kuchnia elektryczna

1. Data: 2003-06-27 18:01:19

Temat: kuchnia elektryczna
Od: "Bartosz Rakowski" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć
Wszedłem na stronę grupy i teraz boję się pytać, żeby nie musieć uciekać za
ten (hmmm) "słup".
Chwilowo się przemogłem i mam pytanie: w swoim nowym mieszkanku nie będę
miał gazu. Tylko prąd. O kuchenkę się nie martwię, bo jest z nawiewem i
innymi bajerami. Natomiast mam pytanie, co do gotowania na ceramicznej
płycie elektrycznej: czy jest jakaś teoria co do tego jakie garnki się
nadają do gotowania na takiej płycie, oraz czy są co do tego specjalne
"techniki" ?
Kiedyś w wynajmowanym mieszkaniu miałem kuchenkę elektryczną starego typu i
z tego co pamiętam to długo się grzeje i długo potem stygnie. Czy ktoś z Was
ma może elektryczną płytę i może się podzielić wrażeniami ?

Pozdrawiam
Bartek

1. Data: 2003-06-27 19:40:21

Temat: Re: kuchnia elektryczna (długie)
Od: "Lady Huncwot" <l...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> płycie elektrycznej: czy jest jakaś teoria co do tego jakie garnki się
> nadają do gotowania na takiej płycie, oraz czy są co do tego specjalne

Ja też używam takiej kuchenki i za nic nie chciałabym wrócić do gazowej. Nie
słuchaj bajek o wysokich rachunkach za prąd - nie są aż takie strasznie, za
to gotuje się super przyjemnie i bardzo prosto czyści.

Na pewno to będzie kuchnia ceramiczna (a nie indukcyjna? - te są baaardzo
drogie i wymagają specjalnych garnków)? Jeśli ceramiczna to:

1. płyta nagrzewa się bardzo szybko i bardzo długo trzyma ciepło - po jakimś
czasie nabierzesz wprawy, wtedy można wyłączać płytę (całkowicie) już na
kilka minut przed zakończeniem gotowania - żeby oszczędzać prąd.
To jest super sprawa - płyta wyłączona, a w garnku długo, długo jeszcze
wrze. Ale jeśli chcesz coś szybko chłodzić to nie ma rady - musisz garnek
całkowicie zdjąć z pola. To jest spora różnica w porównaniu z kuchenką
gazową.

2. jeśli chcesz coś zagotować - ustawiaj na najwyższą przedziałkę. Te
najniższe właściwie służą do podtrzymywania ciepła, jeśli coś już jest
ugotowane. Najlepiej kiedy garnek jest dokładnie w tym samym rozmiarze co
pole grzejne (jeśli pole jest mniejsze, gotowanie długo trwa).

3. garnki muszą mieć całkowicie płaskie dno, najlepiej wielowarstwowe
(cienkie, wypukłe garnki nie nadają się). Ja używam stalowych, nie polecam
emaliowanych ani broń Boże aluminiowych (szkodliwe świństwo)

4. nie wolno używać na płycie garnków świeżo wyjętych z lodówki
(przynajmniej tak twierdzą producenci... ja taki garnek najpierw wycieram na
dnie z pary wodnej, potem stawiam na małej mocy a potem już normalnie)

5. trzeba pilnować, żeby nie kipiały potrawy zawierające skrobię (ziemniaki,
słodkie, ryż chyba też) bo skrobia ponoć niszczy płytę (ja tego na szczęście
nie zauważyłam).

6. przed postawieniem garnka sprawdź czy ma suche i czyste dno

7. płytę czyści się kiedy jest zimna, najlepiej Cifem - można bawić się w
specjalne mleczka, ale wydaje mi się, że można bez nich przeżyć

8. dołaczana do płyty skrobaczka jest zupełnie zbędna (no, chyba że ja
wyjątkowo czysto gotuję...) - nie użyłam jej ani razu przez 2 lata, tylko
porysowałaby płytę.

9. no i oczywiście uważaj, żeby nie porysować ostrymi krawędziamy - ja nie
przesuwam po płycie garnków, tylko je przestawiam.

Powodzenia i samych pysznych rzeczy z nowej kuchenki,
Lady Huncwot

1. Data: 2003-06-28 05:08:59

Od: "Kama-sama" <k...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Lady Huncwot" <l...@a...pl> wrote in message

> 8. dołaczana do płyty skrobaczka jest zupełnie zbędna (no, chyba że ja
> wyjątkowo czysto gotuję...) - nie użyłam jej ani razu przez 2 lata, tylko
> porysowałaby płytę.

Rzeczywiście musisz wyjątkowo czysto gotować, albo to ja brudzę przy
gotowaniu straszliwie, skrobaczki do płyty używam średnio raz na tydzień,
ale nie widzę żeby rysowała płytę.

Chyba zanim napisałam posta powinnam się przywitać, ehhh... nie grzeczna
Kama, ale już się witam... uwaga!
Witam serdecznie wszystkich grupowiczów i pozdrawiam ;)

do następnego poczytania
Kama

1. Data: 2003-06-28 06:28:14

Temat: Re: kuchnia elektryczna
Od: "Marta Trzaska" <m...@m...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bartosz Rakowski" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
Was
> ma może elektryczną płytę i może się podzielić wrażeniami ?

Jesli chodzi o garnki, to w sumie najwazniejsze zeby byly plaskie na spodzie
:) odradza sie z roznymi rowkami itp (ale ja i takich uzywam)
plyta nagrzewa sie bardzo szybko, stygnie wolno... kiedys zaraz po tym jak
zagotowaly sie ziemniaki, wylaczyli prad, wkurzylam sie bo w sumie wszytsko
bylo oprocz tych ziemniakow, po jakichs 15 min zagladam do nich a one
"doszly" (moze smak ich byl troche wodnity ;) ale zmiekly ;))
to smao bylo z rosolem, ale akurat ten byl pyszny
wiele potraw, z ktorymi mozna tak postapuc, wylaczam wczesniej
jesli chodzi o czyszczenie, to nie wiem czemu odnosze wrazenie ze gorzej
mylo sie zwykla kuchenke gazowa, moze ze wzgledu na to zelastwo na wierzchu
:)
a rachunki ... w domu w ogole nie mamy juz gazu, goraca woda tez na prad
(przeplywowy ogrzewacz) i rachunki mamy nizsze, niz jak mielismy i prad i
gaz
zmiany dokonalismy jakies 7 lat temu i jestesmy zadowoleni
Jedyny mankament to to, ze chce sie np herbaty czy cos innego cieplego, a tu
ni chu chu :) pradu nie ma :)

I na koniec, tak jak Lady Huncwot nie chcialabym wrocic do gazowej (a
niestety jak na razie jadac do lubego, musze gotowac na takowej - chyba juz
nie umiem, ciagle cos przypalam) ;))

Marta

1. Data: 2003-06-30 15:03:04

Od: "AsiaS" <a...@n...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kama-sama"
> Rzeczywiście musisz wyjątkowo czysto gotować, albo to ja brudzę przy
> gotowaniu straszliwie, skrobaczki do płyty używam średnio raz na tydzień,
> ale nie widzę żeby rysowała płytę.
My też używaliśmy jej często (ale ja wyjątkowo często przegapiam kipienie),
ale są specjalne płyny do płyt ceramicznych, które zostawiają taką gładką
powłokę na płycie (producenci płynów piszą, że jest silikonowa). Dzięki
używaniu płynów (producent obojętny) używanie skrobaczki nie jest potrzebne,
płytę łatwo jest wyczyścić nawet samą wodą. Gorąco polecam, ale tylko
te, które piszą o owej powłoce.
Asia

1. Data: 2003-07-01 11:55:56

Od: "Bartosz Rakowski" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora