majonez

1. Data: 2001-06-12 11:57:16

Temat: majonez
Od: "misiczka" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Najbardziej lubię majonez Hellmans Babuni. W związku z tym mam pytanko.
Czy ktoś mógłby mi podać przepis na majonez który mi WYJDZIE. Do tej pory za
każdym razem była totalna klapa :-(((
Poproszę o wskazówki dotyczące zarówno składników jak i samej techniki.

--
Pozdrawiam, misiczka
Często smak życia odbiera nam apetyt.(O. Opolski)

1. Data: 2001-06-12 11:59:44

Temat: Re: majonez
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

Biore zotlko, dodaje musztardy , soli, octu winnego/soku z
cytryny, w sumie na oko... i czesto dobrze przetartego czosnku,
moze byc skorka z cytryny.

Uzywam elektrycznej maszyny recznej (nie zamknietej bani, co sie
wierci sama w srodku). No i krece to, jak sie zrobi emulsja,
powoli dodaje olej z dodatkiem oliwy z oliwek (ale tylko troche i
nie tej zielonej, tylko "przefiltrowanej"). Na poczatku musi byc
bardzo bardzo powoli, a raczej po troszku tego oleju..chyba
szklanka lekko wejdzie na jedno zoltko. Dodaje lyzeczka do
herbaty, cieniutkim strumyczkiem. Tak w polwie drogi (1/2
szklanki) zacznie sie cos dziac, czyli emulsja zacznie gestniec,
wtedy dodaje olej szybciej (m.in. dlatego, ze zaczyna mi sie ta
zabawa nudzic!).

Uwaga - maszyna na malych obrorach, bo cholestwo moze zesztywniec
na amen

Raz jedyny, 20 lat temu mi nie wyszedl - zwazyl sie, bo jajo bylo
z lodowki, do tego krecilam nie-elektrycznie, to malo mnie szlag
nie trafil!

HTH

Krysia

K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-06-12 12:00:55

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "misiczka" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
za
> każdym razem była totalna klapa :-(((
> Poproszę o wskazówki dotyczące zarówno składników jak i samej techniki.

składniki wszystkie w temperaturze pokojowej
jedno żółtko
jedna łyżeczka musztardy
sok z pół cytryny
szklanka oleju

ja to ukręcam przy pomocy jednej pałki miksera - takiej do ubijania piany z
białek

żółtko łączymy z musztardą i sokiem z cytryny do tego dodajemy po odrobinie
olej... znaczy odrobina oleju chwilę miksujemy i znowu odrobina oleju... na
koniec można doprawić solą do smaku...
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

1. Data: 2001-06-12 15:04:39

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik misiczka <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusy
jnych napisał:9...@m...org.invalid...
> [...]
za
> każdym razem była totalna klapa :-(((
> Poproszę o wskazówki dotyczące zarówno składników jak i samej techniki.

Ktos bardzo dawno temu podawal ten przepis . W oryginale bylo : sok z 1/2
cytryny, po wyprobowaniu zredukowalam ilosc soku do 2-cm plasterka . Od ta
mtej pory sama robie bo wiem co w nim jest:)))
Do miksera wrzucam:
cale jajo,
plaska lyzeczke cukru,
spora szczypte soli,
szczypte bialego pieprzu,
lyzeczke musztardy
sok z 2-centymetrowego plasterka cytryny
. Miksuje to wszystko po czym wciaz miksujac bardzo wolno wlewam olej az do
uzyskania wlasciwej konsystencji (im wiecej oleju tym gestszy majonez). Robi
sie to blyskawicznie i zawsze sie udaje.Wazne aby temperatura jajka byla jak
temperatura oleju( wyjac jajko wczesniej lub przelac je goraca woda z kranu
przez chwile).Ponadto poczatkowe "wlewanie " oleju ma byc bardzo, bardzo w
olniutkie i delikatne.Od tego zalezy gestosc majonezu. Z takiej porcji wyc
hodzi majonezu tyle co sloik 400 ml ( taki wiekszy majonezowy).Dobrze i wo
lno ubity majonez mozna w sloiku odwrocic do gory nogami....i nic:)))Zbyt
szybkie wlewanie spowoduje ze moze sie nie zetnie ale bedzie zbyt rzadki. Ja
to robie mikserem elektrycznym takim co trzyma sie go w reku a jeszcze lep
iej mozna ubic taka reczna kreciolka w przezroczystym pojemniku z wymienn
ymi koncowkami: ostrza i wlasnie takie skrzydelka do ubijania.

Jola L-L( od czasu poznania tego przepisu robiaca majonez sama:)))

1. Data: 2001-06-12 17:05:20

Od: "?" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Najważniejszym jest w jakim naczyniu wykonujesz i "czym" - na pewno zachodzą
reakcje uniemożliwiające zrobienie sosu.(zmień to)
- aby uzyskać kolorowy dodaj do gęstego sosu ,soku z buraka lub szpinaku.
- można jeszcze dosmaczyc ziołami

--
Cytat dnia :
"Nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło być gorzej."

1. Data: 2001-06-12 20:23:56

Od: "Piotr M" <p...@z...k.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> --
> Pozdrawiam, misiczka
> Często smak życia odbiera nam apetyt.(O. Opolski)

Witam Miłośniczki majonezu. Przepisy dobre tzn proporcje, smak itd, ale ta
mechanizacja zabija wszystko. Majonez kręcimy w misce szklanej w jedną stonę
za pomocą drewnianego tłuczka (tak kiedyś nazywała to moja Babcia). Olej
wlewamy powoli, kręcimy i jak już widać stałą konsystencję to dodajemy drugą
łyżeczkę oleju. Temperatura wszystkich składników jest taka sama. W miarę
zwiększania objętości majonezu zwiększamy ilość wlewanego oleju.Tak aż do
wyczerpania zapasu oleju. Z jednego żółtka wychodzi do 0,5 l majonezu. Do
smaku dodajemy składniki smakowe jak musztarda, pieprz, troszkę octu. Jeśli
majonez ma być rzadszy do sosu lub sałatki to wystarczy dodać łyżeczkę lub
dwie ostudzonej wody przegotowanej.
Jeśli przekroczymy granicę bezpieczeństwa i majonez się zwarzył to
startujemy od nowa. Do miski wlewamy jedno żółtko kręcimy do uzyskania
jednolitej masy i dodajemy powoli zwarzony majonez porcjami po łyżeczce.
Pomocne jest na samym początku zainicjowanie procesu emulgacji poprzez
dodanie łyżeczki musztardy. Całość należy długo mieszacz (kręcić). Jeszce mi
się nie zdarzyło zepsuć majonez w ten sposób. Próbowałem raz mechanicznie i
nic mi z tego nie wyszło. Tradycyjnie kręcony ma ten smak i styl no i nie
wypada z miski. Ma tylko jedną wadę. Szybko znika. Życzę smakowitości. do
najbliższego kręcenia Piotr.
P.S. Jestem po obfitej kolacji i rozpisałem się nadmiernie. Przepraszam.
Piotrek

1. Data: 2001-06-13 06:52:08

Od: "Biedron" <b...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Zapraszam tu: http://www.kuchniaonline.pl/index.php?id=496&nr34=49
--
Biedron
www.kuchniaonline.pl, www.poszukiwacz.pl

**************
Sowa jest to ptak, który tylko nocą
wychodzi na światło dzienne.
(Autor nieznany- przynajmniej ja go nie znam)
**************

1. Data: 2001-06-13 11:14:08

Od: "Dana" <d...@n...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Najbardziej lubię majonez Hellmans Babuni. W związku z tym mam pytanko.
> Czy ktoś mógłby mi podać przepis na majonez który mi WYJDZIE. Do tej pory

Majonezy, ktore robie wychodza mi bez wzgledu na temperature skladnikow,
rodzaj miski (makutra, plastikowa, szklana) i "krecidla". Ucieram zoltko z 1
lyzeczka cukru, szczypta soli, pieprzu, sokiem z cytryny (1 lyzka=2cm
plaster) i zaczynam dolewac olej, najpierw po troszeczke, pozniej juz
wiekszymi porcjami. W 1 zoltko wcieram okolo 1 szklanki oleju.
Kiedys robilam majonez "na kolanie", siedzac na oparciu fotela i rozmawiajac
z Ciocia - nie mogla uwierzyc, ze sie udal. To chyba jednak kwestia wprawy i
licznych eksperymentow.

--
DanaB
http://www.kuchnia.com.pl

1. Data: 2001-06-13 11:30:35

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

Dana - pytanie - na KTORYM kolanie??? Dbaj o nie!

Krysia

>Kiedys robilam majonez "na kolanie", siedzac na oparciu fotela i rozmawiajac
>z Ciocia - nie mogla uwierzyc, ze sie udal. To chyba jednak kwestia wprawy i
>licznych eksperymentow.

K.T. - starannie opakowana

http://www.newsfeeds.com - The #1 Newsgroup Service in the World!
-----== Over 80,000 Newsgroups - 16 Different Servers! =-----

1. Data: 2001-06-18 22:06:40

Od: k...@q...pl (Joanna Siekierska) szukaj wiadomości tego autora

Od: "misiczka" <m...@p...onet.pl>

>Czy ktoś mógłby mi podać przepis na majonez który mi WYJDZIE.
>Poproszę o wskazówki dotyczące zarówno składników jak i samej
techniki.

Od dawna robie majonez krecac w misce rozga, czyli trzepaczka.
Robilam tez widelcem. Najwazniejsza jest technika, a wlasciwie jej
brak - mikser kreci za szybko, stad wymagania co do temperatury
skladnikow - a i tak sie warzy.
Krecenie widelcem lub rozga trwa kilka minut (no, chyba, ze robi sie
majonez z litra oleju - wtedy troche dluzej).
Skladniki podstawowe: zoltko, lyzeczka musztardy, szczypta (wieksza)
soli, szczypta pieprzu (mala), sok z cytryny (do smaku - jedni wola
pare kropli, inni polowe cytryny) olej. Jedno zoltko starcza na
prawie litr oleju.
Temperatura skladnikow obojetna (czesc moze byc z lodowki, czesc
ciepla - nie ma to znaczenia)
Krecic najpierw zoltko+musztarda+sol+pieprz. Po kilkunastu obrotach
dodawac po pare lyzeczek oleju. Im majonezu jest wiecej, tym porcje
oleju solidniejsze. Rozrzedzac sokiem z cytryny. Jesli jest za
sztywny - mozna dodac troche wody przegotowanej (bardzo rozrzedza).
Najbezpieczniej wode dodawac na samym koncu, gdy wiadomo, jaka
konsystencja majonezu nam odpowiada. Mozna dodawac inne dodatki
smakowe (np. chrzan), ale na koncu.
Zawsze wychodzi.

Pozdrawiam - Joanna

PS. Mozliwe, ze jesli ktos ma mikser o wyjatkowo wolnych obrotach -
tez majonez "sam" wyjdzie. Moje miksery krecily za szybko.

Watrobka vs NErki - a co ze smażeniem?
Wątróbka vs Nerki
co podjadac ?
książka kucharska