kartacze

1. Data: 2000-07-20 13:23:05

Temat: pierożnica, było: Re: kartacze
Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

ISIA <i...@m...com.pl> wrote in message
news:LYyd5.23769$pD2.488631@news.tpnet.pl...

| Istnieje też fantastyczny wynalazek ułatwiający robienie pielmieni.
| Jest to rodzaj żeliwnej tacy z otworkami (wygląda mniej więcej jak plaster
| miodu).

[ciach]

Mamy w domu kilka takich wynalazków do pierogów różnej wielkości, także
dużych. Jeden jest nawet plastikowy. Kiedyś można to było kupic bez
problemu na bazarch, gdzie sprzedają tzw. Rosjanie. Dawno jednak już
na takowych nie byłem, więc nie wiem, czy jest to jeszcze dostępne.
W każdym razie polecam również.

--
Konrad J. Brywczyński Riding on a unicorn
b...@w...pdi.net Stranded in my mind

1. Data: 2000-07-20 19:21:34

Temat: Re: kartacze
Od: iziak <i...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kołduny: niewielkie pierożki zwykle z mięsnym farszem, ciasto cienkie,
> odstające od nadzienia. Często z rogami sklejonymi ze sobą (taki mały
> pierścionek). Mogą być podawane same z jakąś okrasą lub jako dodatek
> do zupy (rosół, barszcz).
>
> Kartacze: spore, podłużne pyzy. Nie jestem pewien (nigdy sam nie robiłem),
> ale chyba pyzy robi się z mieszanki ziemniaków surowych i gotowanych,
> a kartacze z samych surowych. Proszę w razie czego skorygować.

No, nareszcie! Koniec zycia w niepewnosci, przyjmuje te wersje za
ostateczna - to, co opisywalam i blednie nazywalam koldunami (ale tak
sie w moim domku to nazywa), to sa KARTACZE! ciasto robi sie z
wymieszanych ziemniakow gotowanych (zmielonych w maszynce) z surowymi
startymi na tarce (trzeba odcisnac troche soku). A ciasto z samych
ziemniakow surowych startych na maszynce jest doskonale na racuchy -
nigdy nie robilam z niego ciasto nadziewanego farszem miesnym. Ale moze
tu ktos inny sie wypowie.
Pozdrawiam,
Iza
____
chcesz poznac mnie od kulinarnej strony: pk.linux.gda.pl

1. Data: 2000-07-21 19:13:32

Temat: Re: pierożnica, było: Re: kartacze
Od: "Martucha" <c...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> problemu na bazarch, gdzie sprzedają tzw. Rosjanie. Dawno jednak już
> na takowych nie byłem, więc nie wiem, czy jest to jeszcze dostępne.

Ja ostatnio widzialam w Sezamie w Warszawie taki przyrzad do "zamykania"
pierogów, kory wyglada jak szczeki: kladzie sie na obreczy placuszek z
ciasta, srodek wypelnia farszem i zaciska "szczeki" (tam sa takie male
uchwyty, za ktore sie lapie) - troche wiecej wymaga pracy niz przypominajaca
plaster miodu pieroznica. Ja bardzo lubie lepic pierogi recami :))) To chyba
jest najlepsze w calym robieniu pierogow. Inna sprawa, ze czasu troche
czasami szkoda :(.
Zreszta taka pieroznice tez jakis czas temu widzialam w jakims sklepie z
gospodarstwem domowym :)

Pozdrawiam,

Marta

1. Data: 2000-07-24 08:59:25

Od: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

"> > Kartacze to inaczej cepeliny

Tym okresleniem nazywano duze pyzy z miesem

WM

1. Data: 2000-07-24 22:05:05

Od: "ostry" <o...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

--
ostry

1. Data: 2000-07-24 22:06:26

Od: "ostry" <o...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sory, za poprzedni błąd, ja osobiści wole ziemniaczki inaczej - chcecie ???
ostry

1. Data: 2000-07-25 08:17:15

Od: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

CHCEMY (przynajmniej ja ;-)