kartacze

1. Data: 2000-07-17 11:47:01

Temat: kartacze
Od: "Joanna Nicka" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Byłam niedawno u znajomych w Suwalskiem. Uraczyli mnie pycha obiadem
wywodzącym się zza wschodniej granicy. Były to kartacze, oto przepis:
ciasto ziemniaczane: mieszamy ziemniaki gotowane z surowymi, startymi na
grubych oczkach i odciśniętymi(1:1),dodajemy jajko, trochę mąki, sól i
wyrabiamy ciasto.
Nadzienie: mielone mięso, przyrumieniona cebulka, majeranek, pieprz
ziolowy, sól, jajko -mieszamy i nadziewamy tym kulki ciasta (jak
pyzy).Gotujemy i podajemy z sosem grzybowym. Obłęęęęęęędne!!!

1. Data: 2000-07-17 20:09:33

Temat: Re: kartacze
Od: <a...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Joanna Nicka napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
>ziolowy, sól, jajko -mieszamy i nadziewamy tym kulki ciasta (jak
>pyzy).Gotujemy i podajemy z sosem grzybowym. Obłęęęęęęędne!!!

jest tez inna wersja ktora sie wykorzystuje w moim domu(pochodze z podlasia)
Do miski wrzucamy(dzieli miske ze tak powiem na 3 czesci),polowa to
ugotowane ziemniaki ,druga polwoke dzilimy na jeszcze pol i dajemy po dwie
rowne czescie maki zmiemniaczanej i swiezo utartych ziemniakow.mieszamy
solimy i tu nie wiem ,chyba jak jest dosc wolne mozna dodac jajko.Ale w
kartaczach specjalizuje sie moja babcia a jej akurat nie ma:(((((((((
A farsz???jak kto lubi mozna dac takie jak do pierogow.
u nas podaje sie to z podsamona cebulka i skwareczkami ,ja(pewnie to
profanacja:)))) zeby nie opychac sie tlustym jem po prosty z maselkiem lub
margaryna.
aha jeszcze jedno zeby mialy cudny aromat mozna ugotowac je na rosole albo
jakim fajnym warzywnym wywarku.
Mniam!!!
Anula:))

1. Data: 2000-07-17 23:17:05

Od: iziak <i...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ziolowy, sól, jajko -mieszamy i nadziewamy tym kulki ciasta (jak
> pyzy).Gotujemy i podajemy z sosem grzybowym. Obłęęęęęęędne!!!

Kartacze, czyli inaczej kolduny (z l z kreseczka). Suwalki urzadzaja
nawet mistrzostwa (chyba swiata) w ich produkcji. Ja osobiscie ziemniaki
tre nie na grubych oczkach, a na tych mniejszych. Jesli ciasta jest
wiecej niz miesa, robie wowczas male kulki, puste w srodku. Pycha!
A na drugi dzien te, ktore zostaly, na patelnie, zarumienic i rownie
dobre (choc inny smak). Niektorzy lubia podawac zurek do picia, ja wole
mleczko. Goraco polecam.
Pozdrawiam,
Iza

1. Data: 2000-07-18 02:52:21

Od: Michael <...@...com> szukaj wiadomości tego autora

Moze to tylko kwestia nomenklatury lokalnej, ale kolduny to takie male
pierozki z surowym, doprawianym miesem. Nawet sprawdzilem w
Kuchni Polskiej.

Swoja droga czy kartacze to nie wschodnia nazwa na to samo znane
na Slasku jako szwaby?

Michal

1. Data: 2000-07-18 06:49:54

Od: "asia" <j...@h...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Michael <...@...com> wrote in message news:3973C654.DF58F943@b.com...
> Swoja droga czy kartacze to nie wschodnia nazwa na to samo znane
> na Slasku jako szwaby?
Hmmmmm...jestem ze Slaska i nigdy o zadnych szwabach nie slyszalam...Ale
wyprobuje te kartacze i tym samym dowiem sie co to szwaby.
Asia :)

1. Data: 2000-07-18 08:14:05

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

iziak <i...@p...wp.pl> wrote in message
| Kartacze, czyli inaczej kolduny (z l z kreseczka).

Kartacze to inaczej cepeliny. Po drugiej stronie granicy cepeliniai.
Kołduny to naturalnie małe pierożki.

--
Konrad J. Brywczyński Riding on a unicorn
b...@w...pdi.net Stranded in my mind

1. Data: 2000-07-18 19:38:11

Od: e...@l...pdi.net (Ella Szeremetti) szukaj wiadomości tego autora

I chyba nie ma w ich ciscie ziemniakow??
Ella

--
Archiwum listy dyskusyjnej pl-rec-kuchnia
http://www.newsgate.pl/archiwum/pl-rec-kuchnia/

1. Data: 2000-07-18 20:16:42

Od: iziak <i...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kartacze to inaczej cepeliny. Po drugiej stronie granicy cepeliniai.
> Kołduny to naturalnie małe pierożki.

hmm, w moim domku zawsze sie na to mowilo kolduny... nigdy nie widzialam
malych koldunow, ale jestem ciekawa, jak w takim razie sie je robie??
pozdrawiam,
Iza

1. Data: 2000-07-18 20:25:43

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

iziak wrote:

> hmm, w moim domku zawsze sie na to mowilo kolduny... nigdy nie widzialam
> malych koldunow, ale jestem ciekawa, jak w takim razie sie je robie??
> pozdrawiam,
> Iza

Moja Babcia Jadwiga (ze wschodniej czesci Polski) robila kolduny z
trzech mies:
rowne czesci wieprzowiny, wolowiny i baraniny, wymieszac, dodac
przyprawy i jedno jajko, robic male podluzne kluski w reku, rzucac na
wrzacy rosol, gotowac az wyplyna i sprobowac, czy przegotowane na wylot.
Podawac w rosole.
Czy wszyscy tak robia?
Magdalena Bassett

1. Data: 2000-07-18 22:34:45

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett <m...@w...net> wrote in message

> [...]
| przyprawy i jedno jajko, robic male podluzne kluski w reku, rzucac na
| wrzacy rosol, gotowac az wyplyna i sprobowac, czy przegotowane na wylot.

Jeśli przez te małe kluseczki rozumiesz pierożki, to się zgadza. Tylko
teraz słabo u nas z baraniną, więc z farszem to różne wariacje odchodzą.
Ale kołduny z rosołem są pycha... A na Litwie jadłem za to ostatnio po
prostu ze śmietaną. Chyba nawet jeszcze lepsze. Jak się rozkroi to wypływa
taki fajny tłuszczyk. mmmmmniam.

--

szczyt nudy?
sałatki