metabolizm węglowodanów

1. Data: 2002-05-19 19:40:57

Temat: metabolizm węglowodanów
Od: "Claire" <C...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

za nic nie mogę zrozumieć nazw procesów metabolizmu węglwodanów, bo:
glikoliza - rozkład glukozy //czemu nie glukoliza?

glikogenoliza - rozkład glikogenu do glukozy //to akurat ok, glikogen i
liza=rozkład

glukogeneza - tworzenie glikogenu z glukozy //znów, czemu nie
glikogenogeneza, bądź glikogeneza???

glukoneogeneza - tworzenie glukozy ze związków niecukrowych //to też mi sie
zgadza, gluko od glukozy i geneza

czemu te dwa procesy: glukogeneza i glikoliza nazywją się tak, ze z ich
nazwy właściwie nie można wywnioskować co to się dzieje?!?
a moża ja mam jakieś złe dane?
POMÓŻCIE PROSZĘ - za nic nie mogę się tego nauczyć, bo tu nie ma sensu

Claire

2. Data: 2002-05-19 20:00:04

Temat: Re: metabolizm węglowodanów
Od: "violeczka" <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dawniej zamiast nazwy glukoza uzywano glikoza stad ta niejednorodnosc w
nazewnictwie. A co do tych procesow to po pewnym czasie nazwy ci sie utrwala
i bedzie to wszystko dla ciebie oczywiste.
Powodzenia w nauce.
violeczka

3. Data: 2002-05-19 20:21:31

Od: "Claire" <C...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
utrwala
> i bedzie to wszystko dla ciebie oczywiste.

rzeczywiście, już zakodowałam, dzięki
ale co z glukogenezą? czyżby glukagon był zwany kiedyś , hmm nie wiem :))
to może chociaz jakić pomysł, z czym to skojarzyć?

4. Data: 2002-05-19 20:38:51

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 19 May 2002, Claire wrote:

> za nic nie mogę zrozumieć nazw procesów metabolizmu węglwodanów, bo:
> glikoliza - rozkład glukozy //czemu nie glukoliza?

glikoza i glukoza jak glikogen czy glukogen sa synonimami na
to samo. Bierze sie to, ze greckie slowo "glycos" czyta
sie tak troche jak niemiecki "u - umlaut czyli u z dwiema
kreskami na gorze" - posrednio miedzy i, y, u. Jedni
wiec "slysza" bardziej i i pisza glikoza inni bardziej
"u" i glukoza. Nazywnictwo to wiec wynika z trudnosci
transkrypcji slowa glycos=slodki z jezyka greckiego na
alfabet lacinski.

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

5. Data: 2002-05-19 21:07:47

Od: "Claire" <C...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

mmm, jestem mile zaskoczona :) wyczerpującym opisem

glikoza i glukoza jak glikogen czy glukogen sa synonimami na
to samo.
czy w takiem razie błęden będzie używanie nazw glukoliza i glikogeneza?
//mam nadzieję, ze nie :)

6. Data: 2002-05-20 07:21:34

Od: "violeczka" <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Claire" <C...@w...pl> napisał w wiadomości
> glikoza i glukoza jak glikogen czy glukogen sa synonimami na
> to samo.
> czy w takiem razie błęden będzie używanie nazw glukoliza i glikogeneza?
> //mam nadzieję, ze nie :)

Obawiam sie, ze jednak bedzie to bledne. Nazwy tych procesow sa okreslone i
w stosunku do nich nie powinno sie stosowac zamiennikow. W kazdy razie u
moich wykladowcow to nie przeszlo (ale to bylo kilka lat temu, no i moze
masz bardziej wyrozumialych nauczycieli. Z drugiej strony to tylko kilka
nazw :))
violeczka

pytanie o cynk
L-karnityna i odchudzanie.