczęściej_ geny ojca są silniejsze (brak czynnika Rh jest cecha
recesywną - czyli "zanikającą" a jego obecność dominującą) co powoduje ze
płód dzidziczy Rh po ojcu. Nie oznacza jednak ze tak jest zawsze - przy
niezgodności w zakresie czynnika Rh natychmiast po porodzie pobiera sie krew
płodu w celu zbadania jaką czy odziedziczył Rh po ojcu czy odziedziczył brak
Rh po matce. Często okazuje sie że dziecko jednak odziedziczyło ceche
recesywną (dzieje sie ta gdy ojciec był heterozygotą) i wówczas mimo
niezgodnosci nie dochodzi do konfliktu serologicznego ponieważ zarówno matka
jak i płód mają Rh(-) więc nie ma mozliwości zeby nastapił konflikt bo matka
nie ma przeciw czemu wytwarzac przeciwciał.

Jesli przy porodzie okaze sie ze dziecko ma Rh (+) to niezbędne jest podanie
matce w ciągu max 72 godzin (ale lepiej wcześniej) immunoglobuliny anty Rh
tak zeby jej organizm nie wytworzył przeciwciał anty Rh i zeby zapobiec
rozwojowi konfliktu w nastepnej ciązy. Jednak przy wykrytej niezgodnosci w
zakresie Rh czasem równiez i w pierwszej ciaży (zwłaszcza jesli ojciec jest
homozygotą dodatnią) nalezy stosowac profilaktykę, która polega na podaniu
immunoglobuliny anty Rh w 28 tyg ciązy

Legenda:
M=mama
T=tata
Rh - cecha dominujaca (silniejsza)
rh - cecha recesywna (zanikająca, słabsza)

Matka Rh (-) ma zawsze geny
M-rh (-) M-rh (-) => i jest homozygotą recesywną(-)

Tata Rh (+) ma 2 możliwości:
albo ma geny:
1) T-Rh (+) T-Rh (+) => i jest homozygotą dominującą(+)

Wszstkie dzieci takich rodziców zawsze* bedą miały Rh (+)
ale bedą zawsze* heterozygotami T-Rh (+) M-rh (-)
(moze sie pojawić konflikt serologiczny - profilaktyka IgAntyRh wskazana)

albo
Tata Rh (+) ma geny
2) T-Rh (+) T-rh (-) =>heterozygota

wówczas prawdopodobienstwo będzie 50% na 50% bo
50% dzieci takich rodziców będzie:
M-rh (-) T-Rh (+) => dziecko bedzie miało grupę krwi Rh (+) po tacie ale
bedzie HETEROZYGOTĄ
(moze sie pojawić konflikt serologiczny - profilaktyka IgAntyRh wskazana)

50% dzieci będzie:
M-rh (-) T-rh (-) => dziecko bedzie miało rh(-) i będzie HOMOZYGOTĄ ujemną
(nie będzie konfliktu mimo niezgodności - profilaktyka zbędna)

Zasadniczo w praktyce profilaktykę stosuje sie dopiero w 2 ciąży chyba ze w
pierwszej są wskazania - jakiekolwiek podejrzenie kontaktu krwi płodu Rh(+)
z krwią matki Rh (-), podejrzenie wczeszejszego poronienia, krwawienia w
czasie ciązy, lub obecnośc przeciwciał preformowanych... (dodatni odczyn
Coombsa) a decyzje często zależą od doswiadczenia i intuicji lekarza.
Zastosowanie profilaktyki w 28 tygodniu zmniejsza ryzyko konfliktu z 12-13%
do około 0,1% a więc znacznie, jednak sa i przeciwwskazania do podania
immunoglobuliny - jest to jednak obce białko a wstrząs anafilaktyczny w
ciaży moze skonczyc sie tragicznie dla matki i dziecka...ale to juz dylematy
lekarzy...

Ssssciskam
Maciek

3. Data: 2003-02-06 11:28:12

Temat: dziękuj
Od: "ohlala" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bardzo mi się sytuacja rozjaśniła. a może wiesz jeszcze na czym polega
ryzyko związane z zachorowaniem na toksoplazmozę w trakcie ciąży i czy matka
już na nią chora może w ogóle urodzić zdrowe dziecko? marudzę, prawda? ;o)

pozdrawiam cieplutko...

4. Data: 2003-02-06 17:37:11

Temat: Re: dziękuj
Od: "Edyta G." <e...@p...NOSPAMonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> ryzyko związane z zachorowaniem na toksoplazmozę w trakcie ciąży i czy
matka
> już na nią chora może w ogóle urodzić zdrowe dziecko? marudzę, prawda? ;o)
zajrzyj
http://www.pawnhearts.eu.org/~zuzanka/koty/toksoplaz
moza.html

Pozdrawiam

Zuzanna

LECYTYNA
problem z pamięcią
Zapraszam na nowo powstały serwis na temat zdrowia
RZS leczenie cd